جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.10.2021, 21:00

ایران برای تقویت برنامه هسته‌ای خود وقت‌کشی می‌کند


نشریه «پولیتیکو» نوشته است، دولت تندروی ابراهیم رئیسی بر بازگشت به میز مذاکرات و احیای برجام پافشاری می‌کند اما عملکرد آن‌ در انتخاب تیم مذاکره‌کننده و همچنین بی‌ثمر بودن دیدارها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل چیز متفاوتی را می‌گوید.

به گزارش العربیه، «پولیتیکو» به نقل از «دیپلماتی که نخواست نامش منتشر شود»، گزارش داده که ایران تنها زمانی به میز مذاکرات بازخواهد گشت که ایالات متحده برای نشان‌دادن حسن نیت، امتیازات جدیدی به ایران اعطا کند.

این دیپلمات ارشد در ادامه می‌گوید: «ایران برای تقویت برنامه هسته‌ای خود و در جهت دستیابی به یک اهرم سیاسی، در حال خرید وقت است.»

سه دیپلمات که از نزدیک در جریان این مسئله هستند به پولیتیکو گفته‌اند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با وجود این‌که حدود 50 دیدار با مقامات خارجی و بین‌المللی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشت، هیچ اطلاعاتی در مورد زمان بازگشت به مذاکرات احیای برجام ارائه نداد.

پیش از این «فارین ‌پالیسی» در گزارشی نوشته بود، ایران از مذاکرات برجام برای وقت‌کشی و دستیابی به بمب اتم استفاده می‌کند.

اریک بروئر، کارشناس منع گسترش سلاح هسته‌ای در «مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک» گفته است، ایران جهت دستیابی به اورانیوم کافی برای تولید سلاح اتمی احتمالا فقط به «چند ماه» زمان نیاز دارد.

تیم جدید مذاکرات

تیم جدید مذاکرات اتمی ایران از اعضایی تشکیل شده که نسبت به توافق هسته‌ای برجام بدبین‌ هستند. از جمله علی باقری‌کنی، دیپلمات ارشد تهران که بخشی از تیم اصلی مذاکره‌کننده برجام در سال ۲۰۱۵ بود و در دولت جدید رئیسی به‌عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه ایران منصوب شد.

او اگرچه از مخالفان برجام نیست اما از منتقدین اصلی آن محسوب می‌شود.

یک دیپلمات ارشد به پولیتیکو گفته است: «نشانه‌های زیادی حاکی از آن است که علی باقری‌کنی به‌زودی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران انتخاب خواهد شد.»

انحراف از مسیر مذاکرات

این دیپلمات در ادامه به تغییر احتمالی درخواست‌های ایران اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌آید پیش از بازگشت به برجام، ایران از آمریکا می‌خواهد که تعهداتش را کامل انجام داده» و تحریم‌های وضع شده علیه این کشور را کاملا لغو کند.

این دیپلمات ارشد، این تغییرات را یک «انحراف قابل توجه» از مسیر مذاکرات خواند.

هنری روم، از اعضای «گروه اورسیا» در این زمینه می‌گوید: «با توجه به جدول زمانی بسیار فشرده و عدم اطمینان تهران در بازگشت به برجام، بعید به‌نظر می‌رسد که مذاکرات احیای برجام امسال برگزار شود.»

پولیتیکو در گزارش خود پیش‌بینی می‌کند که با توجه به اقتصاد در حال فروپاشی ایران، این کشور در نهایت برای آزادسازی منابع ارزی و مالی مسدود شده خود به مذاکرات احیای برجام در وین بازخواهد گشت. طبق برآورد پولتیکو، از سرگیری صادرات نفت و آزادسازی منابع بلوکه شده مالی می‌تواند حدود 100 میلیارد دلار برای تهران به ارمغان بیاورد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد به پوتلیکو گفته است: «تصور‌ می‌کنم ایران به میز مذاکرات در وین بازخواهد گشت. شاید هم در ماه اکتبر. اما توقع من این است که گفت‌‍و‌گوهای دشواری خواهد بود.»

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، شش دور از مذاکرات احیای برجام بین قدرت‌های غربی و ایران برگزار شد. با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پایان دولت حسن روحانی، تهران از توقف این مذاکرات خبر داد.

مقام‌های دولت جدید ایران همواره گفته‌اند، در حال مطالعه پرونده توافق هسته‌ای هستند و «به‌زودی» به مذاکرات احیای برجام در وین باز خواهند گشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024