جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.07.2021, 8:13

تظاهرات در اصفهان و لرستان در همبستگی با خوزستان


دامنه اعتراضات علاوه بر شهرهای خوزستان به استان‌ همجوار گسترش یافته و شامگاه پنجشنبه الیگودرز نیز شاهد تجمع اعتراضی شهروندان بود.

در الیگودرز معترضان شب گذشته با آتش زدن لاستیک برخی از خیابان‌ها را مسدود کردند. تعداد زیادی از معترضان با گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی زخمی شدند. دست‌کم یک نفر نیز در الیگودرز جان خود را از دست داده است.

سرهنگ علی گلالی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان به خبرگزاری فارس گفت در حوادث شب گذشته در شهرستان الیگودرز متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داد. او همچنین تایید کرد که ۷ نفر نیز زخمی شدند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان به خبرگزاری فارس گفته است: تیراندازی از سوی عوامل ضد انقلاب به سمت مردم با استفاده از اسلحه ساچمه‌ای صورت گرفته است که این نوع اسلحه معمولا از سوی ضد انقلاب در درگیری‌های اینچنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون چندین نفر در ارتباط با حوادث شب گذشته دستگیر شده‌اند که عوامل شلیک به سمت مردم نیز در بین آنها بوده و بزودی با طی مراحل قانونی جهت محاکمه در اختیار مراجع قضایی قرار می‌گیرند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید ماموران به تیراندازی با فشنگ جنگی و تفنگ ساچمه‌ای متوسل شده و تاکنون دست‌کم هشت نفر در خوزستان کشته شده‌اند.

دیانا الطحاوی، از عفو بین‌الملل، از خشونت ماموران حکومتی در برخورد با معترضان انتقاد کرده و گفته است: “رویدادهای جاری در خوزستان شباهت نگران‌کننده‌ای به آبان ۹۸ دارند که ماموران امنیتی صدها نفر از معترضان و عابران را کشتند و هرگز بابتش مواخذه نشدند.”

عفو بین‌الملل به نقل از یک فعال حقوق بشر می‌گوید ماموران امنیتی چند نفر از مجروحان را در بیمارستانی در سوسنگرد بازداشت کرده‌اند. بر اساس این گزارش تعداد زیادی از مجروحان در خوزستان از ترس بازداشت به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند و شرایط نامناسبی دارند.

عفو بین‌الملل می‌گوید در اغلب شواهدی که از رویدادها منتشر شده اعتراضات عموما مسالمت‌آمیز است و معترضان خطری متوجه ماموران نمی‌کنند که توسل به تیراندازی را توجیه کند.

علاوه بر الیگودرز، در شاهین‌شهر اصفهان نیز تجمعی در همبستگی با اعتراض‌های خوزستان برگزار شد و معترضان با شعارهای “خوزستان خوزستان، حمایت حمایت” و “هیهات من الذله” حمایت خود را از اعتراض‌های خوزستان نشان دادند.

علاوه بر لرستان و اصفهان، در بوشهر نیز تظاهراتی انجام شده است. پنجشنبه شب اعتراضات در چند شهر خوزستان ادامه داشته و تجمع‌هایی در ماهشهر، اهواز، و دزفول برگزار شده است. ویدئویی از کیان‌شهر اهواز منتشر شده که از تیراندازی ماموران حکایت دارد.

در طی هشت شب اعتراضات پیوسته مردم خوزستان، کشته شدن دستکم ۸ نفر تایید شده است:

۱-مصطفی عساکره (نعیماوی)، فرزند قادر، ۲۸ ساله از اهالی فلاحیه (شادگان)، کشته شده در ۲۵ تیر،
۲- قاسم خضیری (ناصری)، فرزند حیدر، ۲۰ ساله از اهالی کوی کانتکس در کوت عبدالله، کشته شده در ۲۵ تیر،
۳- فرزاد فریسات، ۲۳ ساله از اهالی کوی علوی اهواز، کشته شده در ۲۹ تیر،
۴- محمد چنانی، فرزند عباس، ۲۴ ساله از ساکنان روستای شریول شهر شوش، کشته شده ۲۹ تیر،
۵- عیسی بالدی، فرزند مطیر، ۲۸ ساله از اهالی منطقه کوره (کوی طالقانی) شهرستان ماهشهر، کشته شده ۲۹ تیر
۶- میثم عچرش، ۲۳ ساله، ساکن منطقه کوره از شهرستان ماهشهر، کشته شده ۳۰ تیر،
۷- حمید جوکار (مجدم)، فرزند عیسی، ۲۳ ساله، از اهالی روستای گرگر از توابع شهرستان ماهشهر، کشته شده ۳۰ تیر،
۸- هادی بهمنی، ۱۷ ساله، ساکن ایذه، کشته شده ۳۱ تیر.

منابع: ‌بی‌بی‌سی، رادیو فردا،‌ العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024