جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.08.2021, 7:54

خاطره بهمن احمدی امویی از یک روز زندان


این روزها خبرهایی از زندان اوین منتشر شده که نشان دهنده نوع رفتار زندانبان قوه قضاییه با زندانیان است. به همین بهانه خاطره یکی از روزهای آن دوران زندان را اینجا می‌آورم.

دوشنبه ششم دی ماه ۱۳۸۹

یک خبر بد امروز داریم. محسن دکمه‌چی از زندانیانی که پس از حوادث عاشورا دستگیر شده و به دلیل ارتباط با مجاهدین به ۱۰ سال زندان در رجایی شهر کرج محکوم شده، در شرایط جسمی خوبی قرار ندارد. دو هفته پیش حالش به شدت بد شد. او را به بیمارستان مدرس بردند. خانواده‌ها خبر دادند که سرطان پانکراس یا همان لوزالمعده گرفته و چون دیر به بیمارستان رفته دکترها جوابش کرده‌اند. به گفته دوستانش حداکثر پنج یا شش ماه دیگر بیشتر زنده نیست. سه ماه می‌شد که مرتب اظهار ناراحتی می‌کرد. شب‌ها خوابش نمی‌برد. رنگش به شدت زرد شده بود. حدود ۱۴ کیلو وزن کم کرده است. اما بهداری زندان و دکترها می‌گفتند چیزی نیست و یکی دوتا قرص مسکن ،حداکثر چیزی بود که برای او تجویز می‌شد. دکترها گفتند اگر یک ماه زودتر می‌آمد  با یک عمل جراحی مانع پیشرفت غده سرطانی او می شدند.(او چند هفته بعد در زندان رجایی شهر فوت کرد.)

سال پیش هم این مشکل برای البرز قاسمی سرهنگ بازنشسته نیروی دریایی افتاد که می‌گفتند جرمش جاسوسی است. آنقدر مورد بی‌توجهی قرار گرفت که در بند فوت کرد. اما مسئولان زندان و دادستانی تا آخرین لحظه می‌گفتند که تمرد و تمارض می‌کند و خودش را به بیماری می‌زند.  یک روز صبح کارش به جایی رسید بود که جایی را نمی‌دید. کاملاً کور شده بود. بچه‌ها هم آرامش می‌کردند. اما باز هم مسئول زندان، بزرگ‌نیا، می‌گفت خودش را با آن را زده است. یعنی عمداً می‌گوید کور شده‌ام و جایی را نمی‌بینم. یک هفته بعد  در یک صبح سرد زمستانی فوت کرد.

نمی‌دانم چند اتفاق دیگر باید بیفتد تا کمی بیشتر بیماری زندانیان مورد توجه قرار بگیرد. هر بلایی سر آنها بیاید حداکثر چند قرص و شربت مسکن و خواب‌آور  می‌دهند. برای دیدن متخصص و که تشخیص بدهد آدم چه مرگش است، باید به زیر هشت بروید، با مسئولان بند یکی به دو کنید، تازه اگر از تو خوششان بیاید و کارت را پیگیری کنند، می‌نویسند که وقت ملاقات با دکتر متخصص داری که آن هم معلوم نیست چه زمانی می‌آید. چند وقت پیش یکی از زندانی ها بعد از چند ماه منتظر ملاقات با پزشک متخصص، سرانجام آزاد شد. دو ماه بعد نامش را خواندند برای ملاقات با پزشک متخصص.

منبع: فیسبوک نویسنده



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024