جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.08.2021, 12:35

واکسن اهدایی آمریکا شامل مردم ایران نیز شود


با وخامت روزافزون بحران کرونا در ایران، ائتلافی از گروه‌های ایرانی-آمریکایی از دولت ایالات متحده خواستند تا کارزار تأمین واکسن کووید ۱۹ خود برای مردم جهان را شامل ایرانیان نیز بکند.

به گزارش رادیو فردا، هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۷ مرداد خبر داد که این درخواست از سوی کمپین او به همراه اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار (پایا) و کانون وکلای ایرانی در آمریکا انجام شده‌ است.

این گروه‌ها خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا و رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران نوشته‌اند که «کارزار جهانی واکسن بایدن را شامل مردم شجاع ایران نیز بکنید.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هفته گذشته از انتقال پانصد میلیون دوز واکسن فایزر به صد کشور کم‌درآمد جهان خبر داد.

به گفته آقای بایدن، ایالات متحده تاکنون بیش از ۱۱۰ میلیون دوز واکسن به ۶۵ کشور اهدا کرده است.

کاخ سفید می‌گوید برای اهدای واکسن، دولت به عوامل متعددی از جمله میزان شیوع کرونا، آمار مرگ و میر، بستری و همچنین توانایی کشورها برای دریافت و توزیع واکسن توجه می‌کند.

تاکنون کشورهای افغانستان، پاکستان، ازبکستان و اوکراین از جمله دریافت‌کنندگان چند میلیون دوز واکسن بوده‌اند.

ایالات متحده بیشتر واکسن‌های اهدایی خود را تاکنون از طریق برنامه کوواکس که از سوی سازمان جهانی بهداشت حمایت می‌شود، اهدا کرده است.

با وجود این که ایران می‌تواند از طریق سازوکار کوواکس، واکسن کرونا وارد کشور کند اما برخی از مقامات حکومت هم‌چنان با انجام این کار و قبول پیشنهاد کوواکس نیز ابراز مخالفت می‌کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که خود واردات واکسن کشورهای غربی را ممنوع اعلام کرده بود، روز ۲۰ مرداد بدون اشاره به مسئولیت شخص خود در مرگ‌و‌میر صدها نفر در روز در ایران به‌دلیل فقدان واکسن کرونا، این ویروس را مسئله «اول و فوری» کشور خواند و خواستار تامین واکسن به هر شکل ممکن شد.

پیش از این در ۲۳ دی ۹۹ مسئولان جمهوری اسلامی در نامه‌ای که گفتند بیش از ۲۵۰۰ پزشک و عضو هیئت علمی نیز آن را امضا کرده‌اند، خواسته بودند تا علاوه بر واکسن‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی، «برخی واکسن‌های مربوط به سازوکار کوواکس نیز که به گفته آنها «ماهیت مورد شبهه و مشکوک به ارتباط با جریانات کاملا مسئله‌دار بین‌المللی دارد»، خریداری نشود.

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، روزانه به طور رسمی حدود ۴۰ هزار نفر بر تعداد مبتلایان و بیش از ۵۰۰ نفر بر تعداد جان‌باختگان این ویروس در کشور افزوده می‌شود.

آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران در حالی توسط وزارت بهداشت روزانه اعلام می‌شود که پیش از این سازمان نظام پزشکی آمار واقعی قربانیان در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی وزارت بهداشت برآورد کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024