جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.08.2021, 11:51

اسرائیل خواهان محکومیت وتحریم ایران درشورای‌امنیت شد


به دنبال شکایت بریتانیا، رومانی ولیبریا به شورای امنیت درباره حمله ایران به نفتکش اسرائیل، گیلاد اردان نماینده اسرائيل در سازمان ملل در نامه‌ای از شورای امنیت خواست تا ایران را به دلیل اینکه “یک دولت تهدید کننده امنیت در آب‌های بین‌المللی است”، تحریم و محکوم کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نماینده اسرائيل، ایران را مسئول حمله به کشتی «مرسر استریت»، در تاریخ ۲۹ ژوئیه در اقیانوس هند که بر اثر آن ۲ نفر از خدمه این کشتی جان خود را از دست دادند، دانست. وی همچنین این حمله را “نمونه دیگری از تروریسم دریایی ایران” خواند.

اردان ادامه داد: اقدامات وحشیانه و متکبرانه ایران، نقض جدی قطعنامه سازمان ملل و حقوق بین‌المللی است. این کشور نه تنها امنیت سفر دریایی را تهدید می‌کند بلکه باعث بی‌ثبانی منطقه نیز می‌شود.

کشتی «مرسر استریت» تحت مدیریت شرکت «زودیاک» متعلق به ایال اوفر، بازرگان اسرائیلی 29 جولای حین سفر از تانزانیا به امارات متحده عربی در اقیانوس هند هدف قرار گرفت. بر اثر این حادثه ۲ نفر از خدمه این کشتی جان خود را از دست دادند.

شبکه تلویزیونی «العالم» وابسته به دولت ایران طی گزارشی اعلام کرد که حمله مذکور در پاسخ به حمله هفته گذشته تل‌آویو به سوریه انجام گرفته است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  نقش کشورش در حمله به کشتی اسرائیلی را رد کرده است.

شکایت از ایران به شورای امنیت

بریتانیا، رومانی و لیبریا روز سه‌شنبه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که به «احتمال زیاد» ایران با استفاده از یک یا چند پهپاد حمله مرگبار پنجشنبه گذشته در دریای عمان را انجام داده باشد.

این سه کشور در نامه‌ خود به شورای امنیت که خبرگزاری «رویترز» از متن آن مطلع شده است، نوشته‌اند: «این حمله به ایمنی و امنیت حمل و نقل بین‌المللی ضرر رسانده‌ و آن را به مخاطره انداخته است و نقض آشکار قانون بین‌المللی است.. جامعه بین‌المللی باید این اقدام ایران را محکوم کند.»

درباره حمله به کشتی اسرائیلی ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  نیز در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «در ارتباط با دادن پاسخ مناسب در حال رایزنی با دولت‌ها در منطقه و خارج از آن هستیم و به زودی پاسخ مناسب داده خواهد شد.

هم‌چنین پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو» در واکنش به نفتکش اسرائیلی در دریای عمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به همراه هم‌پیمانانمان حمله اخیر به نفتکش میرسر استریت در دریای عمان را به شدت محکوم می‌کنیم. همچنین به رومانی و بریتانیا به خاطر خسارت‌های انسانی وارده، تسلیت می‌گوییم.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «آزادی کشتیرانی حق اساسی همه هم‌پیمانان ناتو است و طبق قوانین بین‌المللی نباید مانع از آن شد.»

در پایان این بیانیه گفته شده:«بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و رومانی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران به احتمال خیلی زیاد در این حادثه مسئول است. هم‌پیمانان ناتو همچنان درباره اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه نگرانند و از تهران می‌خواهند که به تعهدات بین‌المللی‌اش احترام بگذارد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024