يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.06.2021, 5:53

تبادل آتش میان ارتش آمریکا و نیروهای نیابتی ایران


بی‌بی‌سی: ایالات متحده شلیک راکت به مواضع نظامیان این کشور در خاک سوریه را تایید کرده است. به گزارش منابع خبری در سوریه، چند راکت به نزدیکی میدان نفتی عمر در دیرالزور شلیک شده است. این حوزه نفتی در کنترل شبه نظامیان کرد متحد با آمریکاست.

به گفته یک سخنگوی نظامی آمریکا، ایالات متحده در پاسخ به آتش باری صورت گرفته، مواضع مهاجمان را در اقدامی دفاعی هدف قرار داده است. به گفته سرهنگ وین ماروتو حملات صورت گرفته علیه نظامیان آمریکایی در روز دوشنبه تلفاتی به همراه نداشته است و فرماندهان در حال برآورد آسیب‌های احتمالی هستند. سرهنگ ماروتو نام گروه شبه نظامی مهاجم را عنوان نکرده است.

حملات روز دوشنبه در دیرالزور پس از آن صورت گرفت که جنگنده‌های آمریکایی یکشنبه به دستور جو بایدن به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه حمله کردند. به گزارش پنتاگون، حملات روز یکشنیه علیه سه پایگاه و انبار تسلیحاتی متعلق به گروه‌های كتائب حزب الله و كتائب سيد الشهدا در صورت گرفته است. چهار عضو كتائب سيد الشهدا در این حملات کشته شدند.

حملات یکشنبه شب که به دستور جو بایدن صورت گرفت، دومین عملیات ارتش ایالات متحده از زمان به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکاست. علت این حمله که آمریکا آن را تلافی جویانه و دفاعی نامیده، حمله پهپادی به نزدیکی ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل عنوان شده است.

کارشناسان نسبت به خطر بالا گرفتن مناقشه میان ایران و آمریکا در خاک عراق و سوریه هشدار داده‌اند. با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه از حمله به مواضع شبه نظامیان دفاع کردند. به گفته آقای بلینکن، این حملات به صورت متناسب و با هدف بازدارندگی صورت گرفته است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم گفت حملات هوایی علیه مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه به گونه ای برنامه ریزی شده بودند که احتمال بالا گرفتن تنش‌ها را محدود کند. خانم ساکی همچنین گفت مواضع مورد حمله اماکنی بوده اند که دست کم در ۵ عملیات پهپادی علیه منافع آمریکا در عراق نقش داشته اند.

خانم ساکی همچنین گفت جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا طبق قوانین آمریکا و قوانین بین المللی فرمان این حملات را صادر کرده است. به گفته خانم ساکی، پیش از حملات، رهبران کنگره در جریان آن قرار گرفته بودند و آمریکا در همین رابطه با متحدان خود در منطقه تماس گرفته است.

كتائب سيد الشهدا از گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ايران در عراق كه چهار عضو خود را در حملات روز یکشنبه آمریکا از دست داد، تهديد كرده كه از اين پس هواپيماى ارتش آمريكا بر فراز عراق مى توانند هدف قرار بگيرند.

گروه‌هاى موسوم به “محور مقاومت” هم در بيانيه‌اى مشترك گفته اند كه “انتقام خون” كشته‌شدگان اين بمباران را خواهند گرفت. یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی نظامی عراق هم با محکوم کردن حمله نیروهای آمریکایی، آن را “نقض آشکار و غیرقابل قول حاکمیت عراق” دانسته است.


گزارش «الجزیره»
درباره تبادل آتش میان نیروهای آمریکایی و نیروهای نیابتی ایران

میدل ایست نیوز: به گزارش «الجزیره» در پی حمله هوایی نیروهای امریکایی به مواضع نیروهای نظامی عراقی در بامداد روز گذشته، مواضع نیروهای امریکایی در سوریه هدف قرار گرفت. «واین ماروتو»، سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در سوریه، در توئیتی نوشت که در پاسخ به این حملات راکتی، منبع این حملات هدف شلیک خمپاره‌ای قرار گرفت. ماروتو همچنین تأکید کرد که حملات به مواضع نیروهای امریکایی تلفاتی در پی نداشته است.

پیش از این منابع محلی خبر دادند که چند راکت به اطراف میدان نفتی العمر اصابت کرده است. این منابع گفتند که این راکت‌ها ازجانب گروه‌های مسلح وابسته به دولت سوریه در حومه دیرالزور شلیک شده و نیروهای ائتلاف نیز به آن پاسخ داده‌اند. به گفته این منابع اوضاع امنیتی در این منطقه بسیار ملتهب و پرتنش است. منطقه شمال رود فرات در استان دیرالزور در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه و مناطق جنوبی آن در کنترل نیروهای حکومتی سوریه است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» اعلام کرد که شلیک راکت به سمت مواضع نیروهای امریکایی کار گروه «ابوالفضل العباس»، از گروه‌های مسلح عراقی مستقر در سوریه بوده است.

«امجد الساری»، فعال سیاسی در این منطقه، به این پایگاه گفته که گروه «ابوالفضل العباس» که در منطقه القوریه و الشبلی در اطراف شهر میادین در حومه شرقی دیرالزور مستقر است ۸ راکت به سمت میدان نفتی العمر شلیک کرده و این حملات هیچ خسارتی در پی نداشته است.

او گفت که ائتلاف بین‌المللی هم فورا به این حملات پاسخ داد و بعد از این نیز منطقه به مدت حدود نیم ساعت شاهد حملات انبوه جنگنده‌های ائتلاف به مواضع نیروهای گروه «ابوالفضل العباس» بود و تاکنون حجم خسارت‌ها و تلفات احتمالی این حمله مشخص نیست.

وی افزود که برخی منابع محلی خبر داده‌اند که در پی این حمله نیروهای گروه «ابوالفضل العباس» برخی مواضع خود را در این منطقه تخلیه کرده‌اند.

همزمان با این تحولات، خبرگزاری رسمی سوریه خبر داد که نیروهایی امریکایی روز دوشنبه دو کاروان حامل کمک‌های لجستیک متشکل از ۶۰ خودرو را از عراق وارد سوریه کرده‌ و به منطقه حسکه اعزام کرده اند.

از سوی دیگر، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، از همه طرف‌ها خواست که با خویشتنداری مانع از تشدید تنش در منطقه شوند.

بامداد یکشنبه نیروهای امریکایی مواضع نیروهای وابسته به الحشد الشعبی در مرزهای عراق و سوریه را بمباران کردند. براساس بیانیه‌های رسمی نیروهای الحشد الشعبی این حملات موجب شهادت ۴ نیروی حشد شده است. این دومین حمله از این نوع به مواضع این نیروها در نقاط مرزی عراق و سوریه است. پیش از این امریکا در ماه فوریه دست به حمله‌ای مشابه در همین منطقه زده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024