جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.08.2021, 15:20

دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری پس از تسلط طالبان بر کابل:

فاجعه‌ کنونی نتیجه شکست رهبری سیاسی افغانستان است


ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در اولین کنفرانس خبری خود پس از تسلط طالبان بر کابل گفته است: ” آنچه در افغانستان می‌گذرد یک فاجعه است اما پیشرفت‌هایی هم شده و وظیفه ماست که از این دست‌آوردها حمایت کنیم.”

به گزارش بی‌بی‌سی، دبیرکل ناتو با اشاره به تحولات اخیر و تسلط طالبان بر افغانستان گفت: “آنچه در روزها ی اخیر دیدیم فروپاشی نظامی و سیاسی بود که پیش‌بینی نمی‌کردیم. بخشی از نیروهای امنیتی افغانستان شجاعانه جنگید ند اما نتوانستند از کشور حفاظت کنند. چرا که رهبری سیاسی نتوانست در برابر طالبان بایستد و به راه حل صلح‌آمیز برسد”.

آقای استولتنبرگ تاکید کرد که “این ناکامی و شکست رهبری سیاسی افغانستان به فاجعه‌ای انجامید که اکنون شاهدیم”.

دبیرکل ناتو گفت قرار نبود که نیروهای ناتو و بین‌المللی “تا ابد” در افغانستان بما نند. اما او در عین حال گفت : “به رغم سرمایه‌گذاری و فداکاری ما در طی دو دهه در افغانستان، فروپاشی به طرز بسیار غافلگیرکننده‌ای رخ داد.”

این مقام عالیرتبه ناتو در عین حال به “دستاوردهای” غرب در افغانستان اشاره کرد و گفت: “ما به افغانستان رفتیم تا این کشور محل تروریست‌ها برای حمله به ما نشود و طی دو دهه گذشته هیچ حمله تروریستی از داخل افغانستان به ناتو و کشورهای غربی تدارک دیده نشد.”

او در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با این دستاوردها بویژه درخصوص زنان تاکید کرد که ناتو برای حقوق بشر و حقوق زنان تلاش خواهد کرد و افزود که در همین رابطه است که ناتو حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را حفظ خواهد کرد.

دبیرکل ناتو گفت: توافق آمریکا با طالبان به این صورت بود که آمریکا و ناتو به حضور نظامی‌شان در افغانستان پایان می‌دهند و طالبان نیز تضمین داد که نگذارد افغانستان پناهگاه تروریسم بین‌المللی شود.

آقای استولتنبرگ گفت: این موضوع پیش از هر چیز یک “فاجعه” برای افغان هایی است که به سمت دموکراسی گام بر می‌داشتند. اما در عین حال برای پرسنل ناتو نیز یک فاجعه است: ” ما سالها آنجا حضور نظامی داشتیم و سرانجام آمریکا با طالبان یک توافق امضا کرد و متحدان ناتو از این توافق حمایت کردند.”

دبیر کل ناتو گفت: “همه متحدان ناتو به این نتیجه رسیدند که باید به حضور نظامی در افغانستان پایان دهیم. ما ریسک قدرت گرفتن طالبان را می دانستیم اما چه می‌کردیم نیروی بیشتر می‌فرستادیم تا یک ماموریت ناتمام انجام دهیم؟ ما امیدوار بودیم سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی جواب بدهد. با این حال سرعت فروپاشی را پیش‌بینی نمی کردیم”.

او همزمان تاکید کرد در “صورتی که تروریست‌ها در افغانستان حضور یابند ما از راه دور آنها را هدف قرار خواهیم داد.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024