جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.11.2021, 7:36

تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی با پهپاد انتحاری


واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق از تلاش برای ترور «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، با حمله پهپاد انتحاری به منزل مسکونی وی در منطقه خضراء خبر داد.

در بیانیه این واحد که در ساعت ۳ بامداد به وقت محلی منتشر شده، آمده که منزل مسکونی نخست وزیر بامداد امروز هدف حمله پهپاد انتحاری قرار گرفته اما آسیبی به نخست وزیر نرسیده است.

الکاظمی با انتشار ویدئویی با تأیید اعلام کرد که حال وی مساعد است و تأکید کرد که نیروهای امنیتی با جدیت برای ساخت کشور تلاش می کنند و با موشک و پهپاد نمی توان کشور ساخت.

او با انتشار توئیتی نیز نوشت که فدایی عراق و ملت عراق است و موشک‌‌ها در عزم مؤمنان خللی وارد نمی‌کند و سر سوزنی از ثبات و عزیمت نیروهای امنیتی کشور برای حفظ امنیت مردم و احقاق حقوق آنان و اعمال قانون کم نمی‌کند.

وی افزود: «الحمد لله حال من خوب است و در میان ملتم هستم و از همه می‌خواهم که آرامش را حفظ کنند و برای عراق خویشتندار باشند».

در جزئیات بیشتر حادثه، خبرنگار الجزیره در بغداد گفت که منطقه خضراء شاهد یک انفجار مهیب بود و بعد از آن صدای تیراندازی به گوش رسید. بر اساس این گزارش گفته می‌شود که در این حمله از دو پهپاد استفاده شده است.

دو مقام عراقی به آسوشیتدپرس گفتند که هفت تن از محافظان کاظمی در حمله با دو پهپاد مسلح مجروح شدند.

دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک پهپاد مملو از مواد منفجره قصد داشت خانه کاظمی را هدف قرار دهد. ساکنان بخش‌هایی از بغداد صدای انفجار و به دنبال آن تیراندازی شدید را از سمت منطقه سبز که سفارتخانه‌ها و دفاتر خارجی دولتی در آن قرار دارد شنیدند.

دو منبع امنیتی مطلع به خبرگزاری فرانسه گفتند که سوقصد علیه جان نخست وزیر عراق با «سه پهپاد صورت گرفت که دو فروند از آن‌ها از سوی محافظ مصطفی کاظمی سرنگون شدند.»

این سه پهپاد طبق گفته مقامات مطلع، از مکانی در نزدیکی پل جمهوری بغداد در ساحل شرقی رودخانه دجله به پرواز درآمدند. یکی از منابع گفت که این پهپادها سپس به سمت منطقه سبز جایی که اقامتگاه نخست وزیر در آن قرار دارد حرکت کردند.

مقامی که خواست نامش فاش نشود گفت: «دو پهپاد در حین پرواز سرنگون شدند.» پهپاد سوم توانست حمله را انجام دهد و بخشی از خانه را منفجر کرد که در پی آن دو محافظ نخست وزیر عراق زخمی شدند.

با این حال آسوشیتدپرس شمار زخمی‌ها را هفت نفر اعلام کرد.

کاظمی ۵۴ ساله، قبل از اینکه در ماه مه سال گذشته به نخست وزیر برسد، رئیس سابق اداره اطلاعات عراق بود. نیروهای نیابتی ایران، او را نزدیک به ایالات متحده می‌دانند. با این حال او قبل از انتخابات میزبان چندین دور مذاکرات بین ایران و عربستان در بغداد بود تا تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد.

آقای کاظمی یک مسلمان شیعه است که در دانشگاه عراق تحصیل کرده مدتی ساکن اروپا بود و از آنجا به عنوان روزنامه‌نگار و کنشگر سیاسی علیه صدام حسین فعالیت می‌کرد. هنگامی که در سال ۲۰۰۳ حکومت صدام سقوط کرد به کشور بازگشت و مجموعه عظیم رسانه‌های دولتی را تاسیس کرد. در سال ۲۰۱۶ حیدر عبادی این ستون‌نویس و وکیل حقوق بشر را به رهبری سرویس‌های اطلاعاتی منصوب کرد.


واکنش‌ها به ترور ناکام الکاظمی

اتحادیه عرب و وزارتخانه‌های خارجه قطر و امارات و کویت حادثه ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق را به شدت محکوم کردند.

اتحادیه عرب تأکید کرد که این حمله اقتدار حکومت و امنیت و ثبات عراق را هدف قرار داده است.

قطر نیز در بیانیه ای تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را به شدت محکوم و تقبیح کرد و افزود که قطر این حمله را یک اقدام تروریستی می‌داند که کشور عراق را هدف قرار داده است.

وزارت امور خارجه قطر ضمن تأکید بر ضرورت پیگرد عاملان این اقدام و محاکمه آنان بر موضع ثابت قطر در حمایت از وحدت و ثبات و حاکمیت ارضی عراق و تحقق آمال ملت عراق در امنیت و ثبات  وتوسعه تأکید کرد.

وزارت امور خارجه امارات نیز با انتشار بیانیه ای «حمله تروریستی بزدلانه» علیه منزل نخست‌وزیر عراق در منطقه خضراء را به شدت محکوم کرد و آن را تلاشی برای بر هم زدن امنیت  وثبات عراق و اقدامی خلاف اصول و ارزش‌های انسانی و اخلاقی شمرد.

امارات همچنین بر هم‌بستگی و حمایت خود از عراق در برابر تروریسم و اهتمام به امنیت و ثبات عراق تأکید کرد.

وزارت امور خارجه کویت نیز این حادثه را به شدت محکوم و تأکید کرد که این اقدامات جنایتکارانه نه فقط مصطفی الکاظمی که دستاوردهای عراق در همه عرصه‌ها را هدف قرار داده است.

کویت تأکید کرد که نسبت به هوشیاری برادران عراقی در از گرفتن فرصت از بدخواهان در حق عراق اطمینان دارد و افزود که در کنار عراق می‌ماند و از همه اقداماتی که عراق برای حفظ امنیت و ثبات و حاکمیت خود انجام دهد حمایت می کند.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، با انتشار بیانیه‌ای تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را «به شدیدترین لحن» محکوم کرد و آن را «جنایتی تروریستی و حمله‌ای بزدلانه علیه عراق و ثبات آن» شمرد.

او بر ایستادگی بی قید و شرط اردن در کنار عراق در رویارویی با هر چیزی که امنیت و ثبات و سلامت شهروندان و سران عراق را هدف قرار دهد تأکید کرد.

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای حمله به منزل نخست وزیر عراق را اقدامی تروریستی خواند و تأکید کرد که این حمله در پی بر هم زدن ثبات و امنیت عراق است.

ترکیه همچنین بر ضرورت شناسایی و محاکمان این حمله در اسرع وقت و بر حمایت از دولت و ملت عراق در برابر حملات تروریستی تأکید کرد.

پیشنهاد وزارت خارجه امریکا برای مشارکت در تحقیقات درباره ترور

وزارت خارجه امریکا تلاش برای ترور «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده که حمله پهپادی به محل اقامت نخست‌وزیر عراق را که «قلب حکومت عراق» را هدف قرار داده است پیگیری و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.

این بیانیه افزوده: «در تماس دائم با نیروهای امنیتی عراق که مسئول حفظ حاکمیت و استقلال کشور هستند هستیم و پیشنهاد کمک در تحقیقات درباره این حادثه را داده‌ایم».

صدر: هدف بازگشت به آشوب و تروریسم است

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، با انتشار توئیتی تلاش برای ترور نخست‌وزیر کشور را «تلاش روشن برای حمله به عراق و ملت عراق» دانست.

او تأکید کرد که تلاش برای ترور عالی‌ترین مقام کشور به روشنی و صراحت تلاش برای حمله به عراق و ملت عراق و هدف قرار دادن امنیت و ثبات و بازگرداندن کشور به وضعیت آشوب و بی دولتی است.

او هدف از این کار را کشیدن عراق به وضعیت آشوب و خشونت و تروریسم دانست «تا از این طریق درگیر دخالت‌های خارجی شود».

صدر از نیروهای امنیتی خواست که ابتکار عمل را به دست گیرند تا عراق سلامت خود را بازیابد و بار دیگر قدرتمند شود.


منابع: میدل‌ایست نیوز، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024