جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.08.2021, 15:59

بیانیه سه کشور اروپایی درباره تسریع غنی‌سازی ایران


رادیو فردا: وزارت خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا روز پنج‌شنبه ۲۸ مرداد با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر تسریع غنی‌سازی اورانیوم در ایران، نگرانی شدید خود را از اهداف هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز کردند.

سه کشور اروپایی عضو برجام در ادامه اقدامات ایران را «نقض جدی» تعهدات خود در برجام خوانده‌اند.

آژانس اوایل هفته جاری تایید کرد که ایران برای اولین‌بار اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد تولید کرده و ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی خود را به میزانی چشمگیر افزایش داده است.

در بیانیه سه کشور اروپایی همچنین آمده است که «هر دو گامی کلیدی در راستای توسعه سلاح هسته‌ای هستند» و این در حالی است که هیچ‌گونه توجیه نظامی برای این دو اقدام ایران وجود ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: «از آن‌جایی که ایران با عدم تمدید توافق نظارتی با آژانس، دسترسی این نهاد به تاسیسات اتمی‌اش را به میزان قابل توجهی محدود کرده، نگرانی ما عمیق‌تر شده است.»

ایران بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، فقط مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۳.۵ درصدی است. با وجود این، جمهوری اسلامی از اردیبهشت ۱۳۹۸، یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام، شروع به عدول از تعهدات هسته‌ای خود کرده است.

برای تولید بمب هسته‌ای نیاز به اورانیوم با ۹۰ درصد غنی‌سازی است و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۶۰ درصد در ایران نگرانی‌های غرب را برانگیخته است.

ایران و کشورهای عضو برجام شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین در شش دور مذاکرات احیای برجام که با حضور و مذاکره غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در وین برگزار شد، تلاش‌های دیپلماتیکی برای اجرایی شدن کامل برجام انجام دادند که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این مذاکرات از ۳۱ خرداد امسال متوقف مانده و آمریکا به همراه شرکای غربی‌اش هشدار داده‌اند که ایران باید فوری به میز مذاکرات برگردد.

سه قدرت اروپای غربی در بیانیه روز پنج‌شنبه تصریح کردند:‌ «فعالیت‌های ایران بسیار نگران‌کننده است، زیرا مذاکرات وین از دو ماه پیش به درخواست تهران متوقف شده است و ایران هنوز به تاریخی برای از سرگیری روند گفت‌وگوها متعهد نشده است.»

آن‌ها با بیان‌ این‌که اقدامات اخیر ایران صرفا به پیچیده‌تر شدن روند بازگشت به برجام منجر می‌شود، تاکید کردند:‌ «ما از ایران می‌خواهیم که در اسرع وقت به مذاکرات وین بازگردد تا به نتیجه‌ای سریع و موفقیت‌آمیز دست یابد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024