جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.08.2021, 22:10

کاخ سفید: گزارش‌ها از ربوده شدن کشتی تجاری «بسیار نگران‌کننده» است

رویترز: نیروهای تحت حمایت ایران یک کشتی را ربودند


سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا سه شنبه در هشداری از احتمال ربودن یک تانکر حمل قیر در آب‌های نزدیک به فجیره خبر داده است. محل این حادثه در دریای عرب در نزدیکی تنگه هرمز عنوان شده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از سه کارشناس امنیت کشتیرانی از احتمال ربوده شدن یک کشتی حمل قیر در سواحل امارات متحده خبر داده است. به گفته این کارشناسان، این کشتی از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران ربوده شده است.

بر اساس گزارش رویترز، کشتی توقیف شده به نظر می رسد «Asphalt Princess» نام دارد. اطلاعات درج‌شده از این کشتی در پایگاه‌های رصد حرکت کشتی‌ها نشان می‌دهد که «آسفالت پرنسس» تحت پرچم پاناما تردد می‌کند.

همچنین حساب توئیتری کانفلیکت نیوز گزارش داد: یک منبع امنیتی به اسکای نیوز گفته است که گمان می‌رود گروهی متشکل از ۸ یا ۹ نفر مسلح سوار کشتی آسفالت پرنسس شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که دو کشتی مقابل سواحل فجیره امارات متحده عربی هشدارهایی مبنی بر اینکه در شرایط پیچیده‌ای کنترل هدایت کشتی‌ها را از دست داده‌اند.

برخی گزارش‌های دیگر حاکی است هدایت دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات از کنترل خارج شده است. بنابر گزارش شرکت دریانوردی «مرین ترفیک»، چهار نفتکش به نام‌های «کوئین اماتا»، «گولدن بریلیانت»، «جاگ پوجا» و «ابیس» روز سه‌شنبه به‌طور هم‌زمان در دریای عمان دچار حادثه در عملکرد سامانه ناوبری خود شده‌ و کنترلی بر سکان خود ندارند.

تایید ربوده شدن دو کشتی «آسفلت پرینسس»

منابع دریایی و همچنین رسانه‌ای بریتانیا ربوده‌شدن دو کشتی را تایید کرده‌اند. بنابر این گزارش، افراد مسلح مورد حمایت ایران با ورود به کشتی ربوده شده «آسفلت پرینسس» در خلیج عمان، خدمه آن را به گروگان گرفتند.

هم‌چنین نفتکش «گلدن بریلیانت» که حامل پرچم سنگاپور بوده در  خلیج عمان ربوده و به مقصد نامعلومی هدایت شده است.

منابع روسی نیز تایید کرده‌اند افرادی مسلح خدمه کشتی «اسولت پرینسس» ربوده شده در خلیج عمان را به گروگان گرفته‌اند.

روزنامه «تایمز» نیز گفته احتمالا سپاه پاسداران ایران در ربودن کشتی‌ها در خلیج عمان نقش دارد.

عربستان: ایران در اقدامات منفی خود بی‌پرواتر شده است

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه گفت که به باور او، ایران بی‌پرواتر شده و در نقاط مختلف خاورمیانه اقدامات منفی انجام می‌دهد که از «ایجاد خطر برای کشتی‌ها و مسلح کردن حوثی‌ها تا مشارکت در بن‌بست سیاسی لبنان» را دربر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او با اشاره ضمنی به خبر تازه‌ای مبنی بر «ربودن شدن یک نفتکش از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در دریای عمان» گفت «ایران در کل منطقه به گستاخی خود ادامه داده می‌دهد و با اقدامات منفی خود به‌شدت در منطقه فعال است.»

کاخ سفید: گزارش‌ها از ربوده شدن کشتی تجاری «بسیار نگران‌کننده» است

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد اخبار مبنی بر ربوده شدن یک کشتی در دریای عمان و در نزدیکی تنگه هرمز را بسیار نگران‌کننده دانست.

خانم ساکی در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا کاخ سفید با توجه به دو رویداد اخیر در رابطه با کشتی‌های تجاری و متهم بودن ایران در هر دو مورد، آن کشور را تهدیدی برای خطوط کشتیرانی بین‌المللی می‌داند، گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در تماس نزدیک با لندن و دیگر شرکایش در سراسر جهان است و همانند آنها این تحول را رصد می‌کند.

خانم ساکی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با دیدگاه کاخ سفید درباره امکان کار با «رئیس‌جمهوری تندوریی که از امروز در ایران آغاز به کار کرده است» آن هم در شرایطی که هنوز از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین مشخص نشده است، بار دیگر به ارائه موضع دولت پرزیدنت بایدن در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «اگر برنامه هسته‌ای ایران مهار نشود، هر چالش و تهدید ناشی از ایران خطرناکتر خواهد بود. ما انتظار نداریم که [مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران] تمامی نگرانی‌های ما نسبت به رفتار آنها در سطح جهان را برطرف کند؛ اما معتقدیم داشتن قابلیت دید بهتر بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای آنها در جهت منافع ملی ما و منافع بسیاری از شرکای‌ ما است.»

او بار دیگر گفت که دولت آقای بایدن همچنان کاملا آماده است که به دور بعدی مذاکرات در وین برگردد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024