جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 26.10.2021, 15:20

زنان افغان: سکوت جهان نسبت به نابودی ما شرم‌آور است


شماری از فعالین حقوق زن افغان در کابل در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌ خود دست به راهپیمایی زده و سکوت جهان نسبت به محروم شدن زنان این کشور از کار و آموزش را «شرم آور» خواندند.

به گزارش العربیه، این زنان، سه‌شنبه، ۲۶ اکتبر، به‌دلیل محروم شدن از کار و بسته ماندن نهاد‌های آموزشی، خواستار دسترسی به کار و تحصیل شدند.

معترضان در کابل، مقابل دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل تجمع کرده و از این سازمان خواستند تا زمانی که طالبان حقوق زنان را رعایت نکند از حکومت آنان حمایت نکند.

این زنان با حمل شعار‌های «حق کار و آموزش را از ما نگیرید» و «سازمان ملل چرا خاموشی اختیار کرده» در کابل دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

آنان همچنان شعار‌های «بی‌اعتنایی سازمان ملل شرم‌آوراست»، «جهان چرا نابودی ما را تماشا می‌کند» و «ما گرسنه هستیم و زنان نیز بشر هستند» را سر دادند.

راهپیمایی این زنان در حالی انجام شده است که پیش از این طالبان اجازه هر گونه تظاهرات را مشروط به داشتن جواز از وزارت عدلیه اعلام کرده و تاکید کرده که زمان، مکان و دلیل تظاهرات باید روشن باشد.

اما این معترضین گفتند، طالبان زمان محدودی را برای انجام تظاهرات آنها مشخص کرده و هشدار داده است که شعار‌های ضد طالب سر ندهند.

گفتنی است که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نهاد‌های تحصیلی و تعلیمی به روی دختران محصل و دانش‌آموز مسدود شده و همچنان حق کار نیز در اکثر ادارات دولتی از بانوان گرفته شده است.

گروه طالبان پس از تسلط بر افغانستان، زنان و دختران این کشور را از آموزش و کار کردن محروم کرد. این اقدام طالبان با واکنش‌های انتقادآمیز جهانی مواجه شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024