جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 04.07.2021, 8:30

اجرای حکم اعدام بهاالدین قاسم‌زاده و دو زندانی دیگر


بامداد امروز حکم اعدام ۳ زندانی به نام‌های بهالدین قاسم‌زاده، داوود قاسم‌زاده و انور عبدالهی که پیشتر به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس(اعدام) محکوم شده بودند در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، این ۳ زندانی روز گذشته جهت اجرای حکم از بندهای امن و خوابگاه ۴ به سلول انفرادی مننقل و بامداد امروز با حضور اولیای دم حکم اعدام آنها اجرا شد.

اجرای حکم اعدام داوود قاسم‌زاده در حالی صورت گرفته است که وی در هنگام بازداشت به دلیل تیراندازی نیروهای نظامی دچار ضایعه نخاعی شده بود و بر روی ویلچر حرکت می‌کرد. داوود و بهاالدین قاسم‌زاده در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۸۸ در شهر ارومیه بازداشت شده‌اند. این دو برادر اهل سلماس در سال ۱۳۹۱ از سوی دادگاه کیفری ارومیه به اتهام قتل عمد به قصاص نفس(اعدام) محکوم شدند و در سال ۱۳۹۲ این حکم عینا تایید شد.

همچنین انور عبدالهی، اهل مهاباد حدود ۱۲ سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.

روز گذشته عفو بين‌الملل از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود اجرای حکم اعدام بهاالدین قاسم‌زاده را متوقف کنند. او هنگام ارتکاب جرم ۱۵ ساله بوده است. بهاالدین قاسم‌زاده در آذر ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شده بود و بیش از ۱۰ سال بود که در انتظار اعدام به سر می‌برد.

عفو بين‌الملل روز گذشته هم‌چنین نوشت محکومیت قاسم‌زاده به اعدام در پی محاکمه‌ای غیرمنصفانه در خرداد ماه سال ۱۳۹۱ توسط یک دادگاه کیفری در ارومیه صادر شد و در مهر ماه سال ۱۳۹۲ توسط دیوان عالی کشور تایید شد. بخشی از ادله‌ی محکومیت وی شامل «اعترافاتی» بود که بنا به گفته بهاالدین قاسم‌زاده از طریق شکنجه در بازداشت‌گاه پلیس آگاهی ارومیه از وی گرفته شده بود. وی در دوران بازجویی از دسترسی به وکیل نیز محروم بوده است.

حکومت جهوری اسلامی در ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که همچنان از مجازات اعدام علیه افرادی که به هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند استفاده می‌کند، امری که ناقض تعهدات این کشور تحت میثاق‌ بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و نیز کنوانسیون حقوق کودک است. مقامات ایران در سال میلادی ۲۰۲۰، تنها کشوری بودند که اقدام به اعدام کسانی کردند که در زمان وقوع جرم کودک بودند و حداقل ۳ نفر را که در زمان وقوع جرم کودک بودند اعدام کردند.

ده‌ها فرد که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند همچنان در صف اعدام به سر می‌برند. ایران در سال ۲۰۲۰ حداقل ۲۴۶ نفر را اعدام کرد و به این ترتیب در جایگاه شرم‌آور دومین مجری بزرگ اعدام در جهان قرار دارد.


بهاالدین قاسم‌زاده



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024