جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.07.2021, 18:22

طالبان گمرک اسلام قلعه در مرز ایران را تصرف کردند


منابع خبری در استان هرات در غرب افغانستان اعلام کردند، گروه طالبان لحظات پیش گمرک مرزی اسلام قلعه در مرز با جمهوری اسلامی ایران را تصرف کرد.

به گزارش ایرنا، خلیل رسولی یکی از خبرنگاران مستقر در هرات افغانستان به ایرنا گفت که طالبان لحظات پیش مرز اسلام قلعه و گمرک را تصرف کردند.

اسماعیل آزاد خبرنگار دیگر افغان در هرات نیز گفت که پس از فرار نیروهای افغان و کارمندان گمرک مردم وارد گمرک هرات شده‌اند.

مقامات محلی استان هرات هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

گروه طالبان امروز (پنجشنبه) نیزبا حمله به برخی از شهرستانهای هرات دو شهرستان را در این استان تصرف کرده‌اند اما مقامات محلی هرات گفته‌اند که آنها به صورت تاکتیکی از این شهرستان‌ها عقب نشینی کرده‌اند.

درگیری نیروهای دولتی افغانستان با طالبان

از سوی دیگر بنابر گزارش‌ها از هرات در غرب افغانستان، نیروهای دولتی، با طالبان در گمرک اسلام قلعه در مرز ایران، درگیر شد‌ه‌اند.

یک مقام ولایت هرات که خواست نامش ذکر نشود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که اوضاع در گمرک اسلام قلعه عادی نیست.

پیشتر طالبان گفته بودند که چند ولسوالی هرات را تصرف کرده‌اند. همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حملات طالبان به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

از چند روز پیش گزارش‌هایی مبنی بر حمله طالبان به بازار قدوس آباد در اسلام قلعه، مرز این کشور با ایران منتشر شده بود.

پیشتر مقام‌های محلی ولایت هرات گفته بودند حمله افراد گروه طالبانبه ولسوالی غوریان که مرز مشترک با ایران دارد، دفع کرده‌اند.

تجارت ایران و افغانستان در برخی مرزها متوقف شد

طبق اعلام مسئولان گمرک ایران به دلیل تحولات امروز افغانستان، تجارت ایران با این کشور در مرز دوغارون و ماهیرود متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، سید روح الله لطیفی- سخنگوی گمرک ایران- در این باره توضیح داد که از عصر امروز و متاثر از تحولات صورت گرفته در کشور افغانستان در اسلام قلعه ولایت هرات در  نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و  بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در  مقابل مرز  ماهیرود در خراسان جنوبی روند تجارت کشور با افغانستان از عصر امروز متوقف شد.

وی افزود: از تجار و بازرگانان درخواست می شود تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله های تجاری به مرزهای “دوغارون” و “ماهیرود” خودداری کنند.

لطیفی گفت: مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان شامل این محدودیت نیست و فعال است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024