جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.08.2021, 18:28

بلینکن: حمله به کشتی اسرائیلی بدون مجازات نمی‌ماند


آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در مورد حمله به کشتی مرسر استریت که به ایران نسبت داده شده است گفت این حمله بدون پاسخ نمی‌ماند و افزود جهان نمی‌تواند اجازه دهد چنین اقداماتی بدون مجازات بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا در این جلسه که روز دوشنبه ۱۸ مرداد و با ویدئو کنفرانس در مورد امنیت کشتیرانی برگزار شد گفت انفجار آخر ژوئیه در کشتی مرسر استریت «بخشی از یک سلسله حملات و رفتارهای تحریک‌آمیز بود.»

آقای بلینکن افزود: «این بر عهده تمامی کشورها است که کسانی که مسئول هستند را پاسخگو نگه دارند. در غیر این صورت، فقط حس معافیت از مجازات آن‌ها تقویت می‌شود و در زیرپا گذاشتن نظم کشتیرانی،‌ جسورتر می‌شوند.»

حمله به نفت‌کش ام‌وی مرسر استریت که در آب‌های آزاد و در شمال دریای عرب صورت گرفت، نخستین حمله مرگبار به یک کشتی تجاری در منطقه است. اگرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، ایران و گروه‌های نیابتی‌ ایران در منطقه بارها از پهپادها در حملات خود استفاده کرده‌اند.

نفتکش مرسر استریت که با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد، متعلق به ژاپن و تحت مدیریت شرکت زودیاک است که مالکیت اسرائيلی دارد. دو خدمه این کشتی که شهروندان بریتانیا و رومانی بودند، در پی این حمله کشته شدند.

بریتانیا، ایالات متحده و اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌ و مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل کشانده‌اند ولی دولت ایران اتهام نقش داشتن در این حمله را رد کرده است. مقام‌های بریتانیا و آمریکا اما می‌گویند پهپادهایی که به کشتی مرسر استریت حمله کرده‌اند، از سیستمی بهره می‌بردند که در پهپاد شاهد ۱۳۶ بکار رفته است و این نوع پهپاد تنها در ایران ساخته می‌شود.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز روز گذشته با استقبال از بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره حمله پهپادی ایران به کشتی مرمر استریت، گفته است اکنون زمان مبدل شدن «بیانیه‌ها به عمل» است و اسرائيل در «جبهه‌های متعدد» به ایران پاسخ می‌دهد.

او همچنین با اشاره به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی گفت همزمان با «انتصاب» رئیس جمهوری که «جلاد تهران» بوده، «خوی تهاجمی رژیم ایران در سراسر خاورمیانه در دریا، هوا و زمین ادامه دارد» ولی حکومت ایران باید بفهمد که ادامه این وضعیت «بدون پرداختن قیمت این شیطنت‌ها، محال است».

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اما گفته است که ماجرای حمله به کشتی کشتی مرسر استریت بر اساس «سناریوسازی‌های بی پایه» اسرائيل تنظیم شده است. دو مقام ارشد نظامی ایران هم گفته‌اند در صورت اقدام تلافی‌جویانه اسرائيل، ایران «جواب سخت» خواهد داد.

رسانه‌ اسرائیلی: رئیس سیا برای گفت‌وگو درباره ایران به اسرائيل می‌رود

یک رسانه‌ اسرائیلی می‌گوید ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز سه شنبه ۱۹ مرداد به اسرائیل می رود. 

وبسایت خبری اسرائیلی «والا» به نقل از «منابع مطلع» خود نوشته است یکی از محورهای این دیدار که اولین دیدار آقای برنز از اسرائیل در سمت رئیس سیا است، بحث درباره جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ویلیام برنز در این سفر علاوه بر دیدار با دیوید بارنیا، همتای اسرائیلی خود که از ابتدای ژوئن ریاستش بر موساد آغاز شده، با نفتالی بنت، نخست وزیر، و برخی مقامات عالی نظامی اسرائیل گفت وگو خواهد کرد. 

این سفر حدود ده روز پس از حمله مرگبار پهپادی به یک کشتی تجاری اسرائیلی در نزدیکی آبهای دریای عمان و حملات اخیر راکتی از جنوب لبنان علیه اسرائیل صورت می گیرد. آمریکا، بریتانیا، اسرائیل هر سه ایران را مسئول این حمله می‌دانند. ایران این اتهام را رد کرده است.

به نوشته وبسایت والا، ادامه مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران و آمریکا پس از شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی در ایران از جمله مسائل مورد بحث آقای بنز و مقامات اسرائیل خواهد بود. 

در خبری دیگر و در حالی که تنش لفظی میان مقامات ایران و اسرائيل در روزها و هفته های اخیر بالا گرفته است، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۸ مرداد مدعی شد جمهوری اسلامی «منتظر یک حرکت اشتباه» از اسرائیل است تا « نابودشان کنیم.» او البته در عین حال گفت «در دنیای امروز کلمات بسیار قدرتمند شده‌اند» و «امروز کلمات همانند موشک و گلوله‌ها» پرتاب می‌شوند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در جلسه کابینه این کشور به ایران، و گروه‌های نیابتی مورد حمایتش یعنی حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان در مورد اقدامات شان علیه اسرائیل هشدار داه بود.


منابع: صدای آمریکا، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024