جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.08.2021, 20:00

جنگ افغانستان؛ هرات به دست طالبان افتاد


نیروهای طالبان شهر هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان، را تصرف و سه هزار زندانی را از زندان اصلی هرات آزاد کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شده که نیروهای این گروه فرماندهی امنیت هرات را به تصرف خود درآورده‌اند.

طالبان به بی بی سی گفته‌اند که کنترل قندهار را نیز در دست دارند هر چند این ادعا هنوز تایید نشده است.

جنگجویان طالبان کمی پیشتر کنترل شهر قلعه نو در ولایت بادغیس را نیز به دست آوردند.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که افراد طالبان در اطراف ارگ هرات در گردش هستند.

ویدئوی دیگری حکایت از آن دارد که شبه‌نظامیان طالبان وارد یکی از پایگاه‌های نظامی در هرات شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی نوشته است که پس از عقب‌نشینی نیروهای دولتی، طالبان این شهر را تصرف کرده‌اند.

در روزهای گذشته نیز طالبان حمالت گسترده‌ای برای تصرف هرات انجام داده بودند که با مقاومت نیروهای دولتی و بسیج مردمی به فرماندهی محمد اسماعیل خان روبه رو شدند و نتوانستند این شهر را تصرف کنند.

جنگ در قندهار

در شهر قندهار هم شاهدان عینی از حضور طالبان در بخش‌هایی از مرکز شهر خبر داده‌اند. گفته شده است که جنگ شدیدی در این شهر میان طالبان و نیروهای دولتی جریان دارد.

یک خبرنگار ساکن قندهار نوشته است که طالبان را در نزدیک اداره ولایت قندهار مشاهده کرده است. عصر روز گذشته طالبان زندان مرکزی قندهار را تصرف کردند و مدعی شدند که صدها زندانی را رها کرده‌اند.

جنگ در شمال و جنوب افغانستان به شدت جریان دارد و هزاران نفر از ترس جنگ به کابل، پایتخت فرار کرده‌اند. شمار زیادی از آوارگان به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

امروز در پی سقوط شهر غزنی به دست طالبان وزارت داخله افغانستان گفت که محمد داوود لغمانی، والی ولایت غزنی، همراه با معاون و رئیس دفترش از سوی نیروهای امنیت داخلی وزارت داخله در ولایت میدان وردک بازداشت شدند.

درهمین حال سفارت آمریکا در کابل در اعلامیه‌ای بازداشت کارمندان و مقام‌های دولتی از سوی طالبان را “غیرقانونی” خوانده و محکوم کرده است.

در اعلامیه این سفارت آمده است که نظر به گزارش‌های معتبر، طالبان در مناطق مختلف کارمندان غیرنظامی دولتی و اعضای پلیس افغانستان را بازداشت کرده‌اند که با ادعای این گروه مبنی بر توافق روی یک راه حل سیاسی در نتیجه گفتگوهای جاری در دوحه، در تناقض است.

سفارت آمریکا از طالبان خواسته که فورا تمام کارمندان دولتی را که بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند و به گفتگوهای صلح برای پایان دادن رنج افغان‌ها بپیوندند.


عبدالله خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شد

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان خواهان برگزاری نشست اضطراری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در باره‌ افغانستان شد.

دوحه پایتخت قطر، در سه روز گذشته میزبان نشست‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در مورد صلح و وضعیت افغانستان است.

به گزارش بی‌بی‌سی،  آقای عبدالله در سومین روز این نشست گفت: وقت آن رسیده است تا شورای امنیت در جلسه‌ اضطراری خود قضیه‌ افغانستان و عواقب امنیتی-بشری آن را به بحث گیرد و در مورد رسیدگی به بحران کشور تصمیم عاجل و قاطع اتخاذ کند.

آقای عبدالله، گفت بحران افغانستان، امنیت جهانی را تهدید می‌کند و برای بررسی آن باید این نشست برگزار شود.

این در حالی است که هفته گذشته (جمعه، ۱۵ اسد/مرداد) شورای امنیت سازمان ملل یک جلسه فوری درباره افغانستان در نیویورک برگزار کرد و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان نسبت به افزایش کم‌سابقه خشونت‌ها، تشدید حملات طالبان و تلفات غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کردند و از طالبان خواستند که راه صلح و آتش‌بس را در پیش بگیرند.

دبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در این نشست گفت وضعیت افغانستان وارد یک مرحله خطرناک شده است. او افزود جنگ به طور بی‌رحمانه‌ای جریان دارد و میزان نقض‌ حقوق بشر و خشونت‌ها چند برابر شده است. خانم لاینز تاکید کرد که جامعه بین‌المللی در حال حاضر به طور متحد می‌تواند برای جلوگیری از وقوع “یک فاجعه بسیار جدی” اقدام کند.

افغانستان در حالی خواهان نشست ویژه دیگری از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است که دو روز پیش، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که رهبران افغانستان باید با هم متحد شوند و برای کشورشان بجنگند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که با وجود افزایش درگیری‌ها و کشته شدن ۱۰۰۰ غیرنظامی طی چند هفته گذشته، او از تصمیم خود برای خروج کامل نظامیان آمریکا از خاک افغانستان پشیمان نیست چرا که معتقد است افغان‌ها باید برای حفظ کشورشان متحد شوند.

نشست دوحه سه روز پیش با شرکت نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، پاکستان، هند و ایران برگزار شده است. همزمان در این مدت طالبان به جنگ و پیشروی شان ادامه داده و مناطق بیشتری را تصرف کرده‌اند.

تحرکات نظامی همزمان با نشست دوحه، سبب کاهش انتظارات از این نشست شده است.

زلمی‌ خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان هم به دوحه سفر کرده است.

یک هیأت پنج نفری طالبان هم در این نشست حضور دارد. نماینده این گروه، روز گذشته در صحبت با بی‌بی‌سی گفت که قرار نیست در این نشست تصمیمی گرفته شود.

این د رحالی است که طالبان در کمتر از ۱۰ روز گذشته، مراکز بیشتر از ۸ ولایت را به تصرف خود در آورده اند، و حملات شدید آنها بر مزارشریف، هرات و قندهار ادامه دارد.

در کنار افزایش شدید خشونت‌ها، بیجاشدگان از سراسر افغانستان تلاش دارند به مناطق نسبتا امنی برسند. کابل با موجی از آوارگان داخلی جنگ مواجه است.

دولت روز گذشته درهای مساجد را به روی بیجاشدگان باز کرد. مردم شهر با راه اندازی کمپین‌هایی تلاش دارند تا به بیجا شدگان کمک کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024