جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.07.2021, 6:46

ادامه اعتراض‌ها در خوزستان؛ ‌یک جوان کشته شد


اعتراض‌ها به کم‌آبی در شهرهای استان خوزستان شب گذشته نیز ادامه یافت. در دومین شب اعتراضات در شادگان یک جوان معترض به ضرب گلوله کشته شد. بنابر گزارش‌ها این جوان معترض «مصطفى نعيماوى» نام دارد که در تظاهرات اهالی شادگان و در پی تیراندازی نیرو‌های امنیتی به تجمع‌کنندگان در تقاطع لاله، کشته شد.

امید صبری‌پور، سرپرست فرمانداری شادگان ادعا کرده مصطفى نعيماوى «توسط اغتشاشگران» کشته شده. او به خبرگزاری ایرنا گفته: «در جریان این تجمع افرادی اغتشاشگر به قصد تحریک مردم اقدام به تیراندازی هوایی کرده  که متاسفانه یکی از این تیرها به فردی که در صحنه حضور  داشت اصابت و منجر به فوت وی شد.»

شب گذشته شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله اهواز، شوش، هویزه، سوسنگرد، ماهشهر، شادگان برخی دیگر مناطق دیگر شاهد تجمعاتی گسترده بود که تا نیمه شب ادامه داشت.

اعتراض‌ها علیه بحران بی‌آبی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز  حکومت جمهوری اسلامی در این استان است. در اعتراض‌ها دو شب پیش مردم شعار می‌دادند؛ «به نام دین ما را غارت کردند»، «تشنه‌ایم، آب می‌خواهیم»، «هور ما کو؟»

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، گستردگی اعتراض‌های شامگاه جمعه ۲۵ تیرماه را نشان می‌دهند. فعالان اهوازی می‌گویند به‌رغم مسالمت‌آمیز بودن این تظاهرات، یگان‌های امنیتی، انتظامی و ضد شورش به سوی معترضان آتش گشوده و برای متفرق کردنشان گاز اشک‌آور نیز پرتاب کردند.

انتقال آب خوزستان

انتقال آب از استان خوزستان در سال‌های گذشته بارها با واکنش منفی مردم این استان و مسئولانش مواجه شده است. مخالفان چنین طرحی می‌گویند انتقال آب این استان به سایر مناطق ایران باعث خشک شدن منابع آبی آن می‌شود.

عبدالله ایزدپناه، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان روز جمعه ۲۵ تیرماه با اشاره به اجرای طرح‌های بی‌رویه انتقال آب از استان به مناطق مرکزی ایران، گفت: «انتقال آب موجب شده خوزستان به این روز بیافتد.»

ایزدپناه گفت، خوزستان به دلیل سیاست‌های غلط انتقال آب به این روز افتاده است. او افزود:«خوزستان تاوان بی‌تدبیری و تصمیمات اشتباه حکومتی را پس می‌دهد و باید جلوی این بی‌تدبیری را بگیریم زیرا خوزستان در حال نابودی و از بین رفتن است.

او هم‌چنین گفت: «خوزستان، استان مهمی برای کشور است و عدم امنیت خوزستان یعنی نبود امنیت در کل کشور. اکنون امنیت خوزستان به دلیل خطاهای انسانی و تصمیمات نابجا به مخاطره افتاده است.»

ایزدپناه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بررسی مشکلات تامین آب استان که جمعه در استانداری خوزستان برگزار شد، از ارائه گزارش‌های غلط و به دور از واقع برای مهمانانی که از بالادست به خوزستان می‌آیند انتقاد کرد.

هشدار عضو مجلس خبرگان

پیشتر محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان، ضمن انتقاد از کمبود آب، نابودی کشاورزی و تالاب‌ها گفته بود که «در استان خوزستان حوادث نگران‌کننده‌ای اتفاق افتاده است». او افزود:«امسال نگرانی عمومی کشاورزان، دامداران و افرادی که با آب سر و کار دارند، بسیار زیاد است و حتی بسیاری از خانواده‌ها در مناطقی از جمله بستان مهاجرت کرده‌اند و در حاشیه شهرهایی مثل اهواز ساکن شده‌اند».

حیدری ضمن هشدار درباره وخامت اوضاع تصریح کرد: در شرایط فعلی، ناامیدی و نگرانی حاکم شده که وضعیت خوبی نیست و ما نگران آن هستیم که این نارضایتی‌ها زمینه‌ساز بحران‌هایی مانند مسئله آبان ۹۸ در بحث بنزین شود».

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان با اذعان به نارضایتی عمومی در ایران و اعتراض‌های مردمی در سال ۹۸، نحوه بر خورد رژیم با این اعتراض‌ها را باعث ایجاد «لکه ننگی در تاریخ دولت»‌ ایران توصیف کرد.


مصطفى نعيماوى



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024