جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.08.2021, 10:08

ردپای تروریسم زیست‌محیطی درآتش‌سوزی جنگلهای ترکیه


ایرنا- جنگل‌های حدود ۱۰۰ منطقه در ترکیه این روزها در آتش سوخت و در حالی که برخی کشورهای منطقه از جمله ایران به کمک ترک‌ها رفتند، خبر رسید که این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که یک شاخه از گروه پ‌ک‌ک که از سوی بسیاری از کشورهای جهان گروهی تروریستی تلقی می‌شود، مسئولیت این آتش‌سوزی‌ها را به عهده گرفته است.

این گروه که برخود نام “گروه ابتکار کودکان آتش” نهاده و خود را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) معرفی کرده، همچنین تایید کرده است که پیشتر هم دست به عملیات سازمان یافته از این دست زده است.

بر اساس گزارش ها، این گروه چندی پیش در بیانیه‌ای اعتراف کرده که از ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۹ تا ۲۷ اوت همین سال ۲۷ عملیات آتش افروزی در شهرهای مناطق غربی ترکیه انجام داده است.

یکی از چنین اقدامات ضد زیست محیطی در غرب استان «ازمیر» انجام شده است که طی آن حدود ۵۰۰ هکتار جنگل مناطق «کاراباغلار»، «مندرس» و «صفری حصار» در آتش سوخت.

رجب طیب اردوغان دیروز (یکشنبه) بدون اشاره مستقیم به این گزارش‌ها تهدید کرد که در صورت اثبات این گزارش‌ها با عوامل آن به شدت برخورد خواهد کرد.

آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های ترکیه به حدی شدت داشته است که کارشناسان محیط زیست منطقه و جهان از آن به عنوان یک فاجعه یاد کرده اند.

اکنون فارغ از مشکلات داخلی و جنگی که میان ارتش ترکیه و پ ک ک درجریان است، اینگونه ضربه زدن ها نه تنها به محیط زیست کشور ترکیه که اقدامی به شدت منفی در تغییرات آب‌وهوایی کره زمین و محیط زیست انسانی محسوب می‌شود.

گروه های یاد شده با توجیه اینکه با چنین اقداماتی به اقتصاد مبتنی بر گردشگری ترکیه خسارت می‌زنند، امسال بدترین خسارت را به کره زمین در این منطقه وارد کرده‌اند و در حقیقت با چنین اقداماتی به جامعه انسانی صدمه می‌زنند.

جهان درحالی که به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی است و زندگی میلیاردها انسان در تهدید مستقیم این تغییرات قرار دارد، چنین اقداماتی را می توان تروریسم زیست محیطی خواند و وظیفه دولت ها و مردم در اقلیم های مختلف را در مواجهه با این شیوه تخریبی دو چندان می کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024