جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.10.2021, 15:57

مجلسی: ایران توسط همسایگانش محاصره شده


فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «صبح ما»:

* «الان پاکستان رسماً به جرگه دشمنان ایران پیوسته است. کودتای پاکستان در افغانستان و به دست گرفتن حکومت آنجا نوعی محاصره ایران است.»
* «در میانه کدورت‌های سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان، وزیر امور خارجه ارمنستان وارد ایران شد تا محاسبات فرجام این کدورت کمی سخت شود. طوری‌که برخی کارشناسان معتقدند «مسائل اخیر ایران و آذربایجان یک دوره بحران زایی جدید است».

* «ظاهراً تاخیر ایران در مذاکرات برجام و نگرانی‌هایی که در غرب و خاورمیانه پدید آمده سبب شده جناحی علیه ایران بسیج شود و کارهای آن‌ها تحریک کننده است. باید دید در این میان چه کسی بیشتر ار وضع موجود ضرر می‌کند. الان پاکستان رسماً به جلگه دشمنان ایران پیوسته است. کودتای پاکستان در افغانستان و به دست گرفتن حکومت آنجا نوعی محاصره ایران است.»

* «درگیر شدن جمهوری اسلامی در این بحران اثر خوبی نخواهد داشت و جای آن باید برای از میان بردن خصومت‌ها تلاش کرد.

* «ایران بزرگترین دشمن خود را اسرائیل می‌داند و توقع دارد همسایگان و دیگر کشورهای اسلامی از ایران پیروی کنند. اما آن‌ها در فکر منافع خودشان هستند و در تصمیمات خودشان از حیث خرید اسلحه و همکاری‌های مالی و حتی مقابله با ایران همکاری می‌کنند. برخی پندارها درخصوص ایران حالا به این مسئله دامن زده که باید هرچه سریعتر جلوی آن گرفته شود.»

* «من از رجزخوانی‌ها و به رخ کشیدن قدرت موشکی و نظامی نگران هستم، چراکه فقط مسئله نشان دادن قدرت نظامی ایران به جمهوری آذربایجان مطرح نیست اصلاً تهدید به جنگ رفتار متقابل را برمی‌انگیزد کما این‌که آن‌ها هم یک مانور نظامی در نخجوان تشکیل دادند. اقدام به جنگ مشکلاتی برای ایران دارد. از طرفی ما مردم جمهوری آذربایجان را جدا از خودمان نمی‌دانیم. ما اگر بخواهیم وارد جنگ با آذربایجان شویم بلافاصله جنگ با ناتو آغاز خواهد شد، آن‌ها خودشان را موظف به دفاع از متحدانشان می‌دانند. لذا بهتر است به جای تبلیغات نظامی زودتر به فکر حل مسائل اصلی باشیم. بیشتر این مسائل به عدم آمادگی ما در مذاکرات وین و عدم وجود تفاهم بر سر برجام برمی‌گردد.»

* «ایران توسط همسایگان خودش محاصره شده و این یک جورهایی قدرت‌نمایی اسرائیل است که توانسته همه همسایگان ما را جلب خودش کند. یعنی همان‌طور که خودش را در محاصره ایران می‌داند یا علاقه‌مند به حفظ این محاصره است تا بهانه‌جویی داشته باشد حالا او ما را در محاصره همسایگان قرار داده است. باید دید که می‌توانیم با ابرازهای دیپلماتیک بحرانی که چندین سال است ادامه دارد را حل و فصل کنیم و به رفع مشکلات داخلی ایران بپردازیم.»

* «چیزی‌که سبب ایجاد بهانه برای این محاصره شده است نگرانی از فعالیت‌های برون مرزی ایران است که کشورهای منطقه چنین چیزی را برای استقلال و منافع ملی خودشان خطرناک می‌دانند. به همین دلیل همسایگان ضمن خرید اسلحه مایل به مذاکره با ایران هم هستند. مثلاً مذاکرات ایران و عربستان آغاز شده است، اما چندان نباید خوشبین بود چراکه عربستان با یک جور به سازگاری با اسرائیل تن داده است و معتقد است دو دولت موازی اسرائیل و فلسطین باید تشکیل شود و نمی‌خواهد وارد جنگ شود. او احتمالاً از مذاکره با ایران قصد دارد که ایران را به آرامش منطقه‌ای و نوعی سازگاری دعوت کند نه این‌که خودش را تسلیم خواسته‌های ایران کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024