جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.10.2021, 9:35

بلینکن: فرصت برای احیای برجام رو به اتمام است


رادیو فردا: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه هشتم مهر بار دیگر هشدار داد که فرصت برای احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام رو به اتمام است.

آنتونی بلینکن در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا و در حاشیه مذاکرات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا، با اشاره به برگزاری شش دور مذاکرات احیای برجام در وین٬ پایتخت اتریش گفت، آنها (ایرانی‌ها) حدود سه ماه از مذاکرات دور بوده‌اند. آنها یک انتخابات داشتند و یک دولت جدیدی تشکیل شد، اما هنوز به مذاکرات بازنگشته‌اند.

ایران در اواخر خرداد امسال خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شد و تاکنون تاریخ مشخصی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «توپ در زمین ایران است اما نه برای مدت طولانی.»

آنتونی بلینکن بار دیگر تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مایل است واشینگتن به به برجام بازگردد، اما منوط به این‌که تهران نیز «به صورت کامل» آن را اجرا کند

شش دور از مذاکرات احیای برجام با میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور غیر مستقیم آمریکا در وین برگزار شده است. اما این مذاکرات به دنبال روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و به درخواست تهران متوقف شد و هنوز تاریخی برای از سرگیری آن تعیین نشده است. هدف این مذاکرات بازگشت متقابل آمریکا و ایران به تعهدات در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از این توافق خارج شد و علیه ایران تحریم‌های گسترده‌ای اعمال کرد. ایران نیز به دنبال خروج آمریکا، از تعهدات برجامی خود عدول کرده و برنامه هسته‌ایش را توسعه داده است.

آنتونی بلینکن در ادامه اظهارات خود گفت، مشکلی که اکنون ما با آن مواجه هستیم یا در آینده با آن روبه رو می‌شویم، این است که ایران با نقض برجام در حال به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌‌تری است و دخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ یا حتی ۶۰ درصدی را افزایش داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که با توجه به پیشرفتی که ایران (در برنامه هسته‌ای) کرده است بازگشت صرف به مفاد و چارچوب‌های تعیین شده در برجام دیگر مزایای در نظر گرفته شده در آن توافق را نخواهد داشت.

آنتونی بلینکن در ادامه هشدار داده است، یک فرصت محدود وجود دارد و این فرصت دارد کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود.

او در ادامه گفته است، ما با تمامی دیگر کشورهای حاضر در این توافق از جمله چین، در این خصوص گفت‌وگو کرده‌ایم. به نظرم فهم مشترکی در بین (سه کشور) اروپایی‌، روسیه و چین وجود دارد که امکان و شرایط بازگشت به برجام طبق مفاد آن، نامحدود نیست.

آمریکا و کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند هرچه زودتر به این مذاکرات بازگردد. این کشورها با اشاره به عدول ایران از تعهداتش در چارچوب برجام، از تداوم پیشرفت و توسعه برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله وزیر امور خارجه ایران به پرسش درباره زمان آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام، پاسخ‌های مبهمی می‌دهند.

وزیر خارجه ایران هفته گذشته ابتدا گفت که ایران «به زودی» به این مذاکرات بازخواهد گشت. اما او سپس در واکنش به اصرار کشورهای اروپایی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام یک روز بعد گفت که تهران در اولین فرصت به این مذاکرات باز خواهد گشت، اما «فعلا» قصد مذاکره با اعضای دیگر برجام را ندارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024