جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.10.2021, 7:54

عربستان، بحرین و کویت سفیران لبنان را اخراج کردند


در ادامه تنش در روابط  عربستان و  لبنان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، ریاض سفیر خود در بیروت را فراخوانده و سفیر لبنان در ریاض را اخراج کرد.

به گزارش العربیه، دولت عربستان سعودی جمعه، ۲۹ اکتبر، اعلام کرد که سفیر خود در بیروت را برای انجام مشورت فراخوانده است و به سفیر لبنان در ریاض ابلاغ کرده تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این پادشاهی را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) این تصمیم ریاض پیرو بیانیه صادره از وزارت خارجه سعودی در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱، درباره اظهارات «توهین‌آمیز» علیه دولت عربستان سعودی از سوی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اتخاذ شده است.

عربستان در این راستا اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را سناریوی جدیدی از مواضع ناپسند و غیرقابل قبول مقامات لبنانی علیه این کشور و سیاست‌های ریاض دانسته و این قبیل اظهارات آنها را ناپسند، حاوی افترا خواند که حقایق را تحریف و وارونه نشان می‌دهد.

عربستان افزود که این تصمیم را همچنین در واکنش به عدم انجام اقدامات لازم از سوی مقامات لبنانی برای متوقف ساختن عملیات قاچاق مواد مخدر که در سایه تسلط گروه تروریستی حزب‌الله لبنان بر گذرگاهها این کشور و از طریق صادرات لبنان به این کشور انجام می‌شود، اتخاذ کرده است.

سعودی همچنین از مقامات لبنان به خاطر عدم اتخاذ تدابیر لازم برای تحت پیگرد قرار دادن مجرمان در این عملیات قاچاقاق مواد مخدر به خاک سعودی و همچنین عدم همکاری آنها در زمینه تحویل افراد تحت پیگرد به عربستان سعودی که در مغایرت با توافق‌نامه ریاض برای همکاری‌های قضایی میان دو کشور است، به شدت انتقاد کرد.

دولت عربستان همچنین درباره روندی که به‌دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها از سوی مقامات لبنانی و عدم اتخاذ اقدامات تصحیحی لازم از سوی آنها منجر به تیرگی روابط با جمهوری لبنان شده است، ابراز تاسف کرد.

عربستان ضمن تاکید بر روابط برادری و تاریخی با مردم لبنان گفت که تسلط گروه تروریستی حزب‌الله بر تصمیم‌گیری‌های دولت لبنان این کشور را به بستری برای آغاز و اجرای طرح‌های تروریستی مبدل کرده است.

عربستان سعودی همچنین گفت که گروه تروریستی حزب‌الله لبنان از شبه‌نظامیان حوثی پشتیبانی و به آنها آموزش نظامی می‌دهد.

بحرین به سفیر لبنان برای ترک منامه ۴۸ ساعت فرصت داد

وزارت امور خارجه بحرین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات اخیر وزیر اطلاع رسانی لبنان قابل قبول نیست و ما به میلاد حنا نمور، سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت دادیم تا خاک این کشور را ترک کند.

ریاض دیروز به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا این کشور را ترک کند.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سوال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

کویت نیز کاردار لبنان را اخراج کرد

هم‌زمان با عربستان و برحین کویت نیز ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان در کویت فرصت داد این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای که به این منظور صادر کرد گفته است، این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه عربستان سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024