جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.08.2021, 23:51

احمد مسعود: پنجشیر را تسلیم طالبان نخواهیم کرد


خبرگزاری رویترز نوشت احمد مسعود تأکید کرده است که گفتگو تنها راه حل است، اما در صورت شکست مذاکرات، نیروهای او آماده نبرد هستند.

مسعود که نیروهایش شامل بقایای نیروهای منظم ارتش و نیروهای ویژه هستند، خواستار مذاکره برای تشکیل یک دولت فراگیر برای افغانستان شده، اما قول داده است که در صورت تلاش نیروهای طالبان برای ورود به دره پنجشیر، مقاومت خواهد کرد.

احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، فرمانده مشهور افغان از ولایت پنجشیر که در برابر اشغال شوروی مقاومت می‌کرد خود را رهبر گروه‌های مقاومت محلی در پنجشیر اعلام و مردم را به “مبارزه با طالبان” دعوت کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که گذرگاه سالنگ در بزرگراه اصلی که از جنوب افغانستان به شمال می‌رود، باز بوده و نیروهای مقاومت در دره پنجشیر محاصره شده‌اند. اما ظاهرا در حال حاضر هیچ درگیری خاصی در این منطقه وجود ندارد زیرا او تأکید کرده است که «امارت اسلامی» در تلاش است تا مشکلات را به صورت «مسالمت‌آمیز» حل کند.

اما امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری پیشین افغانستان نوشته‌ است که شاهراه سالنگ به دست نیروهای مقاومت بسته شده‌ است.

فهیم دشتی، یکی از همکاران نزدیک به احمد مسعود و مسئول رسانه‌‌ای نیروهای مقاومت مردمی در ولایت پنجشیر افغانستان در مصاحبه با خبرنگار بخش فارسی آناتولی اظهار داشت: ما عمیقا باور داریم که می‌توان مسائل از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل‌وفصل کرد؛ مذاکرات معناداری که آینده مردم افغانستان را تامین و‌ تحقق عدالت اجتماعی را تضمین کند. باید دولتی فراگیر و مورد قبول تمام طرف‌ها و اقوام و احزاب در افغانستان حاکم شود و با دنیا روابط حسنه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی اوضاع پنجشیر را عادی توصیف کرد و افزود: «مردم به دنبال کسب‌وکارشان هستند و ماموران دولتی نیز در محل کار خود حاضر می‌شوند. رانندگان و مغازه‌داران نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهند. البته نیازی به آمادگی برای مقابله با حملات احتمالی طالبان است. این آمادگی تا حدودی نیز وجود دارد و تلاش‌هایی نیز برای گفت‌وگو و مذاکره صورت گرفته و پیام‌های نیز میان طرفین ردوبدل شده است.»

دشتی تاکید کرد:‌ «ما به دنبال مذاکره و گفت‌وگو هستیم. پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم میان طرفین وجود دارد، ولی همزمان آمادگی دفاعی را نیز حفظ می‌کنیم. هدف ما تنها دفاع از پنجشیر نیست، بلکه کل جغرافیای افغانستان و آینده ارزش‌های کشورمان را شامل می‌شود. از این رو، اگر طالبان جنگ و خشونت را ادامه دهد، ما نیز آمادگی لازم برای دفاع را داریم.»

گفتنی است تصرف پنجشیر توسط طالبان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط کوهستانی و ناهموار خود دشوار است و در دوره پیشین رژیم طالبان نیز به کنترل آنان در نیامده بود.


منابع: آناتولی، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024