شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.06.2021, 6:43

در مذاکرات احیای برجام «اختلافات جدی» وجود دارد


یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده با اشاره به وجود اختلافات جدی در برخی حوزه‌ها در گفت‌وگوهای مربوط به احیای توافق هسته‌ای برجام و مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران، گفت دور هفتم این گفت‌وگوها در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

این مقام ارشد وزارت خارجه روز پنجشنبه سوم تیر در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگاران گفت: «در مورد برخی گزارش‌های منتشر شده که توافق نزدیک است یا حاصل شده، باید بگویم اگر توافق‌ نهایی شده بود نیازی به دور دیگری از گفت‌وگوها نبود.»

او همچنین افزود: «در برخی حوزه‌ها - از جمله گام‌‌هایی که ایران باید در فعالیت هسته‌ای بردارد، یا تحریم‌هایی که مورد بحث است و یا ترتیب گام‌هایی که دو طرف باید بردارند - هنوز اختلافات جدی وجود دارد که [برطرف نشده است.]»

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ «تا وقتی همه چیز مورد توافق قرار نگرفته باشد،‌ توافقی حاصل نشده و تا آن زمان، ما هیچ چیز قطعی نداریم و هنوز مسائل مهمی مانده که باید حل شود. اگر هم فکر می‌کردیم توافق ممکن نیست، برای دور هفتم برنامه مذاکره نمی‌گذاشتیم. هدف ما توافق است و ما فکر می‌کنیم ممکن است. ولی من در مورد آینده و زمان‌بندی آن پیش‌بینی نمی‌کنم.»

او در پاسخ به سئوال فرهاد پولادی، خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا در مورد هرگونه اقدام احتمالی اسرائیل که ممکن است مذاکرات را به مخاطره بیندازد، گفت: همان گونه که ما مشورت‌هایی نزدیکی با دولت نخست وزیر نتانیاهو داشتیم، همین رویه را در مورد دولت نخست وزیر بنت در پیش گرفته‌ایم. ما تاکنون مذاکراتی با مقامات عالیرتبه داشته ایم. وزیر خارجه بلینکن با همتای اسرائیلی‌اش لاپید یکشنبه در ایتالیا دیداری خواهد داشت و مطمئنم که مساله ایران بخشی از این گفتگو خواهد بود. ما و آنها به وجود اختلاف نظر درباره این مساله اذعان داریم و از طریق مذاکره هماهنگی‌های نزدیک را در مورد هدف مشترکمان ادامه می دهیم. 

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در مورد احیای توافق هسته‌ای برجام در وین و تاکنون در شش دور انجام شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع فعال در مذاکرات وین گزارش داده که ایران و آمریکا از جمله بر سر غنی سازی اورانیوم ایران با دستگاه‌های سانتریفیوژ پیشرفته اختلاف دارند.

بنا بر این گزارش، تاکید ایران به «راستی آزمایی» درباره پایبندی آمریکا به تعهداتش، از جمله با کاهش تحریم‌های نفتی و بانکی پیش از محدود شدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، یکی دیگر از موارد مورد اختلاف است.

آمریکا سه سال پیش، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج شد و پس از آن ایران بعضی از تعهداتش در رابطه با غنی سازی هسته ای را کاهش داد.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، چهارشنبه از توافق برای رفع برخی تحریم‌ها از جمله تحریم های مرتبط با بیت رهبری خبر داده بود که این سخنان از سوی مقام‌های آمریکایی رد شد. دیپلمات ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت:‌ «تا زمانی که بر سر همه مسائل به توافق نرسیم، هیچ توافقی صورت نگرفته است.»

مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد تا زمانی که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق نرسد و امکان از سرگیری نظارت ها و بازرسی های این نهاد از تاسیسات اتمی ایران فراهم نشود، بازگشت به برجام پیچیده تر خواهد بود.

به گفته مقام آمریکایی، هم زمان با مذاکرات هسته‌ای، مذاکراتی به طور جداگانه برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران در جریان است.

او گفت:‌ «به طور مشخص این مذاکرات در وین فشرده تر است چرا که از طریق واسطه پیام ها را سریع تر منتقل می کنیم. ولی این گفت و گوها از گفت و گوهای هسته ای جدا هستند و همان طور که گفتم کاملا در اولویت ما هستند.»


منابع گزارش: صدای آمریکا،‌ بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024