جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.08.2021, 8:37

بایدن:حضور ۲۰ساله نظامی آمریکا در افغانستان پایان یافت


جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده ساعتی پس از اعلام خروج کامل نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان و با صدور بیانیه‌ای، از فرماندهان و نیروهای نظامی تقدیر و تشکر کرد و گفت روز سه‌شنبه درباره تصمیمش برای تمدید نکردن ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان، سخنرانی خطاب به مردم خواهد داشت.

به گزارش صدای آمریکا، در این بیانیه که شامگاه دوشنبه هشتم شهریور منتشر شد،‌ آقای بایدن گفت: «از وزیر خارجه آمریکا خواسته‌ام به هدایت هماهنگی با شرکای بین‌المللی ادامه دهد تا مطمئن شویم هر آمریکایی، شریک افغانستانی و شهروندان خارجی که می‌خواهند کشور را ترک کنند، بتوانند خارج شوند.»

او گفت در ۱۷ روز گذشته نیروهای آمریکایی بزرگترین عملیات خروج هوایی در تاریخ آمریکا را انجام دادند و بیش از ۱۲۰هزار شهروند آمریکایی، شهروند کشورهای متحد و متحدان افغان آمریکا را خارج ساختند و «حالا، حضور ۲۰ ساله نظامی ما در افغانستان پایان یافت.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای صادر کرد که یک «پیام روشن» از انتظارات جامعه جهانی به طالبان می‌فرستد که باید به طور ویژه، آزادی سفر را رعایت کنند. او گفت طالبان نسبت به عبور ایمن تعهد داده است و دنیا آنها را در خصوص تعهداتشان مسئول می‌داند.

جو بایدن گفت: «فعلا از تمامی شهروندان آمریکا می‌خواهم امشب قدردان و نیایشگر برای سه چیز باشند. اول، برای نیروها و دیپلمات‌های ما که این عملیات را با توجه به خطر بسیار بالا، انجام دادند... دوم، شبکه‌ای از داوطلب‌هایی که کمک کردند افرادی که نیاز به خروج دارند،‌ شناسایی شوند...و سوم، همه کسانی که از الان و در آینده از متحدان افغانستانی در خانه‌های جدیدشان در سرتاسر جهان و ایالات متحده استقبال می‌کنند.»

آقای بایدن در پایان این بیانیه نام سیزده نیروی آمریکایی را که در عملیات خروج از افغانستان و در حمله «داعش خراسان» کشته شدند، اعلام کرده است.

کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام پیشتر در روز دوشنبه هشتم شهریور و با حضور در کنفرانس خبری در پنتاگون اعلام کرد تمامی نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان خارج شدند.


وزیر خارجه آمریکا: قابلیت مبارزه با تروریسم را در منطقه حفظ می‌کنیم

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده و متعاقب اعلام خروج کامل نظامی آمریکا از افغانستان در سخنانی از ساختمان وزارت خارجه در شهر واشنگتن گفت: از امروز نمایندگی دیپلماتیک در افغانستان نداریم و ماموریت دیپلماتیک را به دوحه در قطر منتقل کردیم و به کنگره اطلاع خواهیم داد از این نمایندگی امور افغانستان از جمله نقل و انتقال پیام با گروه طالبان را اداره می‌کنیم.

آقای بلینکن ادامه داد: آمریکا به آمریکاییان و اتباع خارجی و افغانستانی‌هایی که می‌خواهند از آن کشور خارج شوند همچنان کمک خواهد کرد. گمان داریم زیر ۲۰۰ و شاید نزدیک به یکصد شهروند آمریکایی در افغانستان هنوز حضور دارند که می‌خواهند از آن کشور خارج شوند. برخی از این افراد دارای تابعیت دوگانه هستند که در آن کشور ریشه دارند. حتی اگر اتباع ما پس از چند ماه تصمیمشان تغییر کند و خواستار خروج باشند ما کمکشان خواهیم کرد که خارج شوند.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت: طالبان هم به صورت علنی و خصوصی گفته است که اگر شهروندانش (شهروندان افغانستان) خواستار خارج شدن از آنجا باشند ممانعتی به عمل نخواهد آورد و ما آنها را مسئول این گفته‌هایشان می‌دانیم. ساعتی پیش شورای امنیت سازمان ملل نیز در این خصوص قطعنامه صادر کرد.

آقای بلینکن ادامه داد: ما با کشورهای گروه هفت و دیگر متحدان درباره بازگشایی فرودگاه کابل صحبت کردیم تا افرادی که می‌خواهند از طریق پروازهای چارتر این کشور را ترک کنند بتوانند و البته راه زمینی هم وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: به رغم خروج، ما همچنان بر عملیات ضد تروریستی متمرکز می‌مانیم. ما توان پویایی در این خصوص در منطقه داریم. طالبان قول داده است که القاعده در کشورشان پناهگاهی نداشته باشد و با دشمن قسم خورده شان داعش خراسان مبارزه کنند. ما آنها را مسئول این گفته هایشان می‌دانیم. ما بر اساس اقداماتشان آنها را ارزیابی می‌کنیم. آن‌ چه برای ما در تماس با طالبان بالاترین اهمیت دارد منافع ملی ما است. اگر حکومت جدید در افغانستان در این راستا خواستار مشارکت باشد ما آماده هستیم.

آقای بلینکن گفت داشتن انتظارات از طالبان به این معنی نیست که آمریکا به این گروه اتکا می‌کند بلکه ایالات متحده خود ارزیابی‌هایش را انجام می‌دهد و قابلیت‌های محکم مبارزه با تروریسم را در منطقه حفظ می‌کند تا در صورت لزوم تهدیدات را خنثی کند همچنان که در چند روز گذشته با حمله به تسهیل‌کنندگان داعش و تهدیدات آنی در افغانستان و همچنین با عملیات در دیگر مناطقی که در آن حضور نظامی ندارد، این موضوع را نشان داده است.

آقای بلینکن همچنین گفت: ما به ادامه ارائه کمک‌های انساندوستانه ادامه خواهیم داد. ما برای تحقق این مطالب با متحدین و شرکایمان همکاری و رایزنی می‌کنیم. این کمک‌ها از طریق حکومت افغانستان توزیع نخواهد شد بلکه از سوی نهادهای مستقل به دست مردم خواهد رسید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024