جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.07.2021, 7:32

مرگ ۸۵ تن در آتش‌سوزی بیمارستانی در ناصریه عراق


میدل ایست نیوز: نخست‌وزیر عراق در جلسه‌ای فوق العاده که بامداد امروز برای بررسی و پیگیری حادثه بیمارستان امام حسین در شهر ناصریه، مرکز استان ذی قار، برگزار شد، دستور تشکیل تیم تحقیقات و برکناری مدیر بهداشت استان ذی‌قار و مدیران بیمارستان و آتش‌نشانی را صادر کرد.

در بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق آمده که در این جلسه فوق العاده که به ریاست الکاظمی و با حضور شماری از وزرا و مقامات امنیتی و مسئولان برگزار شد دستور داده شد که هیئتی از دولت شامل وزرا و مسئولان امنیتی فورا به استان ذی قار برود و وضعیت را به صورت میدانی پیگیری کند.

این بیانیه همچنین خواستار ارسال فوری کمک‌های بهداشتی به استان شده و قربانیان حادثه را شهید اعلام کرده و برای جان‌باختگان عزای عمومی اعلام کرده است.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، با انتشار بیانیه‌ای این حادثه را نتیجه ریشه دواندن فساد و سوء مدیریت در کشور دانست و تأکید کرد که برخورد با مقصران موجب تسلای خاطر خانواده‌های قربانیان می‌شود.

استاندار ذی‌قار نیز با تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده دستور آغاز تحقیقات و ارائه نتایج آن ظرف ۴۸ ساعت را داد و وزارت بهداشت و اداره بهداشت استان را مسئول تأخیر در افتتاح بیمارستان مرکز ناصریه دانست.

در ساعات آغازین امروز (سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه) در آتش‌سوزی در یک مرکز قرنطینه بیماران مبتلا به کووید ـ ۱۹ در بیمارستان آموزشی امام حسین در مرکز ناصریه،‌ طبق آخرین خبرها، دست‌کم ۸۵ تن جان خود را از دست دادند.

مدیر بهداشت استان ذی‌قار اعلام کرد که در میان جان باختگان دو تن از کادر درمان و یک نیروی امنیتی نیز هستند و افزود که علت حادثه استفاده نادرست از کپسول اکسیژن بوده است.

آتش نشانی استان نیز خبر داد که توانسته آتش را مهار کند اما کمبود تجهیزات ازجمله پایان یافتن آب برای خاموش کردن آتش عملیات مهار آتش را با دشواری مواجه کرده است.

در پی این حادثه «صدام الطویل»، مدیر بهداشت استان ذی‌قار، استعفای خود را تقدیم کرد.

این حادثه باعث شد که شماری از ساکنان ناصریه در نزدیکی بیمارستان تظاهرات و خشم خود را از این‌گونه سهل‌انگاری‌ها ابراز کنند.

پیش از این در آوریل گذشته بیمارستان ابن الخطیب بغداد شاهد حادثه‌ای مشابه بود که در آن ۸۲ تن جان باخته و۱۱۰ تن زخمی شدند.

در پی آن حادثه وزیر بهداشت عراق استفعا داد.


روایتی تکان‌دهنده از حادثه

مسئولان وزارت کشور و بهداشت عراق احتمال می‌دهند به دلیل ادامه عملیات بیرون کشیدن اجساد قربانیان حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین الناصریه، شمار جان‌باختگان و مصدومان به بیش از ۲۰ نفر برسد، این در حالی است که تجمع خانواده‌های قربانیان در برابر اداره پزشکی قانونی الناصریه برای آگاهی از سرنوشت خویشاوندان خود ادامه دارد.

تا به این لحظه، ۳۰ جسد مجهول الهویه وجود دارد که در انتظار انجام اقدامات پزشکی قانونی برای اطلاع از هویت این اجساد است.

در همین رابطه، «احمد الاسدی»، ناظر عملیات نجات و اطفای حریق در بیمارستان امام حسین (ع) اظهار داشت: مرکز قرنطینه بیماران مبتلا به کووید ـ ۱۹ در بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) از کانکس‌های از پیش ساخته شده تشکیل می‌شد که ماده‌ای قابل اشتعال به شمار می‌رود و تنها یک در، برای ورود و خروج داشت، امری که این مرکز را تبدیل به کوره آتشی کرد که انگار قربانیان در داخل آن انداخته شده بودند.

الاسدی افزود: این مکان به عنوان مرکز قرنطینه بیماران کرونایی در داخل بیمارستان ساخته شده بود اما هیچ کدام از شروط ایمنی و سلامت در آن رعایت نشده از جمله موادی که این کانکس‌ها از آن ساخته شده بود. این مرکز قرنطینه از 20 کانکس‌ آهنی تشکیل شده که 20 خانواده در درون آن جای داده شده بود. این مکان 2 در داشت که یکی بسته بود و قربانیان نتوانستند از آن خارج شوند و دومی نیز نسبتا دور بود و آتش همه جا را فراگرفته بود.

وی اظهار داشت: مواد استفاده شده در این مرکز قرنطینه به گسترش دامنه آتش کمک کرد، کما اینکه هیچ گونه منبعی برای تهویه هوا در آنجا وجود نداشت، معتقدیم برخی قربانیان پیش از آنکه آتش به آنها برسد، دچار خفگی شده‌اند.

الاسدی با بیان اینکه احتمال می‌دهیم چندین فرد سالخوره به دلیل اینکه نتواستند فرار کنند، جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: خانواده‌هایی وجود دارد که چندین نفر از خویشان خود را در این حادثه از دست داده اند.

الاسدی با اشاره به اینکه تحقیقات برای پی بردن به منبع شعله اولیه آتش ادامه دارد، تاکید کرد: دو فرضیه در این باره وجود دارد؛ نخست اینکه به خاطر اتصال برق و ساخت نامناسب این مرکز، آتش سوزی به وقوع پیوسته و دوم اینکه آتش‌سوزی به خاطر انفجار کپسول اکسیژن مخصوص بیماران مبتلا به تنگی نفس روی داده است.

از سوی دیگر، «علی طالب»، فعال اجتماعی عراقی تاکید کرد: اکیپ‌های آتش‌نشانی فورا به مکان حادثه رسیدند و علیرغم داشتن آب و مواد خاموش‌کننده کافی به دلیل شدت آتش‌سوزی نتوانستند وارد سالن شوند.

طالب در پایان اظهار داشت: بیمارستان جدیدی در الناصریه وجود دارد که توسط شرکت ترکیه‌ای ساخته شده و انتظار می‌رفت چندین ماه پیش افتتاح شده و بیماران به آنجا منتقل شوند اما به دلیل اهداف انتخاباتی و سیاسی، این بیمارستان هنوز افتتاح نشده است.

پیش از این، «احمد غنی الخفاجی»، استاندار ذی‌قار با درخواست کناره‌گیری «صدام صاحب الطویل»، مدیر اداره بهداشت این استان موافقت کرده بود.

در سندی که توسط دفتر استانداری استان ذی قار منتشر شده، الخفاجی با قبول کناره‌گیری الطویل، «سعدی کاظم راضی»، را به عنوان سرپرست اداره بهداشت ذی قار معرفی کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024