جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 14.08.2021, 20:17

بحران افغانستان؛ شهر مزار شریف هم سقوط کرد


بر اساس گزارش‌های منتشر شده گروه طالبان روز شنبه توانسته است شهر مزار شریف در شمال افغانستان که به شدت از آن محافظت می‌شد را به کنترل خود درآورد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از “آسوشیتد پرس”، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در توئیتی اعلام کرد که افراد این گروه شهر مزارشریف مرکز استان بلخ را با مقر فرماندهی پلیس، استانداری، لشکر ۲۰۹ شاهین قلعه جنگی را بگونه کامل تصرف کردند.

سقوط مزارشریف، چهارمین شهر بزرگ افغانستان، که نیروهای امنیتی افغان متعهد به دفاع از آن شده بودند، کنترل گروه بر تمام شمال افغانستان را تضمین می‌کند و مناطق تحت کنترل دولت افغانستان را به مرکز و شرق محدود می‌کند.

عباس ابراهیم‌زاده، یک مقام در ولایت بلخ که این شهر در آن واقع شده است، گفت: ارتش ملی افغانستان ابتدا تسلیم شد و این امر باعث شد شبه نظامیان حامی دولت و دیگر نیروها روحیه خود را از دست بدهند و در برابر حمله طالبان که از شنبه آغاز شده بود، تسلیم شوند.

ابراهیم زاده گفت: عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور، فرماندهان سابق جنگ که رهبری هزاران جنگجو را بر عهده دارند، از این ولایت فرار کرده‌اند و محل کنونی آن‌ها مشخص نیست.

طالبان در روزهای اخیر پیشرفت‌های بزرگی داشته است و توانسته هرات و قندهار، دومین و سومین شهرهای بزرگ افغانستان را تصرف کند. این گروه در حال حاضر حدود ۲۰ استان از ۳۴ استان افغانستان را تحت کنترل خود درآورده‌اند و دولت تحت حمایت غرب چند استان در مرکز و شرق و همچنین کابل را در اختیار دارد.

هدی احمدی، یک قانونگذار در ولایت لوگار گفت: طالبان روز شنبه تمام ولایت لوگار، در جنوب کابل را تصرف کردند و مقامات محلی را بازداشت کردند. وی گفت که طالبان به ولسوالی چار آسیاب، در ۱۱ کیلومتری جنوب پایتخت رسیده‌اند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه برای هدایت دفاع به مزار شریف رفته بود و با چندین فرمانده شبه نظامی از جمله دوستم و نور دیدار کرد.

غنی روز شنبه یک سخنرانی تلویزیونی انجام داد که اولین حضور عمومی وی پس از پیروزیهای اخیر طالبان محسوب می‌شود. وی وعده داد از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته پس از سرنگونی طالبان توسط آمریکا در طی حملات پس از وقایع ۱۱ سپتامبر محافظت خواهد کرد.

آمریکا این هفته مذاکرات صلح بین دولت و طالبان را در قطر ادامه داد و چندین کشور اخطار داده‌اند از حکومتی که با زور ایجاد شده است حمایت نخواهد کرد. اما به نظر می‌رسد که گروه طالبان علاقه چندانی به امتیازگیری ندارند زیرا تاکنون در میدان جنگ پیروز بوده‌اند.

نشست عبدالله عبدالله و سیاستمداران درباره ایجاد دولت موقت

رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان امروز (شنبه) با شماری از سیاستمداران با محوریت ایجاد دولت موقت دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از طلوع نیوز، منابع می‌گویند که این نشست به مدت چند ساعت پشت درهای بسته برگزار شد و شرکت‌کنندگان این نشست روی اوضاع افغانستان، برقراری آتش‌بس و احتمال ایجاد حکومت موقت بحث کردند.

حامد کرزای، محمد کریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، محمد محقق، میر رحمان رحمانی، یونس قانونی، سید منصور نادری، حاجی دین محمد، بابر فرهمند و حنیف اتمر در این نشست حضور داشتند.

دفتر عبدالله عبدالله اما تاکنون درباره این نشست جزئیات نداده‌ است و سیاسیتمدارانی که در این نشست حضور داشتند نیز درباره این نشست چیزی نگفتند.

اما شهروندان کشور می‌گویند که امیدوارند سیاسیون طرحی را عملی کنند که بیش از این مردم به خاک و خون کشیده نشود و جنگ در کشور خاتمه یابد.

به نقل از اسپوتنیک، یلدا نصری، استاد دانشگاه گفت: «ما تحصیل کردیم و هیچ‌گاه ناامید نمی‌شویم و هیچ‌گاه فرار از وطن را نمی‌خواهیم. می‌خواهیم نتایج زحماتی را که در این راه کشیده‌ایم ببینیم».

ضیاالدین، از ساکنان کابل نیز افزود: «ما منتظر هستیم ببینیم که آنها چه می‌کنند. در اوضاع کنونی چه طرحی دارند».

در همین حال، اعضای دفتر احمد مسعود می‌گوید که پاکستان برای میزبانی یک نشست میان سیاستمداران افغان و سیاستمداران این کشور از او و شمار دیگری از سیاستمداران دعوت کرده‌ است اما تاکنون زمان دقیق این نشست روشن نیست.

این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شوند که وضعیت در افغانستان در حالت نگران کننده‌ای قرار گرفته‌است؛ طالبان بیش از ۲۰ ولایت را تصرف کرده‌اند و جنگ در بخش‌هایی از کشور ادامه دارند.

امروز رئیس‌جمهوری نیز در یک پیام گفت که نیروهای امنیتی دوباره انسجام خواهند یافت و او به‌ عنوان رئیس‌جمهوری افغانستان نمی‌گذارد بی‌ثباتی بیشتر شود.


یک منبع امنیتی افغان به «العربیه»: اشرف‌ غنی احتمالا یکشنبه استعفا کند

در پی شکست و فروپاشی خطوط دفاعی نیروهای افغان، عقب‌نشینی، فرار یا تسلیم شدن آنها به طالبان و سقوط اغلب ولایت‌های افغانستان به دست این گروه، حلقه محاصره بر پایتخت، کابل، تنگ‌تر شده است.

در پی این تحولات سریع یک منبع امنیتی افغان که خواسته نامش فاش نشود، شامگاه شنبه ۱۴ اوت، به «العربیه» گفته که احتمالا احمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور فردا یکشنبه استعفا دهد.

از سویی اشرف غنی شنبه پیش از این، در پیامی ویدیویی بر ضرورت انسجام میان نیروهای امنیتی و دفاعی تاکید کرده و گفته بود اقداماتی جدی را برای جلوگیری از گسترش بی‌ثباتی، خشونت و آواره‌گی در کشورش اتخاذ خواهد کرد.

غنی گفت: «به عنوان یک رسالت تاریخی تلاش می‌کنم تا نگذارم جنگ تحمیل‌ شده بر مردم افغانستان بیش از این باعث کشتار مردم بی‌گناه، از دست رفتن دستاوردهای ۲۰ ساله‌، تخریب تأسیسات عامه و بی‌‌ثباتی دوام‌‌دار شود.»

رئیس جمهوری افغانستان گفت که در این راستا مشورت‌‌های گسترده‌ای را در داخل دولت و با بزرگان و چهره‌‌های سیاسی، نمایندگان اقشار مختلف جامعه و همکاران بین‌المللی افغانستان آغاز کرده است.

از سویی برخی منابع به نقل از نشست‌های غیر علنی روز شنبه رهبران افغان از احتمال تشکیل دولت موقت در این کشور خبر دادند.

پیش‌تر ایالات متحده آمریکا با اشاره به این‌که دولت افغانستان از جنگ‌افزارهای کافی برای مقابله با طالبان برخوردار است، درباره نیت برخی از نیروهای افغان برای مقاومت در برابر این گروه ابراز تردید کرده بود.

منابع اطلاعاتی آمریکا پیشتر پیش‌بینی کرده بودند که طالبان کابل را به مدت یکماه محاصره و پس از ۳ ماه به تصرف خود خواهد درآورد. اکنون اما با پیشروی‌های برق‌آسای طالبان و عدم مقاومت جدی از سوی نیروهای افغان و تسلم شدن آنها در نقاط مختلف این کشور، کابل بیش از پیش در معرض خطر سقوط قرار گرفته و از همین رو احتمالا رئيس جمهوری افغانستان برای جلوگیری از ادامه خشونت‌ها و خونریزی‌های بیشتر احتمالا در آینده‌ای نزدیک استعفا کند.

شایان ذکر است که اخیرا طالبان شرط برقراری آتش‌بس در افغانستان را کناره‌گیری اشرف غنی از قدرت عنوان کرده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024