پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.07.2021, 18:46

گزارش میدانی امتداد از شب‌های ناآرام خوزستان:

مصطفی نعیماوی با اصابت دو گلوله به سینه جان باخت


امتداد: خوزستان، استانی که در جنگ برای ایران، مادری کرد، این روزها باز هم ناخوش احوال است. خوزستانی که با گذشت سه دهه از بیرون راندن چکمه‌پوش‌های بعثی، هنوز در کوچه پس کوچه‌هایش بوی باروت به مشام می‌رسد و البته، ردی از جای ترکش و خمپاره، هنوز دل هر بیننده‌ای از این حجم از محرومیت و فقر به مانند بوی نفت شهر، ریش می‌کند.

حالا اما، خوزستان که هنوز مهر سیل بند زدن جوانان و کمک رسانی‌شان با قایق به اهالی در سیل قبل خشک نشده، این روزها و شب‌ها دست به گریبان بی‌آبی و تشنگی روی دریایی از نفت و گاز است. تشنگی و بی‌آبی که شاید ما در کیلومترها این سوتر از آن، نهایتا کم بودن آب شربش را بدانیم و دست آخر با چاشنی گرمای بیش از ۵۰ درجه از وضع این هموطنان جنوبی لب به شکوه باز کنیم. اما بی‌خبر باشیم از صف‌های چندصدمتری در مقابل دستگاه‌های آب شیرین کن در این طرف و آن طرف شهر، بیخبر باشیم از آب گل آلود جریان یافته در سیستم آب رسانی ساکنین و خلق‌الله.

اما همین بیخبری هم، اندکی از عمق همدردی و همراهی ایرانیان با اهالی خوزستان همیشه سربلند کم نکرده و این روزها، همه ایران، یکپارچه در کنار مردمان جنوب مملکت در مقابل این محرومیت دیرینه هم نوا شده‌اند.

فعال اجتماعی خوزستانی در گفتگو با امتداد:
شمار روستاهای درگیر با تنش آبی به حدود ۹۰۰ روستا رسیده

هادی سواری، فعال اجتماعی خوزستانی و عضو حزب اتحاد ملت منطقه خوزستان، عمق فاجعه را در گفتگو با امتداد، این طور به تصویر کشیده و می‌گوید: حدود ۷۰۰ روستای استان خوزستان این روزها، مشکل کم آبی یا بی‌آبی داشته و بسیاری از روستاهای استان با گذشت سال‌ها از جنگ، هنوز با تانکر آبرسانی می‌شوند. خوزستان دارای رودخانه‌های کارون، دز، کرخه، جراحی و مارون بوده که از این میان رودخانه کرخه و جراحی کلا بی‌آب شده‌اند.

جان بالغ بر ۱۸هزار راس گاومیش دامداران منطقه در معرض خطر قرار گرفته

وی ادامه می‌دهد: کشاورزی مردم به شدت آسیب دیده و تالاب هورالعظیم که محل استقرار بیش از ۱۸هزار گاومیش اهالی دامدار منطقه بوده خشک شده است. همچنین، ده‌ها هزار ماهی در منطقه هور نیز از بین رفته‌اند و زندگی مردم با چالش معیشتی جدی روبرو شده است. در عین حال، شاهد تلف شدن ده‌ها گاومیش در منطقه هور بودیم که به دلیل وجود گل و لای، دامداران از نزدیک شاهد تلف شدن سرمایه‌های خود هستند.

سواری، اینطور اضافه می‌کند: مردم این سوال را به طور جدی مطرح می‌کنند که چطور ما دو سال قبل غرق شدیم و امسال، آب برای خوردن نداریم؟! بالغ بر ۷۰۰ روستایی که درگیر تنش آبی بودند، اکنون تعدادشان به حدود ۹۰۰ روستا رسیده و حتی شهرها، دچار تنش آبی شده‌اند.

زنگ آغاز اعتراضات

این فعال اجتماعی خوزستانی در ادامه با روایت آغاز اعتراضات مردمی در خوزستان، تشریح می‌کند: حدود نیمه تیرماه بود که این مسائل اسباب نارضایتی مردم را فراهم کرد و برای اولین بار شاهد تجمع مردم در مقابل استانداری بودیم. از ساعت ۱۰ تا ۱۱ و نیم این تجمع ادامه داشت و بعدا نیز همین دست اعتراضات به صرت پراکنده تداوم داشت.

یکی از اهالی حمیدیه و از شاهدان عینی:
نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضین گاز اشک آور شلیک می‌کنند

همچنین، یکی از اهالی حمیدیه نیز در تشریح چگونگی آغاز اعتراضات در خوزستان به امتداد، می‌گوید: تجمعات به این صورت شکل گرفته و می‌گیرد که مردم با توجه به گرمای طاقت فرسای هوا از حوالی ساعت ۸ غروب تا پاسی از شب با حضور در معابر اصلی دست به اعتراض می‌زنند. روز پنجشنبه هفته گذشته، فراخوانی از طریق فضای مجازی اعلام شد که در اعتراض به بی‌آبی باید دست به تجمع اعتراضی زد.

وی تشریح می‌کند: از حوالی ساعت ۸ شب بود که تعداد زیادی از جوانان حمیدیه با تجمع در مرکز شهر و بازار، اعتراضات خود را بیان کردند و این اعتراضات به دلیل مصمم بودن معترضین با عدم مقاومت نیروی انتظامی نیز همراه شد. همچنین در شهرستان‌های بستان و سوسنگرد نیز تجمعاتی با حضور جمع زیادی از مردم در مرکز شهر صورت گرفت و جمعیت تا فرمانداری حرکت کردند.

این جوان خوزستانی، یادآور می‌شود: اعتراضات در روز جمعه نیز با پیوستن اهالی روستاهای اطراف نیز با جمعیت به مراتب بیشتری نسبت به روز قبل ادامه داشت. این اعتراضات سبب شد تا در جمعی از مردم جاده اهواز به باوی را در منطقه بلوار پاسداران مسدود کنند که با ورود نیروهای امنیتی این مسئله، جمع شد.

همچنین شاهد بسته شدن انسداد مسیرهای مواصلاتی از سوی مردم معترض در ساعاتی از روز نیز در روزهای گذشته بودیم.

یکی از جوانان اهوازی:
مصطفی نعیماوی با اصابت دو گلوله به سینه جان باخت

یکی دیگر از جوانان خوزستانی که در اهواز ساکن است در تشریح وضعیت اعتراضات به امتداد، می‌گوید: جاده اهواز به شوشتر یا اهواز به باوی از سوی معترضین بسته شده بود که نیروهای امنیتی و انتظامی برای متفرق کردن معترضین، شروع به شلیک گاز اشک آور کردند. همچنین در شهرستان‌های رفیع، هویزه، ماهشهر و اهواز در چندین نقطه در روز جمعه جاده‌ها توسط معترضین مسدود شدند.

وی در ادامه می‌گوید: ساعت ۱۱ شب، جمعی از جوانان در شهرستان شادگان در اعتراض به مشکلات و تنش آبی دست به تجمع زده بودند که متاسفانه در این تجمع، شاهد بودیم که یک جوان ۲۶ ساله به نام مصطفی نعیماوی با اصابت دو گلوله به سینه جان خود را از دست داد.

استاندار گفت که جوان شادگانی در شلیک تیرهوایی، مورد اصابت قرار گرفته!

این جوان اهوازی، بیان می‌کند: فرماندار شادگان اعلام کرد که به قول خودش، نیروهای خودسر شروع به تیراندازی کردند و این جوان به دلیل شلیک هوایی، تیر خورده است! اما آنگونه که ما دیدیم و در همه جا هم مردم مطرح کردند، این جوان توسط نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد.

وی اضافه می‌کند: جمعه شب هم شاهد بسته شدن جاده اهواز به کوت عبدالله بودیم که متاسفانه یک جوان به نام قاسم ناصری از اهالی شهرستان کارون، جان خود را در جریان این اعتراضات از دست داد.

این جوان خوزستانی در ادامه با گلایه از مواضع استاندار خوزستان هم، تصریح کرده: زمین‌های ما در حوالی هورالعظیم بوده و شخصا می‌بینم که روزانه ده‌ها گاومیش به دلیل گرما و بی‌آبی تلف می‌شوند اما، استاندار با گستاخی بیان می‌کند که من هم فیلم‌هایی را دیده‌ام ولی، نمی‌توانم آن‌ها را تائید کنم! یا اینکه همین آقایان با هواپیما فیلم‌های هوایی را منتشر کرده و مدام می‌گویند که آب هور تامین است!

وی ادامه می‌دهد: در جای دیگری هم گفته‌اند که فیلم‌های منتشر شده از اعتراضات، آرشیوی بوده و جعلی است. در حالی که ما از نزدیک در این اعتراضات بودیم و به چشمان خودمان هم که اعتماد داریم! ما نمی‌دانیم که استاندار چه چیزی را تکذیب می‌کند؟

روایت یک خبرنگار ماهشهری از ماجرای تیر خوردن علی مزرعه در اهواز:
این جوان اهوازی هدف شلیک قرار گرفته ولی از کشته شدن او خبری نداریم!

همچنین یکی از خبرنگاران ماهشهری با اشاره به خبر جان باختن علی مزرعه، یکی از جوانان خوزستانی در جریان اعتراضات به امتداد، می‌گوید: با توجه به بالاگرفتن اعتراضات و وجود تعداد بالایی اسلحه در میان مردم منطقه کوی زویه اهواز، درگیری‌هایی در این منطقه شکل گرفته و آنگونه که ما از زبان شاهدان عینی مطلع شدیم، علی مزرعه از جوانان اهوازی در جریان اعتراضات در این منطقه، احتمالا از سوی نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفته اما، هنوز هیچ نشانه یا خبر مستند و مورد اعتمادی از تائید جان باختن او نداریم و همین مسئله نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته است.

وی ادامه می‌دهد: خطاب من به استاندار خوزستان است که بارها در کلام خود، تصاویر اعتراضات به حق مردم را زیر سوال برده و آن را ساختگی دانسته‌ است. آقای استاندار! مگر می‌شود که فیلم اعتراضات را ساخت یا تصاویر ساختگی برای آن منتشر کرد؟ هیچ عقل سالمی چنین منطقی را قبول نمی‌کند.

این خبرنگار خوزستانی در پایان نیز، تصریح می‌کند: ما که خودمان در شهر چمران و شهرستان ماهشهر ساکن هستیم و از نزدیک، اعتراضات منطقه و شهرستان‌های استان را رصد می‌کنیم، شاهدیم که اکثر معترضین از قشر فقیر، کشاورز، دامدار و ماهیگیر مناطق عرب نشین هستند که با بی‌آبی اخیر، زندگی‌شان در حال نابودی قرار گرفته است. باید فکری به حال این وضعیت شود و با تکذیب فیلم اعتراضات، مسئله‌ای حل نخواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024