جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.08.2021, 9:32

اشرف غنی: جانشین من باید توسط مردم انتخاب شود


رادیو فردا: در حالی که برخی گزارش‌ها از تصرف شهر لشگرکاه در ولایت هلمند توسط نیروهای طالبان و نزدیک شدن نیروهای این گروه به کابل، پایتخت افغانستان، خبر می‌دهند، محمد اشرف غنی، رئیس‌ جمهور این کشور، پیشنهاد استعفا را رد کرده است.

آقای غنی که در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان سخن می‌گفت، تاکید کرد که «تعیین جانشین» او باید توسط مردم افغانستان انجام شود و «کس دیگری» نمی‌تواند برای افغانستان «زعیم ملی» تعیین کند.

روز گذشته، عمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان، گفته بود که شرط گروه طالبان برای ادامه دادن گفت‌وگوهای صلح این است که اشرف غنی از قدرت کنار برود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که چین آماده است در صورت به قدرت رسیدن طالبان آنها را به رسمیت بشناسد و این اقدام را تضعیف تلاش‌های دولت بایدن برای مقابله با گروه طالبان توصیف کرده است. وزیر خارجه چین روز ۶ مرداد امسال با هیئتی از نمایندگان طالبان دیدار کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که در طول ساعات گذشته با وزرای خارجه آلمان، کانادا و قطر و رئيس جمهور افغانستان درباره بحران جاری صحبت کرده است، گفته است آمریکا به «حفظ روابط قوی دیپلماتیک و امنیتی با دولت کابل» و یافتن راه‌ حل سیاسی برای رفع بحران متعهد است.

رویکرد دولت آمریکا در افغانستان اما از سوی جمهوری‌خواهان مورد انتقاد گرفته است. میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، گفته است وضعیت افغانستان «قابل پیش‌بینی و پیشگیری» بود و با انتقاد از واکنش‌های دولت بایدن گفته است آنها از گروه طالبان خواسته‌اند که در صورت تصرف کابل، به سفارت آمریکا «کاری نداشته باشند».

پیشتر روزنامه نیویورک‌ تایمز در گزارشی نوشته بود که هیئتی از واشینگتن با طالبان مذاکره کرده است که آنها برای حمله نکردن به سفارت آمریکا تضمین بگیرد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور سه هزار نیروی نظامی را به طور موقت و تنها جهت تسهیل کمک به تخلیه پرسنل از سفارت این کشور در کابل به افغانستان اعزام می‌کند.

این نیروها قرار است تا ۲۴ ساعت آینده مستقر شوند و آمریکا مستقیماً به مقامات طالبان هشدار داده است که در صورت حمله طالبان به آمریکایی‌ها در هنگام استقرار موقت نیروهای ارتش این کشور، ایالات متحده پاسخ خواهد داد.

در ساعات گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره درخواست مقام‌های ارشد دولت آمریکا از اشرف غنی برای استعفا منتشر شده بود، ولی یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صدای آمریکا گفته است که ایالات متحده از رئیس جمهوری افغانستان تقاضای استعفا نکرده و «شایعاتی که منتشر شده کاملاً نادرست است».

جو بایدن، رئیس جمهوی آمریکا در ماه آوریل سال جاری اعلام کرد که به دخالت نظامی ایالات متحده در جنگ افغانستان پایان می‌دهد و تاریخ نهایی خروج تمامی نیروهای آمریکایی را ۳۱ اوت (۱۸ روز دیگر) اعلام کرد.

به دنبال خروج نیروهای خارجی به‌ویژه نظامیان آمریکایی از افغانستان، نیروهای طالبان پیشروی خود را آغاز کرده و بیشتر مناطق روستایی کشور را تصرف کردند. اما طی روزهای اخیر این گروه حملات خود را متوجه مراکز ولایات کرده است.

آمریکا خواستار استعفای رئیس جمهوری افغانستان نشده است
گفتگوی وزیران خارجه و دفاع آمریکا با اشرف غنی

صدای آمریکا: یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صدای آمریکا گفت که ایالات متحده از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تقاضای استعفا نکرده است و «شایعاتی که منتشر شده است، کاملاً نادرست است.»

به گزارش بخش دری صدای آمریکا، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکذیب تقاضای استعفا از اشرف غنی تاکید کرد: «تصمیم در مورد اینکه چه کسی آن کشور [افغانستان] را رهبری کند، مربوط به افغان‌ها است.»

برخی رسانه‌های عمدتا فارسی‌زبان گزارش داده بودند که آمریکا خواستار کناره‌گیری آقای غنی از قدرت شده است.

یک روز پیشتر عمران خان، صدر اعظم پاکستان اعلام کرده بود رهبران طالبان به وی گفته‌اند تا زمانی که اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان باشد، آن گروه حاضر به مذاکره صلح نخواهد شد.

از سوی دیگر وزیران خارجه و دفاع آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ مرداد در گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان درباره آخرین تحولات کشورش تاکید کردند که ایالات متحده به حمایت از امنیت و ثبات افغانستان در مواجهه با خشونت طالبان پایبند باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع به آقای غنی اطلاع دادند با توجه به تحولات امنیتی جاری در افغانستان، ایالات متحده از حضور غیرنظامی خود در آن کشور خواهد کاست.

بنا بر اعلام ند پرایس، آنها تاکید کردند که آمریکا بر حفظ روابط دیپلماتیک و امنیتی خود با دولت افغانستان متعهد خواهد ماند. طرفین در این گفت‌وگو درباره فضای امنیتی جاری در افغانستان، تلاش‌ها برای مهار خشونت و اقدامات دیپلماتیک مرتبط تبادل نظر کردند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این گفت‌وگو بار دیگر بر لزوم دستیابی به یک راه سیاسی برآمده از مذاکره برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان تاکید کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024