جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.07.2021, 20:13

تجمع مردم شهرری در اعتراض به قطعی‌ مکرر برق


جمعی از اهالی شهرری در جنوب تهران، پایتخت ایران در اعتراض به قطعی‌ مکرر برق مقابل اداره برق این شهرستان تجمع کردند. بر اساس فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی معترضان شعار «وزیر بی‌کفایت، استعفا استعفا» سردادند.

این اعتراض‌ها در ساعات گذشته در شهرهای شمالی ایران نیز وجود داشت.  خبرگزاری ایسنا نوشته، جمعی از مردم شهرهای کردکوی، بندرگز، بندر ترکمن، آق‌قلا در شمال ایران نیز به نشانه اعتراض در مقابل ادارات شرکت توزیع برق این شهرها تجمع کردند.

ایسنا  به نقل از معترضان گزارش داده است که برق آنها در سه یا چهار نوبت در شبانه روز و هر بار دستکم دو ساعت قطع می‌شود و قطعی مکرر برق مشکلات زیادی از جمله قطعی آب آپارتمان‌ها، خراب شدن گوشت و مرغ و دیگر وسایل داخل یخچال و سوختن وسایل خانگی را به همراه داشته است.

طی روزهای اخیر مشترکان برق در بسیاری از نقاط ایران با مشکلات ناشی از خاموشی‌های مکرر روبرو هستند.

شعار مرگ بر خامنه‌ای در تهران

همزمان با ادامه قطعی مداوم برق در شهرهای ایران، شهروندان معترض در تاریکی شب گذشته شعارهایی علیه آیت‌الله خامنه‌ای سر داده‌اند و در برخی از شهرها نیز دست به تجمع زده‌اند. در ویدئوهایی که گفته می شود مربوط به تهران است معترضان شعار “مرگ بر خامنه‌ای” و “مرگ به دیکتاتور” سر داده‌اند.

اعتراض مردم در شهر کازرون فارس

در پی افزایش اعتراض‌ها به خاموشی‌های گسترده و مکرر در سراسر ایران، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: «ما مسئولیت داریم به مردم بگوییم این مختص یک یا دو روز نیست، ما حداقل تا یک ماه دیگر این شرایط را خواهیم داشت.»

نخعی روز دوشنبه ۱۴ تیر در گفت‌وگو با ایسنا همچنین از برگزاری یک جلسه فوق العاده این کمیسیون به منظور بررسی علل این خاموشی‌ها در روز چهارشنبه خبر داد.

او گفت: «قطعی‌های چندین ساعت برق، گاهی حدود ۸ ساعت در طول روز، سبب ایجاد مشکلات و نارضایتی مردم شده است.»

قرار است جلسه کمیسیون انرژی مجلس با حضور معاونان وزیر نیرو در حوزه برق، مدیرعامل توانیر و معاونان وزیر نیرو در حوزه آب برگزار شود. پیشتر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس  در توییتی در اعتراض به خاموشی‌های گسترده نوشته بود: ‏«مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه شده‌اند.»

علی القاصی‌مهر، دادستان تهران روز دوشنبه اعلام کرد: جلسه‌ای در استانداری تهران تشکیل شد و ما به معاون خود در بحث پیگیری حقوق عامه دستور دادیم که موضوع را از طریق مسوولین مربوطه در حوزه برق پیگیری کنند و امروز این دستور را ابلاغ کردیم که موضوع پیگیری شود.

ساعاتی قبل جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران، پایتخت ایران اعلام کرد: گزارش یک حریق بزرگ در اتوبان آزادگان بعد از جاده مخصوص به سامانه 125 آتش نشانی اعلام شد. این آتش‌سوزی گسترده در انبارهای سازمان اموال تملیکی در حالی صورت گرفته که گمانه‌زنی‌ها بر این است که آتش‌سوزی بر اثر قطع و وصل برق رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، در روزهای گذشته خاموشی‌ها در تهران و برخی استان‌ها بیشتر از قبل شده و حتی «غیرمنطبق با جداول خاموشی» بوده است.

امروز نیز رامین فرج، سرپرست شرکت توزیع برق البرز ایران گفت: دیروز به دلیل اینکه دو نیروگاه تولید برق در کشور به دلیل مصرف بالا از مدار خارج و به اورهال نیاز پیدا کردند، ناچار شدیم بر اساس دستور ملی خاموشی برق را افزایش دهیم و قطعی برق خارج از زمانبندی اعلام شده داشته باشیم.

فرج با اشاره به اینکه «اگر شرکت‌های توزیع برق به دستورالعمل مرکز کنترل عمل نکند، ممکن است نیروگاه‌ها از مدار خارج شوند که در این صورت شاهد خاموشی‌های سراسری خواهیم بود» ادامه داد: امیدواریم این مشکل امروز حل شده باشد ولی با توجه به اینکه شرایط تولید برق در کشور ثبات ندارد، نمی‌توانیم به مردم قول بدهیم که دیگر خاموشی خارج از برنامه نخواهیم داشت.

خشکسالی و افزایش شدید دمای هوا امسال صنعت برق را با چالش‌های جدی مواجه کرده است؛ به‌طوری که میزان تولید برق نیروگاه‌های برقابی تا یک‌سوم کاهش یافته و همین موضوع فشار را بر بقیه نیروگاه‌ها افزایش داده. این افزایش فشار منجر به توقف تولید نیروگاه اتمی و همینطور چند نیروگاه حرارتی شده است.

آمارها نشان می‌دهد که به‌دلیل کمبود آب نزدیک به ۸ هزار مگاوات از برق تولیدی نیروگاه‌های برقابی از مدار خارج شده است؛ این یعنی این که نزدیک به ۱۴ درصد از میزان تولید برق کشور کم شده است. این کاهش شدید تولید در شرایطی اتفاق افتاده است که امسال هوا دست‌کم ۳۰روز زودتر گرم شده و دمای هوا نیز بالاتر است.

علاوه بر کم‌آبی و افزایش زودهنگام دمای هوا استخراج رمزارز نیز بخشی از تولید برق ایران را می‌بلعد. ایران علیرغم محدودیت در تولید برق، ‌یکی از کشورهای عمده تولید رمزارز است. محمد خدادادی بهلولی، مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها گفته است: به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آنها انجام می‌شود. استخراج یک بیت کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.

تحمع مردم در شهری ری

اعتراض یک زن به قطع برق در گرگان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024