جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.10.2021, 8:54

جایزه انجمن قلم آمریکا به سه نویسنده زندانی ایران


انجمن قلم آمریکا در مراسمی در نیویورک جایزه «پن/آزادی نگارش باربی» را به بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه نویسنده ایرانی زندانی اهدا کرد.

انجمن قلم آمریکا در مراسمی در شهر نیویورک درباره این سه نویسنده زندانی گفت آنها به دلیل «نوشته‌هایشان، دفاع از آزادی بیان و مخالفت مسالمت‌آمیز خود علیه سانسور دولتی» زندانی شده‌اند.

این مراسم که شامگاه سه‌شنبه ۱۳ مهرماه در محوطه موزه تاریخ طبیعی آمریکا در حاشیه سنترال پارک نیویورک، مرکز فرهنگی و اقتصادی آمریکا، با حضور ۵۰۰ شرکت‌کننده برگزار شد، اولین مراسم انجمن قلم آمریکا پس از ۱۸ ماه همه‌گیری کرونا بود.

نویسندگان، بازیگران و موسیقی‌دانان معروف آمریکایی از جمله جودی فاستر، آکوافینا، لین-منوئل و وول سویینکا، از حاضران در این مراسم بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بخش عمده مراسم انجمن قلم به بزرگداشت این سه نویسنده ایرانی اختصاص داشت.

سوزان نوسل، رییس انجمن قلم آمریکا در این مراسم از «شجاعت نویسندگان که ما را به تجدید عهد جمعی با دفاع از جوامع آزاد ملزم می‌کنند» تقدیر کرد.

رضا خندان مهابادی، منتقد ادبی و بکتاش آبتین شاعر و سینماگر، از اعضای هیات دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن، رمان‌نویس و روزنامه‌نگار عضو پیشین هیات دبیران این کانون با حکم دادگاه انقلاب در مجموع به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند و اکنون در زندان اوین به سر می‌برند.

این سه نویسنده زندانی در نامه‌ای به این مراسم که از سوی لین ناتیج، نویسنده آمریکایی خوانده شد، گفتند این «جایزه به همه کسانی که در ایران و جاهای دیگر تحت تعقیب و شکنجه قرار گرفته‌اند، تعلق دارد».

انجمن قلم آمریکا در بیانیه‌ای نوشت محکومیت این سه نویسنده پس از «پیگردهای نادرست به اتهام تبلیغ و اخلال در امنیت ملی» صورت گرفت.

همچنین به تازگی یک نامه-طوماری خطاب به ابراهیم رئیسی و برای آزادی این سه نویسنده زندانی به امضای نزدیک به ۳۷۰ هنرمند و روشنفکر از جمله مارگریت آتوود نویسنده کانادایی، جی.ام. کوئتزی و اورهان پاموک برندگان نوبل ادبیات و همچنین مریل استریپ و الک بالدوین بازیگران آمریکایی رسیده است.

پیشتر کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده زندانی کردن سه نویسنده و سایر متهمان عقیدتی و سیاسی در شرایط شیوع کرونا معنایی جز این ندارد که مسئولان امنیتی و قضایی می‌خواهند معترضان و مخالفان را به قربانگاه بفرستند.


منبع: ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024