جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.08.2021, 18:24

سالیوان: ارتش افغانستان حاضر نشد برای کشورش بجنگد


رادیو فردا: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رييس جمهور آمریکا، با دفاع از سیاست دولت آمریکا برای خارج کردن تمامی نظامیان آن کشور از افغانستان تا پایان ماه اوت، گفت دلیل اصلی سقوط کابل و تصرف قدرت توسط طالبان تصمیم ارتش افغانستان و «نجنگیدن برای دفاع از کشور» بوده است.

او که روز دوشنبه، ۲۵ مرداد با شبکه خبری «ای بی سی» مصاحبه می‌کرد، تاکید کرد که در چنین شرایطی دولت آمریکا حاضر نیست «ادامه جنگ در افغانستان برای سومین دهه را بپذیرد و هزاران سرباز آمریکایی را برای درگیر شدن در یک جنگ داخلی اعزام کند».

او اذعان کرد که تصرف قدرت توسط طالبان «با سرعت غیرمنتظره‌ای روی داده» و حوادثی که روز دوشنبه در فرودگاه کابل روی داد، «بسیار دلخراش» بود ولی گفت که این حوادث رییس جمهور آمریکا را تغییر نخواهد داد.

روز دوشنبه، ۲۵ مرداد، در پی سقوط کابل و تصرف آن به‌دست طالبان، در حالی که هزاران شهروند این کشور به امید خروج از کشور در باندهای فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند، دست‌کم ۵ نفر نیز در ازدحام جمعیت برای سوار شدن به یکی از هواپیماها جان خود را از دست دادند.

برخی تصاویر نیز نشان می‌دهد که صدها نفر بر روی باند در کنار یکی از هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا که قصد برخاست دارد، می‌دوند و برخی از افراد نیز بر گوشه بال این هواپیمای در حال حرکت نشسته‌اند. برخی ویدئوها نیز حاکی از افتادن شماری از این افراد از ارتفاع زیاد پس از برخاستن این هواپیما است.

آقای سالیوان همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد سرگردان شدن هزاران نفر از شهروندان کشورهای متحد آمریکا در افغانستان گفت: «واشنگتن برای مقابله با این وضعیت و کمک به خروج اين افراد طرح های گسترده ای دارد» ولی در مورد زمان اجرای این عملیات و تعداد افرادی که از کابل تخلیه خواهند شد، اطلاعات مشخصی ارائه نداد.

او با تاکید بر اینکه دولت آمریکا کماکان «تامین امنیت فرودگاه کابل» را بر عهده خواهد داشت، گفت: «تخلیه شهروندان آمریکایی، همکاران افغان ما از جمله مترجمان و سایر افرادی را که در معرض خطر هستند به موقع انجام خواهد شد».

مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا تاکید کرد که وضعیت افغانستان فرصت خوبی است که می تواند ثابت کند «دولت آمریکا بدون اعزام نیروی نظامی گسترده به منطقه قادر است با تروریسم به شکل موثری مقابله کند.»

او در مورد انتقادهای گسترده از رییس جمهور آمریکا در مورد نحوه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت جو بایدن «به زودی» در این مورد خطاب به مردم آمریکا سخنرانی خواهد کرد.

پیشروی های سریع طالبان در نقاط مختلف افغانستان طی دو ماه اخیر و تصرف کابل طرح دولت آمریکا برای خروج آرام و امن از افغانستان را دچار هرج و مرج کرده و واشنگتن ناگزیر شده است که حضور نظامی خود در فرودگاه کابل را افزایش دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024