جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.10.2021, 17:31

دعوت به شرکت درمراسم خاکسپاری صادق شباویز


فراخوان برای شرکت در مراسم خاکسپاری زنده یاد صادق شباویز

به آگاهی می‌رسانیم که روز ۵ نوامبر ۲۰۲۱ مراسم خاکسپاری زنده یاد صادق شباویز در برلین ‏برگزار می‌شود.

صادق شباویز از بازیگران و پیشگامان نامدار هنر تئاتر مدرن ایران و دوست و رفیق دیرین ما در ‏شب ۱۸ اکتبر در بیمارستانی در برلین درگذشت.

صادق شباویز، در جوانی به حزب توده ایران پیوست و به یکی از یاران وفادار و همکاران پیگیر ‏عبدالحسین نوشین، بنیانگذار تئاتر پیشروی ایران تبدیل شد. نمایشنامه ای نبود که نوشین به روی ‏صحنه ببرد و شباویز در آن بازی نکند و ندرخشد.

بعد از کودتای ۲۸  مرداد، حکمروایی سرکوب و اختناق پلیسی و به آتش کشیده شدن تئاتر سعدی، ‏صادق تحت پیگرد قرار گرفت و ناگزیر به ترک ایران شد. در مهاجرت، با رهنمود نوشین، بیش ‏هر چیز به دنبال آموزش حرفه ای تئاتر رفت. در آغاز با خوشه چینی از دانش تئاتر اروپا، دامنه ی ‏آگاهی و تجربه خود را گسترش و توانایی های بالای هنری خود به جامعه مهمان نشان داد و دیری ‏نگذشت که به عنوان بازیگر حرفه ای به «دویچس تاتر» در برلین پیوست. در این تئاتر، به مدت ‏سی و پنج سال در کنار نامدارترین بازیگران تئاتر و سینمای آلمان دمکراتیک به ایفای نقش ‏پرداخت و بارها مورد تقدیر قرار گرفت.

صادق شباویز در سالهای مهاجرت، همپای کار بازیگری، در پهنه سیاست نیز فعال بود و در کنار ‏یاران و هماندیشان خود برای ایجاد دگرگونی در ایران به طور پیگیر تلاش می کرد. او عاشق ایران ‏بود و تا آخرین روز زندگی با یاد ایران و با خاطراتش از ایران می‌زیست.

صادق شباویز، انسانی والا، مهربان و شریف و پویا بود. هنرمندی که به انسان عشق می ورزید و ‏برایش جز آزادی و زندگی بهتر آن هم در جهانی بسامان نمی‌خواست.

با اندوه بیکران درگذشت او را به خانواده شباویز، به ویژه همسر فداکار و فرزندانش تسلیت می ‏گوییم. جای او تا زنده ایم در بین ما خالی و یادش با ماست.

احمدی حمید، امیر خسروی بابک، امینی نجفی علی،  تنکابنی فریده، سرفراز جلال، سهرابی توفیق، سیاسی ژیلا، ‏عمرانی میرحمید،  فرجاد فرهاد، قائنی سیاوش، کشیش‌زاده واهیک، کشیش‌زاده ویگن

روز خاکسپاری: پنجم ماه نوامبر ۲۰۲۱‏
ساعت: هشت و چهل و پنج دقیقه
محل خاکسپاری:

Friedhof Pankow lV
Berlin – Niederschönhausen
Buchholzer Str. 6 – 8



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024