جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.07.2021, 18:21

زمان طلایی واکسیناسیون مردم را از دست دادیم


امتداد: وضعیت اپیدمی کرونا با ورود به پیک پنجم در بسیاری از نقاط کشور از جمله پایتخت رو به وخامت گذاشته و شهروندان تهرانی در شرایط قرمز کرونایی به سر می‌برند.

در همین باره پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی(کرونا) بیمارستان مسیح دانشوری و فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به شرایط پایتخت، اظهار داشت: در حال حاضر، شرایط متاسفانه به هیچ عنوان مساعد نبوده و ما وضعیت بغرنجی را در مراکز درمانی و بیمارستان‌های تهران شاهد هستیم. در وضعیت کنونی، متاسفانه شمار مبتلایان به کرونا به شکل قابل توجهی در پایتخت افزایش داشته است.

واکسن‎های موجود روی کرونای دلتا خوب عمل نمی‌کنند

وی، همچنین با اشاره به شیوع کرونای دلتا نیز، افزود: علائم بالینی ویروس کرونای دلتا، چندان تفاوتی با نوع پیشین ویروس نداشته و به شکل ظاهری، شباهت زیادی به اشکال پیشین دارد. اما تفاوت جدی و البته نگران کننده این نوع از ویروس کرونا، این است که با پیشرفت بسیار بیشتر و نیاز به بستری بالاتری در این ویروس مواجه هستیم.

معاون آموزشی گروه بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: دیگر تفاوت این نوع از ویروس کرونا نیز، این است که واکسن‎‌های موجود در مقابله با کووید۱۹، چندان در مبارزه با آن خوب عمل نمی‌کنند. همچنین از لحاظ سنی نیز به جهت اینکه در پیک اپیدمی قرار داریم، همه سنین با این نوع ویروس درگیر می‌شوند و همین مسئله در افزایش شمار مبتلایان و بیماران بستری در مراکز درمانی، تاثیر جدی داشته است.

متاسفانه زمان طلایی واکسیناسیون مردم را از دست دادیم

طبرسی در ادامه، اشاره‌ای نیز به روند واکسیناسیون کرونا در کشور داشت و خاطرنشان کرد: متاسفانه تا امروز، روند بسیار کندی را در واکسیناسیون شاهد بودیم و همین مسئله، اسباب شرایط فعلی اپیدمی را در کشور فراهم کرد. البته، وزارت بهداشت ظاهرا قول داده که روزانه ۴۰۰هزار دوز واکسن را به شهروندان تزریق خواهد کرد و اگر این قول محقق شود، وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه، ما زمان طلایی واکسیناسیون مردم را از دست دادیم و اگر اینچنین نبود، امروز شاهد پیک پنجم کرونا نبودیم. با این وجود، امیدوارم که با تسریع در روند واکسیناسیون عمومی از امروز به بعد از بروز پیک ششم جلوگیری کنیم.

تخت‌های بستری برای پذیرش بیماران کرونایی پر شده

رئیس بخش عفونی(کرونا) بیمارستان مسیح دانشوری، ضمن اشاره مجدد به وضعیت اپیدمی در تهران، یادآور شد: وضعیت اپیدمی در پایتخت، اصلا مناسب نبوده و ما به معنی واقعی در شرایط قرمز و وخیم کرونایی قرار داریم. بر همین اساس نیز، متاسفانه تخت‌های بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پذیرش بیماران کرونایی پر شده و دوباره شاهد وضعیت وخیم از این نظر هستیم.

طبرسی همچنین اظهار داشت: متاسفانه جایی برای بیماران ورودی جدید وجود ندارد و مرتبا در حال بازکردن بخش‌های جدید برای پذیرش این بیماران هستیم. بخش‌های عادی، پاسخگوی نیاز پذیرش بیماران جدید نیست و با افزایش شمار مبتلایان و به تبع آن، افزایش تعداد موارد بستری، وضعیت از شکل فعلی نیز، نگران کننده‌تر خواهد شد.

پیدا کردن تخت خالی ICU در این وضعیت، بسیار سخت است

وی، بیان داشت: تازه این مسئله، مربوط به بخش‌های عادی برای پذیرش بیماران کرونایی بوده و ما، شرایط بدتری را در بخش‌های ICU شاهد هستیم. اگر مردم، بیمار کرونایی داشته باشند، پیدا کردن تخت خالی ICU در این وضعیت، بسیار سخت خواهد بود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پایان نیز، تاکید داشت: البته در شرایط عادی هم، پیدا کردن تخت در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به جهت ویژه بودن و محدودیت آن، کار سختی است و چه برسد به اینکه ما، اکنون در وضعیت پیک هم قرار گرفته‌ایم و شمار مبتلایان و موارد بستری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024