جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.11.2021, 19:08

آمریکا روایت‌های ایران درباره نفتکش را تکذیب کرد


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روایت سپاه پاسداران درباره نفتکش را تکذیب کرد و آن را «تبلیغاتی» خواند. نیروهای آمریکایی گفته‌اند روز دوم آبان عملیات توقیف نفتکشی با پرچم ویتنام را زیر نظر داشتند، اما در نهایت با رفتن آن به آب‌های ایران، کاری نکرده‌اند.

رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۱۲ آبان در گزارشی اعلام کرد: «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند».

در ادامه گزارش صداوسیما آمده بود: «آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آبهای دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را بسوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش، آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آبهای سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند».

صداوسیما در بخش دیگری از گزارش خود ادعا کرد: «نیروهای آمریکایی مجددا با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. نفتکش مذکور هم اکنون در آبهای سرزمینی این کشور است».

اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روایت سپاه پاسداران درباره نفتکش را تکذیب کرد و آن را «تبلیغاتی» خواند.

دو مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که حدود دو هفته پیش، نیروهای سپاه پاسداران  یک نفت‌کش «ام‌وی ساوتیس» (MV Southys)  با پرچم ویتنام را در خلیج عمان توقیف کرده و این کشتی همچنان در نزدیکی بندرعباس در توقیف است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، بیش از ۱۰ قایق تندروی ایرانی نفتکش را احاطه کرده و یک هلی‌کوپتر نیز در آسمان پرواز می‌کرده است. بر اساس این گزارش، نیروهای آمریکایی عملیات توقیف این نفتکش را زیر نظر داشتند، اما در نهایت با رفتن آن به آب‌های ایران، کاری نکرده‌اند.

آسوشیتدپرس نوشت: منابع رسمی تا پیش از این به دلیل تلاش‌ها برای بازگرداندن ایران به مذاکرات هسته‌ای در وین، از علنی کردن این خبر خودداری نمودند.

صداوسیما ساعتی پس از انتشار خبر توقیف نفتکش، فیلم‌هایی منتشر کرد که نشان می‌دهد یک پهپاد ایران در حال رصد یک نفتکش قرمزرنگ در آب‌های عمان است و کماندوهای سپاه از یک بالگرد روی نفکش فرود می‌آیند و قایق‌های کوچک تندرو آن را محاصره می‌کنند.

اقدامی تلافی‌جویانه؟

این احتمال وجود دارد که نفتکشی که نیروی دریایی سپاه آن را توقیف کرده، همان نفتکشی باشد که اواخر گذشته نفت ایران را به ونزوئلا می‌برد اما از سوی آمریکایی‌ها توقیف شد.

بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۹) خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت آمریکا نفتکش «آشیلاس» را با محموله حدود دو میلیون بشکه‌ نفت که احتمالا متعلق به ایران بوده در بندر فجیره امارات توقیف کرده است. چند ماه بعد خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد آمریکا حدود دو میلیون بشکه نفت خام ایران را که از نفتکش یادشده توقیف‌ کرده بود، به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار فروخته است.

ظاهرا ایران بر این نظر است که کاپیتان و کارکنان نفتکش «آشیلاس» در توقیف و فروش محموله نفت آن، با آمریکایی‌ها همکاری کرده‌اند. این روایت را یکی از مفسران صداوسیمای جمهوری اسلامی مطرح کرده است.

«محمد مرندی»، مفسر امور بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران روز چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در توییتی نوشت: «آمریکا نفت‌کشی را که با نفت ایران به مقصد ونزوئلا در حرکت بود دزدید. در این راه، ناخدا و کارکنان کشتی به ایران خیانت و به نیروهای آمریکایی کمک کردند. رژیم آمریکا نفت را دزدید و آن را فروخت. حالا نیروهای سپاه آن نفتک‌ش را با همان ناخدا و ملوانان تحت حمایت نظامی آمریکایی‌ها توقیف کرده‌اند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024