جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 03.07.2021, 22:19

مذاکرات هسته‌ای وین با بن‌بست رو به رو شده است


میدل ایست نیوز: منابع آگاه ایرانی اطلاع دادند که مذاکرات هسته‌ای غیر مستقیم تهران با واشنگتن با «بن‌بست» رو به رو شده و علت این امر، مخالفت امریکا با تامین کامل همه خواسته‌های ایران درباره لغو تمامی تحریم‌ها و فرصت‌دهی برای راستی‌آزمایی درخصوص آن است. همچنین به گفته این منابع، واشنگتن در تلاش است تا سرنوشت این توافق را به موافقت ایران با تداوم مذاکرات بعدی درباره سیاست‌های منطقه‌ای تهران و برنامه موشکی گره بزند.

منابع مذکور که نخواستند نامشان ذکر شود، به العربی الجدید گفتند: طرف امریکایی مخالف موضع ایران در لغو «همه تحریم‌هایی» است که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری پیشین این کشور پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی علیه تهران اعمال کرد، این در حالی است که واشنگتن در مذاکرات جاری با لغو تحریم‌های اقتصادی غیر هسته‌ای موافقت کرده است.

منابع یاد شده تصریح کردند: طرف امریکایی عملا نمی‌خواهد تحریم‌ها به یکباره لغو شود بلکه خواهان آن است که در ابتدا بخشی از این تحریم‌ها را لغو کند تا در مقابل، ایران نیز تعهدات هسته‌ای خود را اجرایی کند همچنین واشنگتن با درخواست تهران برای فرصت‌دهی به منظور راستی‌آزمایی با لغو عملی تحریم‌ها پیش از بازگشت به اجرای تعهدات موافقت نکرده است.

در همین رابطه، منابع مذکور تاکید کردند: واشنگتن به نوعی در تلاش است تا سرنوشت موضوع لغو تحریم‌های اقتصادی و بقیه تحریم‌ها را به موافقت ایران با مذاکرات آتی درباره سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی و توافق بر سر همه پرونده‌های مورد اختلاف گره بزند یعنی به دنبال معادله همه‌چیز مقابل همه‌چیز است اما ایران به برخی طرف‌ها اطلاع داده که اجازه نخواهد داد تا مذاکرات وین وارد این مسیر شود و اگر واشنگتن پافشاری کند، تهران از مذاکرات خارج خواهد شد.

منابع یاد شده با بیان اینکه ایالات متحده امریکا می‌کوشد تا بندهای توافق هسته‌ای را تغییر دهد، اظهار داشتند: واشنگتن با لغو فرمان ریاست جمهوری درباره تمدید تحریم تسلیحاتی از ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ بر اساس برجام مخالف است همچنین ارائه هرگونه ضمانتی برای عدم اعمال تحریم‌ها در آینده را نیز رد کرده است.

به گفته این منابع، تهران درخواستی برای پایان دادن به تحریم‌ها علیه فرد یا سازمانی خاص را مطرح نکرده بلکه خواهان لغو همه این تحریم‌ها بدون هرگونه استثنایی شده اما واشنگتن با لغو تمامی تحریم‌ها مخالفت کرده و از طریق میانجی‌ها پیغام داده که آماده است تا تحریم‌ها علیه نهاد رهبری و رهبری ایران را به حالت تعلیق دربیاورد.

سرنوشت دور هفتم مذاکرات

منابع یاد شده درباره دور هفتم مذاکرات وین گفتند: دور جدید با وضعیت ابهام‌آلودی مواجه است و هنوز معلوم نیست که آیا برگزار خواهد شد یا نه؟ اما بعید نیست که این دور از مذاکرات در اواخر هفته جاری یا هفته آتی از سر گرفته شود.

به گفته منابع یاد شده، طرف‌های هسته‌ای و کمیساریای سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای هموارسازی موانع از طریق ارتباط تنگاتنگ با طرف‌های ذیربط و راه انداختن دور جدیدی از مذاکرات در نزدیک‌ترین زمان ممکن همزمان با سالروز امضای توافق هسته‌ای در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ میلادی است.

منابع مذکور تصریح کردند: در کنار مواضع سرسختانه امریکا، موضوعی که دور جدید مذاکرات را به تاخیر انداخته، تحولات سیاسی در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و پیروزی «ابراهیم رئیسی» در این انتخابات است. همچنین قرار است تا افرادی از تیم رئیس جمهوری منتخب ایران در کمیته تشکیل شده برای پیگیری مذاکرات وین شرکت کنند تا درباره نتایج مذاکرات گفت‌وگو شود.

توافق موقت با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای

منابع آگاه ایرانی درباره سرنوشت توافق موقت میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که مهلت آن در بیست و چهارم ماه پیش به اتمام رسید، گفتند: ایران در سایه تداوم تحریم‌ها توجیهی نمی‌بیند که اختیارات بیشتری به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ارائه دهد و معتقد است که تنها در صورت توقف تحریم‌ها، اطلاعات دوربین‌ها را در اختیار آژانس قرار خواهد داد.

موضع روسیه و چین

منابع یاد شده دلیل اظهار خوش‌بینی چین و روسیه نسبت به مذاکرات وین را این موضوع می‌دانند که امریکا آنها را دخیل در به شکست کشاندن مذاکرات نداند اما در اصل پکن و مسکو نسبت به احیای کامل برجام و دستیابی به توافقی در وین خوش‌بین نیستند مگر اینکه اتفاقات غافلگیر کننده‌ای طی دوره زمانی اندک پیش رو روی دهد.

در همین رابطه، منابع مذکور ایرانی تصریح کردند: فایل صوتی لو رفته وزیر امور خارجه ایران در اتخاذ این موضعگیری روسیه نقش دارد.

ظریف در فایل صوتی که پیشتر به بیرون درز کرد، درباره نقش تخریبی روسیه در مذاکرات هسته‌ای پیش از توافق ۲۰۱۵ صحبت کرده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024