يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.06.2021, 13:37

نهاد اجماع‌ساز «جبهه اصلاحات ایران» جوان‌مرگ شد


ایران امروز: «جبهه اصلاحات ایران» درآستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تشکیل شد. هدفش هماهنگی احزاب و گروه‌های موسوم به «اصلاح‌طلب» در این انتخابات بود. اما در نخستین زورآمایی شکست خورد. شورای نگهبان همه نامزدهایی را که این نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلب برای انتخابات معرفی کرده بود، از دم تیغ «ردصلاحیت» گذراند.

با این ردصلاحیت‌ها، مهمترین ضغف اصلاح‌طلبان در این انتخابات و در اصل در همه‌ی دوره‌های فعالیت آنها آشکار شد: آنها توانایی و امکانات لازم برای مقابله با اهرم‌های رقیب و فعالیت‌های کارشکنانه آنها را نداشته و ندارند. نه برای مقابله با تیغ ردصلاحیت شورای نگهبان کاری از دست‌شان برآمد و نه حریف دولت موازی و کارشنکی‌های آن شدند.

«اصلاح‌طلبان» تا چند سال پیش، از توانانی بسیار موثری برای بسیج رای‌دهندگان ناراضی و مخالف حاکمیت و کشاندن آنها به پای صندوق‌های رای داشتند. اما این قابلیت به هنگام انتخابات و برای رای‌دان بود. رقیب قدر، با بی‌اعتبار کردن صندوق رای و نهادهای به ظاهر انتخابی،‌ این اهرم‌ها نیز از آنها گرفت.

ناگفته نماند که خروج ترامپ از قرارداد برجام نیز خواسته یا خواسته در ناکارآمدکردن دولت روحانی که با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمده بود نقش داشت. اما حتی اگر دولت روحانی نیز چنین فشل و ناتوان از کار درنمی‌آمد، هسته سخت قدرت توانانی مهندسی امور برای یک‌دست‌سازی قدرت را در اختیار داشت. چنانکه در سال ۱۳۹۸ با ابراز «ردصلاحیت» مجلس را در اختیار گرفت و در انتخابات اخیر نیز با همین ابزار دولت را از آن خود کرد.

اصلاح‌طلبان نه در جریان انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ و نه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر هیچ راه و امکانی «اصلاح‌طلبانه» برای مقابله با زورگویی‌های حریف را نداشتند. تنها راه و امکان توسل به «خیابان» و تکیه بر «جنبش‌های اجتماعی» بود، اما خیابان و جنبش و بسیج نیرو, قلمروهای اکیدا ممنوع برای اصلاح‌طلبان بود. شکل‌گیری جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ هم کاملا خودانگیخته بود و اصلاح‌طلبان ناگزیر برای چندی با آن همراه شدند و چون رهبری این جنبش در دست اطلاح‌طلبان باقی ماند، پس از یک سال خاموش شد.

اکنون به‌نظر می‌رسد نهاد اجماع‌ساز «جبهه اصلاحات ایران» که عمری چند ماهه داشت به پایان راه خود رسیده است. علی‌رضا علوی‌تبار یکی از مسئولان این نهاد از سمت خود کناره‌گیری کرده است. علوی‌تبار رییس کمیته برنامه‌ریزی و راهبردهای نهاد اجماع‌ساز بود. استعفانامه او تاریخ ۶ روز پیش را دارد این که چرا پس از ۶ روز آن را علنی کرده خود حکایتی است.

متن استعفانامه علوی‌تبار:

هو الحق
برادر گرامی جناب آقای نبوی
ریاست محترم جبهه اصلاحات ایران

باسلام و آرزوی توفیق برای جنابعالی

با احترام بدینوسیله استعفای خود را از جبهه اصلاحات ایران خدمت‌تان اعلام می‌کنم. از حمایت و لطف شما و سایر عزیزان حاضر در هیات رییسه، مجمع عمومی جبهه و همکاران کمیته راهبردها و برنامه‌ها، بسیار سپاسگزارم و همراهی و همکاری با جبهه اصلاحات را از افتخارات خویش می‌دانم.

با آرزوی سلامت و موفقیت برای شما و سایر دوستان.

با ارادت و احترام
علی‌رضا علوی تبار
۲۹ خرداد ۱۴۰۰



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024