جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.08.2021, 11:00

حکم ۲۵ سال زندان وحید افکاری تایید شد


سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، که یک فرزند آنها (نوید) اعدام شده و دو برادر دیگرش در زندان هستند، اعلام کرده است که دیوان عالی کشور با رد درخواست اعاده دادرسی از پرونده وحید افکاری، حکم ۲۵ سال زندان وی را تایید کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، سعید دهقان در توییتی گفته است که این تصمیم از سوی شعبه ٣٨دیوان عالی کشور گرفته شده و با انتقاد از آن نوشته است “حتی اگر یکبار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آنقدر بود که اعاده دادرسی درباره رأیی با ٢٤ تناقض و ۳ دروغ پذیرفته شود. ۲۵ سال حبس فقط به استناد علم قاضی”.

درخواست اعاده دادرسی در پرونده وحید افکاری بهار امسال به دیوان عالی کشور داده شده بود.

حبیب و وحید افکاری که به ترتیب به ۵۴ و ۲۵سال زندان محکوم شده‌اند از شهریور ۹۹ و در پی اعدام برادر دیگرشان نوید افکاری در سلول‌ انفرادی در بازداشت هستند.

نوید افکاری کشتی‌گیر ۲۷ ساله در پی شرکت در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ بازداشت و سپس به قتل یک کارمند حراست متهم، محکوم و اعدام شد؛ اتهامی که نوید افکاری هرگز نپذیرفت و بر اساس گزارش‌ها قاضی و دادستان دادگاه نیز هیچگاه حاضر نشدند مدارک قتل را ارائه دهند.

او و برادرانش می‌گفتند زیر شکنجه مجبور به اعتراف دروغین و پذیرفتن مسئولیت این قتل شده بودند. مطابق قوانین ایران اعتراف و اقرار زیر شکنجه سندیت ندارد و غیرقانونی است اما مقام های ایرانی بر اساس همین اعترافات سال گذشته در اقدامی غیرمنتظره نوید افکاری را اعدام کردند.


برادران افکاری

آقای افکار کشتی گیر بود و برخی از ورزشکاران یاد او را در جریان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو گرامی داشتند.

سازمان عفو بین‌الملل اوایل تابستان امسال با انتشار مدارک و گزارش‌هایی از جمله گزارش پزشکی قانونی از “جزئیات هولناک شکنجه” و سایر رفتارهای بی‌رحمانه علیه وحید افکاری و حبیب افکاری پرده برداشته است.

این گزارش ۴۸ صفحه‌ای همزمان با ۲۶ ژوئن، روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه منتشر شده است. بخشی از این گزارش، تصویر متن شکایات برادران افکاری از شکنجه‌هایی است که در طول بازداشت با آن رو به رو شدند.

نوید افکاری، سه روز پس از آن اعدام شد که به همراه برادرانش برای ثبت آثار شکنجه ماموران به پزشکی قانونی رفت. آقای در پی شرکت در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ بازداشت و سپس به قتل یک کارمند حراست متهم، محکوم، اعدام و شبانه دفن شد.

مقام‌های امنیتی و قضایی به برادران افکاری گفته بودند که قرار است آنها را به تهران منتقل کنند، اما به طور ناگهانی و مخفیانه نوید افکاری را اعدام کردند و از آن زمان دو برادر دیگر در انفرادی هستند.

در یکی از این شکایات حبیب افکاری نوشته: “به محض ورود به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ وزارت اطلاعات، مورد ضربات مشت و لگد، ضرب و شتم و فحاشی قرار گرفته ‌است و هنگامی که از ماموران پرسیده ‌است که او را کجا آورده‌اند آنها گفته‌اند: “اینجا جایی است که بیضه‌هاتو می‌کِشیم، جاییه که خروس‌ توش تخم می‌زاره”.

همچنین در یک شکایت نامه دیگر از حبیب افکاری به دادستانی شیراز او توضیح داده “که چگونه بازجوها بارها او را در سلول‌‌هایی نگه داشته‌اند که در آن‌ها صدای فریاد برادرش نوید افکاری از درد به گوش او می‌رسیده و به او می‌گفتند: “اگر نوید زیر این شکنجه‌ها بمیرد، مقصرش تویی”.

پدر و مادر نوید، وحید و حبیب افکاری با انتشار نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران که تا پیش از رئیس قوه قضائیه بوده،، خواسته بودند دستور دهد تا آثار ضرب و شتم در بدن فرزندانشان از بین نرفته، آنها را به پزشکی قانونی ببرند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024