جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 06.08.2021, 14:37

همراه گزارش تصویری از راهپیمایی و تجمع در تورنتو

راهپیمایی دادخواهی برای قربانیان هواپیمای اوکراینی


بی‌بی‌سی: شرکت کنندگان در یک راهپیمایی بزرگ در تورنتو کانادا خواهان اجرای عدالت درباره پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه شدند.

این تجمع، به وقت تورنتو، پنجشنبه ۱۴ مرداد ساعاتی پس از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران برگزار شد.

باز کردن پرونده‌ی جنایی توسط پلیس فدرال کانادا، پایان دادن هرچه زودتر به مذاکراتی که بی نتیجه بوده و بردن این پرونده به سازمان جهانی هوانوردی غیرنظامی، ایکائو، از خواسته های مطرح شده در این تظاهرات بود.

معترضان به روند پرونده هواپیمای اوکراین می‌گویند که اگر به خواسته هایشان نرسند هفته های دیگر هم در شهر تورنتو تظاهرات برگزار خواهند کرد.

تظاهرات دادخواهی به دعوت “انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲” انجام شد و به گفته شاهدان یکی از بزرگترین تجمعات در شهر تورنتو بوده است.

در بخشی از این تجمع شرکت کنندگان با مهران امینیان، آهنگساز و نوازنده مقیم کانادا هم صدا شدند و فریاد “نه فراموشی، نه بخشش” را در مرکز تورنتو طنین انداز کردند.

تظاهرکنندگان تصاویری از ۱۷۶ سرنشین این پرواز را که همگی جان باختند روی پلاکاردهایی حمل می‌کردند. تصاویر این تجمع با هشتگ‌های #نه_میبخشیم_نه_فراموش_می‌کنیم و #دادخواهی در شبکه های اجتماعی بازنشر شده است.

درخواست از دولت کانادا برای تحریم مقامات ایران

حامد اسماعیلیون، پزشک و نویسنده مقیم کانادا که دختر و همسرش را در سانحه سرنگونی این هواپیما از دست داده است در این مراسم سخنرانی کرد. او در ابتدا گفت: “ما تنها نیستیم، ما بی‌شماریم، بسیاری در کنار ما ایستاده‌اند به عنوان نمایندگان هزاران قربانی جمهوری اسلامی.”

آقای اسماعیلیون که سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ است، به این اشاره کرد که در شب ۱۸ دی سال ۱۳۹۸، با وجود حمله تلافی جویانه ایران به پایگاه‌های آمریکا در بغداد، شورای عالی امنیت ملی ایران دستور باز گذاشتن آسمان تهران را صادر کرده بود. او با نام بردن از مقامات ایران و اعضای این شورا، آنها را “مهره‌های این جنایت” خواند.

حامد اسماعیلیون، در راهپیمایی دادخواهی تورنتو با اشاره به عضویت ابراهیم رییسی، رئیس جمهور جدید ایران در شورای عالی امنیت ملی هنگام هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی، با انتقاد از حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف، گفت: “امروز سئوال این است که نماینده اتحادیه اروپا در ضیافت تاریکی و جنون چه می‌کند؟”

آقای اسماعیلیون گفت: “ابراهیم رییسی، علی شمخانی، حسین سلامی، محمدحسین باقری، جواد ظریف، علی خامنه‌ای و دیگران در لیست تحریم‌های کشور کانادا قرار ندارند؟ چرا سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی نیست؟ آیا ۴۳ سال جرم و جنایت کافی نیست؟”

در بیانیه درباره تعلیق پروازها در هنگام برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور در ایران آمده است: “جنایت هواپیمای اوکراینی که در آن ۱۳۸ مسافر کانادا جان باختند توسط این افراد برنامه‌ریزی شده است. همین امروز و برای حفظ امنیت مراسم تحلیف پروازهای تهران را قطع کردند اما در شرایط جنگی جان انسان‌های بی‌گناه کوچکترین اهمیتی نداشت.”

پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین، صبح چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ (هشت ژانویه سال ۲۰۲۰ ) دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در نزدیکی تهران سقوط کرد.

ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران “در اثر خطای انسانی” این هواپیما را هدف گرفته و سرنگون کرده است. تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند. ۵۷ نفر از قربانیان شهروند کانادا هم بودند.

دولت کانادا روز ۲۴ ژوئن در گزارشی سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ماه ژانویه ۲۰۲۰ بر فراز تهران را محصول یک رشته بی‌مبالاتی، بی‌لیاقتی و بی‌ملاحظگی عمدی نسبت به جان انسان ها از سوی مقام ها (ایرانی) دانست.

پیشتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش مفصلی از آزار، تهدید و فشار بر خانواده های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که با موشک‌های سپاه پاسداران ساقط شد، خبر داد و از همه کشورهای درگیر این پرونده خواست تا حفظ حقوق خانواده قربانیان را تضمین کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024