يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.06.2021, 7:40

حمله آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران


وزارت دفاع آمریکا از حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه مرزی عراق و سوریه خبر داده است. بنا بر اعلام پنتاگون، حملات روز یکشنبه به دستور جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده و به تلافی حملات پهپادی علیه نظامیان و تاسیسات آمریکایی در عراق صورت گرفته است.

هفته گذشته یک پهپاد حامل مواد منفجره به یک پایگاه آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد حمله کرده بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای گفت: «همان طور که در حملات امروز عصر نشان داده شد، رییس جمهوری بایدن نشان داده است که برای دفاع از نظامیان آمریکایی اقدام خواهد کرد. با توجه به حملات مداوم گروه های مورد حمایت ایران علیه منافع ایالات متحده در عراق، رییس جمهوری دستور عملیات نظامی را با هدف مختل کردن و بازدارندگی از چنین حملاتی صادر کرده است.»

بر این اساس، در این حملات انبارهای تسلیحات و قرارگاه‌های عملیاتی شبه نظامیان مورد حمایت ایران در دو نقطه در خاک سوریه و یک نقطه در عراق هدف قرار گرفته است.

منابع ایرانی نوشته‌اند که پایگاه‌های تیپ ۱۴ الحشد الشعبی در مرز سوریه هدف قرار گرفته و در جریان آن ۴ نفر کشته و سه نفر دیگر نیز زخمی شدند.

مواضع مورد حمله برای عملیات پهپادی علیه منافع آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در اختیار گروه‌های کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا بوده‌اند.

به گفته جان کربی، این عملیات ضروری و متناسب حاوی پیام بازدارندگی است در عین حال به گونه‌ای بوده که خطر بالا گرفتن تنش را محدود کند.

این بار دوم از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن است که ارتش آمریکا به تلافی حملات صورت گرفته علیه نیروهایش، مواضع گروه های مورد حمایت ایران را مورد هدف قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حملات صورت گرفته به وسیله جنگنده های اف-۱۵ و اف-۱۶ صورت گرفته است و همه جنگنده ها با سلامت به پایگاه های خود بازگشته اند.

این حملات در حالی صورت می گیرد که دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق با محدود کردن شبه نظامیان مورد حمایت ایران تلاش می کند.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ دست کم ۴۵ حمله علیه منافع آمریکا در عراق صورت گرفته است که هفت مورد آن به وسیله پهپاد بوده است.

گزارش «نیویورک تایمز» از جزئیات حمله شب گذشته به مواضع گروه‌های تحت حمایت ایران

نشریه امریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به نقل از منابع آگاه در پنتاگون جزئیات تازه‌ای از مواضع هدف قرار گرفته شده در حملات نظامی امروز امریکا در مرز عراق و سوریه منتشر کرد.

در این گزارش آمده که مقامات پنتاگون از چند هفته پیش در حال گردآوری اطلاعات درباره مواضع گروه‌های مسلح عراقی در نقاط مرزی با سوریه بوده‌اند و وزیر دفاع امریکا و رئیس ستاد ارتش اول هفته گذشته اطلاعات مربوطه را به رئیس جمهور امریکا داده‌اند و او نیز با بمباران این سه نقطه موافقت کرده است.

براساس این گزارش، این حملات پس از آن صورت گرفته که از چند هفته پیش نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره امریکا و شماری از مستشاران بلندپایه رئیس جمهور امریکا خواستار پاسخ مناسب به تهدید پهپادهایی شده‌اند که اخیرا استفاده از آنها توسط گروه‌های مسلح در عراق افزایش یافته است.

از آوریل گذشته تا کنون دست‌کم ۵ بار مواضع امریکا در عراق هدف حملات پهپادی قرار گرفته است. این حملات تاکنون تلفاتی نداشته اما موجب نگرانی شدید از افزایش تهدیدها علیه منافع امریکا شده است.

منابع امریکایی در پنتاگون به «نیویورک تایمز» گفته‌اند که دو موضع هدف قرار گرفته شده در سوریه در حدود ساعت ۱ بامداد به وقت محلی و با استفاده از جنگنده‌های F-15 و F-16 انجام شده است و بمب‌های ۵۰۰ و ۲ هزار پوندی را که با ماهواره هدایت می‌شود به این مواضع شلیک کرده‌اند.

این منابع گفته‌اند که مواضع هدف قرار گرفته در سوریه به طور خاص برای انبار کردن و کارهای لجستیک استفاده می‌شده، اما موضعی که در عراق هدف قرار گرفته انبار و مرکز پهپاد توسط گروه‌های مسلح عراقی بوده است.

پنتاگون بامداد امروز (دوشنبه ۲۸ ژوئن) با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که جنگنده‌هایش دو زاغه سلاح و تأسیسات نظامی در سوریه و یک موضع در عراق را هدف قرار داده است.

این بیانیه افزوده که این مواضع متعلق به گروه‌های مسلح عراقی مانند کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهداء بوده «که در حملات علیه افراد و تأسیسات امریکایی در عراق دست دارند».

پنتاگون می‌گوید که این حملات نشان‌دهنده جدیت رئیس جمهور امریکا در حمایت از ملت امریکاست و به لحاظ حقوقی در چارچوب حق دفاع از خود جای می‌گیرد و برای رویارویی با تهدیدها لازم بوده است.


منابع: بی‌بی‌سی، میدل‌ایست‌نیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024