جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.08.2021, 10:00

طالبان: جنگ در افغانستان تمام شده است


سخنگوی دفتر سیاسی طالبان شامگاه یکشنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبری الجزیره عنوان کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و نوع و شکل حکومت آینده به زودی مشخص خواهد شد.

محمد نعیم اطمینان داد که هیچ یک از دیپلمات‌های خارجی و سفارتخانه‌ها هدف حمله طالبان قرار نخواهند گرفت و این گروه، امنیت را برای شهروندان و نهادهای دیپلماتیک ایجاد می‌کند.

وی گفت: «ما آماده گفت‌وگو با تمام شخصیت‌های افغان هستیم و حفاظت‌های لازم را تضمین می‌کنیم.»

اقای نعیم سپس عنوان کرد که طالبان مسئولانه رفتار خواهد کرد و علاقه دارد که با همگی به صلح دست یابد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که همزمان به پیشروی نیروهای طالبان و تسلط بر شهرهای مختلف افغانستان موجی از نگرانی بین شهروندان این کشور به‌ویژه زنان ایجاد شده است.

در پی انتشار اخباری مبنی بر عقد اجباری دختران بالای ۱۲ سال به سربازان این گروه و اعلام محدودیت‌های جدید برای حضور زنان در جامعه، هم‌چنین کشتن شخصیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و دگراندیشان از سوی این گروه، صدها فعال ایرانی و افغانستانی اخیرا با صدور بیانیه‌ای خواستار «تضمین حق حیات و امنیت، حقوق برابر، پایان دادن به تبعیض و خشونت علیه زنان و گروه‌‏های قومی، مذهبی و جنسی» از سوی این گروه و توجه جامعه جهانی به بحران فعلی افغانستان شدند.


ادامه هرج و مرج و تیراندازی در فرودگاه کابل

براساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صدای تیراندازی گسترده از فرودگاه کابل به گوش می‌رسد و در برخی از آنها مردم در حال فرار هستند.

خبرگزاری فرانسه با تایید این خبر گفته که این تیراندازی‌ها از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه صورت گرفته است. یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفته که حجم تیراندازی نیروهای آمریکایی بسیار بالاست.

در عین حال و به دنبال پیشروی گسترده طالبان در افغانستان و فرار آقای غنی از کابل، آمریکا و متحدانش در حال ترک کابل هستند، چین و روسیه گفته‌اند برنامه‌ای برای بستن سفارت‌خانه‌های شان در کابل ندارند.


سه کشته در فرودگاه کابل

به نوشته خبرگزاری فرانسه تیراندازی‌ نیروهای آمریکایی هوایی بوده و تا این لحظه خبری در خصوص کشته و مجروح شدن افراد منتشر نشده است.

یک مقام رسمی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که نظامیان مستقر در فرودگاه برای کنترل جمعیت اقدام به شلیک هوایی هشدار دهنده کرده‌اند.

اگرچه براساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال “سه نفر” در فرودگاه کابل کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش، این اتفاق امروز صبح دوشنبه در ترمینال مسافری این فرودگاه رخ داده است.

همزمان برخی دیگر از گزارش‌ها تعداد احتمالی این کشته‌شدگان را کمتر عنوان کرده و گزارش داده‌اند که دلیل کشته شدن آنها مشخص نیست.

این مقام رسمی گفته است: “جمعیت حاضر در فرودگاه خارج از کنترل است و شلیک‌ها فقط برای کنترل هرج و مرج بوده است”.

از روز گذشته که نیروهای طالبان اقدام به ورود به شهر کابل کردند، تعداد زیادی از مردم برای خروج از افغانستان به فرودگاه کابل که تنها راه خروج از این کشور بود، رفتند.

طالبان: تا قبل از تشکیل حکومت، همه قدرت‌های خارجی افغانستان را ترک کنند

یک روز پس از ورود طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان در کابل و تصرف پایتخت، یکی از رهبران طالبان که نخواست نامش فاش شود دوشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت به خبرگزاری رویترز گفت هنوز برای اظهارنظر درباره نحوه اداره حکومت این گروه اسلام‌گرا در افغانستان زود است.

او در تماس تلفنی با رویترز افزود: «ما می‌خواهیم همه قدرت‌های خارجی قبل از شروع بازسازی حکومت، کشور را ترک کنند.»

به‌گفته این رهبر طالبان به افراد این گروه در کابل دستور داده شده است که غیرنظامیان را نترسانند و اجازه دهند که فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.

مقامات طالبان روز دوشنبه همچنین به رویترز گفتند پس از تصرف کابل و سقوط دولت افغانستان هیچ گزارشی از درگیری‌ها در سراسر کشور دریافت نکرده‌اند.


ترامپ از بایدن خواست تا از مقام خود کناره‌گیری کند

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا پس از تسخیر کابل پایتخت افغانستان از سوی طالبان، از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواست تا از مقام خود کناره گیری کند.

در بیانیه کتبی ترامپ گفته شد: “وقت آن رسیده است که جو بایدن با شرمندگی به دلیل اجازه دادن به آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است کناره گیری کند.”

وی در مورد فراخوان استعفا برای بایدن گفت: “این نباید اتفاق بزرگی باشد. زیرا او به طور قانونی انتخاب نشده است.” و درسخنان خود همچنین از رئیس جمهور آمریکا در مورد افزایش موارد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در این کشور، مهاجرت داخلی، اقتصاد و انرژی نیز انتقاد کرد.

ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده در بیانیه دیگری قبل از درخواست استعفا از بایدن، گفته بود:”افسانه جو بایدن در افغانستان. به عنوان یکی از بزرگترین شکست های تاریخ آمریکا در تاریخ ثبت خواهد شد!”


فرمانده نیروهای خیزش مردمی در غرب افغانستان وارد مشهد شد

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، محمد اسماعیل خان، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در غرب افغانستان، شب گذشته وارد شهر مشهد در استان خراسان ایران شد.

محمد اسماعیل خان یکی از رهبران جهادی، وزیر سابق انرژی افغانستان و فرمانده نیروهای خیزش مردمی در غرب این کشور، پس از درگیری با طالبان در شهر هرات روز جمعه به اسارت این گروه درآمد. در ویدیویی که از سوی طالبان منتشر شد، اسماعیل خان گفت: امیدوارم بتوانیم در افغانستان فضای صلح ایجاد کنیم.

وی در دو هفته گذشته اسلحه به دست گرفته و نیروهای خیزش مردمی را برای مبارزه با طالبان در هرات سازماندهی کرده بود. وی از فرماندهان جهادی تحت رهبری جمعیت اسلامی افغانستان علیه تجاوز شوروی به افغانستان و از افراد تاثیرگذار سیاسی در غرب این کشور به شمار می‌رود.

اسماعیل خان پس از حدود دو دهه به مشهد بازگشته است.


تاجیکستان: اشرف غنی به دوشنبه نیامده است

وزارت امور خارجه تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌های مبنی بر سفر محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به دوشنبه بی اساس است.

طبق بیانیه‌ فوق، هواپیمای حامل غنی در خاک تاجیکستان فرود نیامده و از مقامات تاجیک در این مورد هیچ درخواستی نیز صورت نگرفته است.

از سوی دیگر سفارت افغانستان در ازبکستان با انتشار بیانیه‌ای از حضور غنی در این کشور ابراز بی خبری کرد.

گفتنی است برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر فرار اشرف غنی به تاجیکستان منتشر کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024