جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.07.2021, 8:01

تظاهرات ضدحکومتی در کرمانشاه، کرج و اصفهان


ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی از بهارستان در نزدیکی اصفهان منتشر شده که نشان می‌دهد امشب جمعی از مردم در میدان ولیعصر این شهر تجمع کرده‌اند و در حمایت از اعتراض‌های خوزستان شعار “اصفهان، خوزستان، اتحاد اتحاد” سر می‌دهند.

معترضان در حالی که یک بنر با تصویر آیت‌الله خامنه‌ای را به آتش کشیده‌اند شعار “رضاشاه روحت شاد” سر می‌دهند. آنها همچنین شعار “ایرانی با غیرت، حمایت حمایت” و  “جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم” سر می‌دهند. 

شب گذشته هم‌چنین در محله فقیرنشین مهدیه  کرمانشاه ، ساکنان محل تجمع کرده و به قطع همزمان آب و برق اعتراض کردند. قطع مکرر و بی‌برنامه برق و کمبود آب در گرمای شدید تابستان، همانند خوزستان، زندگی شهروندان کرمانشاهی را نیز مختل کرده است.

در استان گلستان نیز جمعی از اهالی کردکوی در اعتراض به قطع مکرر برق به خیابان آمدند. همزمان جمعی از جوانان این شهر جاده اصلی منتهی به کردکوی را با ایجاد موانع سنگی و آتش زدن لاستیک مسدود کردند.

بنابر گزارش‌ها اعتراض‌ها در کردکوی و کرمانشاه تا بامداد چهارشنبه ۶ مرداد ماه ادامه داشت.

در محله گوهر‌دشت کرج نیز گروهی از مردم به خیابان‌ها آمده و شعارهایی همچون «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند. در چند شب گذشته اهالی شهر فردیس در جنوب کرج هم تجمعاتی مشابه برگزار کردند که با حضور نیروهای انتظامی همراه بود.

شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» نخستین‌بار روز دوشنبه در خیابان جمهوری تهران سر داده شد. اعتراض‌های روز دوشنبه در خیابان جمهوری تهران با قطع بدون اعلام قبلی برق از پاساژ علا‌الدین آغاز شد و با گسترش آن در سراسر خیابان جمهوری به سردادن شعارهایی علیه حکومت و مقامات رژیم منتهی شد.

اعتراض‌های اخیر در ایران از ۱۳ روز پیش و از شهرهای خوزستان آغاز شد. در اغلب شهر‌های این استان آغاز شد. تاکنون دست‌کم ۹ نفر در این اعتراض‌ها با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته و دهها نفر دیگر مجروح شده‌اند. بسیاری از مجروحان از ترس بازداشت به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند.

تجمعات اعتراضی به استان خوزستان محدود نماند و استان‌های همجوار نظیر بوشهر، چهار محال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و شهر الیگودرز در استان لرستان هم کشیده شد. در اعتراض‌های اهالی الیگودرز دست‌کم یک شهروند با شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

چندی بعد از اعتراض‌ها در خوزستان و الیگودرز، صدها تن از شهروندان تبریزی هم به نشانه اتحاد و همبستگی با خوزستانی‌ها به خیابان‌ها آمدند که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی همراه بود.

از چند شب گذشته اینترنت در شهرهای خوزستان قطع یا مختل شده و گزارش‌های منابع محلی از دستگیری صدها معترض و فعال مدنی خبر می‌دهد. نیروهای امنیتی با حضور گسترده در محلات شهرهای خوزستان و کنترل رفت‌وآمد به برخی محلات سعی در خاموش کردن صدای اعتراض خوزستانی‌ها دارند.


منابع: بی‌بی‌سی، العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024