شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 30.06.2021, 9:32

گوترش از آمریکا خواست کلیه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند


رادیو فردا: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دولت ایالات متحده درخواست کرده است که بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با تهران، کلیه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده یا در ارتباط با این تحریم‌ها معافیت بدهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از ایالات متحده خواست تا «معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کرده و معافیت‌های مربوط به پروژه‌های عدم اشاعه سلاح‌ هسته‌ای را هم به طور کامل تمدید کند.»

شورای امنیت که ۱۵ عضو دارد قرار است سه‌شنبه آینده در مورد گزارش دوسالانه دبیرکل سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه مربوط به برجام بحث و گفت‌وگو کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، واشینگتن را از برجام خارج ساخت، امری که مورد حمایت بنیامین نتانیاهو بود. تهران نیز در واکنش به این موضوع به طور تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد.

بازگشت احتمالی واشینگتن به برجام به معنای آن است که ایران نیز باید به سیاست نقض تعهدات هسته‌ای خود پایان دهد و این تعهدات را تمام و کمال اجرا کند.

آنتونیو گوترش، در گزارش تازه خود همچنین از ایران خواسته است تا به اجرای کامل توافق هسته‌ای بازگردد.

دور ششم مذاکرات برجام در وین هفته پیش پایان یافت و هنوز تاریخ برگزاری دور هفتم تعیین نشده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، روز هشتم تیر در نشست رسانه‌ای خود گفت دربارهٔ رفع تحریم‌ها در بخش‌هایی مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه و غیره اتفاق نظر وجود دارد.

این اظهارات سخنگوی دولت ایران در حالی بیان شد که آمریکا تاکنون توافق برای لغو هیچ‌یک از تحریم‌ها را تأیید نکرده است.


آمریکا: به بازگشت دو طرفه به برجام متعهد هستیم

رادیو زمانه: جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه ۳۰ ژوئن/ ۹ تیر در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران گفت: «همان‌گونه که آنتونی بلینکن وزیر خارجه گفته است، ما متعهد به بازگشت دو طرفه آمریکا و ایران به برجام هستیم.»

پورتر در ادامه افزود که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس از بازگشت از دور ششم مذاکرات (وین) در حال رایزنی است.

پیش از این یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه بر لزوم از سرگیری سریع‌تر دور بعدی گفت‌وگوهای وین تاکید کرده بود.

جمعه گذشته در جریان سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به پاریس، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه یادآوری کرده بود که طرفین می‌بایست از موانع فنی و چالش‌های سیاسی برای رسیدن به توافق عبور کنند.

حسن روحانی روز چهارشنبه در سخنانی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت «اگر بایدن ذره‌ای در بازگشت به برجام تسامح کند، به رأی‌ مردم آمریکا خیانت کرده است.»

همزمان روزنامه کیهان، رسانه ولی‌فقیه در سرمقاله‌ای از دولت آینده ایران خواست انقضای برجام را اعلام کند.

این اظهارات سخنگوی دولت ایران در حالی بیان شد که آمریکا تاکنون توافق برای لغو هیچ‌یک از تحریم‌ها را تأیید نکرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024