شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.06.2021, 15:48

حادثه ناگوار برای جامعه روزنامه‌نگاری کشور:

مرگ دو خبرنگار در حادثه واژگونی اتوبوس


اتوبوس حامل خبرنگاران رسانه‌های کشور که برای تهیه گزارش از احیای دریاچه ارومیه به منطقه سفر کرده بودند، در نزدیکی شهرستان نقده واژگون شد.

گزارش‌های اولیه حاکی است که سه تن از خبرنگاران محیط‌زیستی در این حادثه ناگوار جان خود را از دست داده‌اند. در این حادثه تعدادی دیگر از خبرنگاران نیز مجروح شدند.

باقر بهرامی رییس مرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به ایسنا گفت: در این حادثه ۲۱ نفر مصدوم شد و ۲ نفر جان خود را از دست دادند.

بهرامی اسامی خبرنگاران جان‌باخته را مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی اعلام کرد. مهشاد کریمی خبرنگار خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار ایرنا و دبیر گروه ایرنا۲۴ بودند.

اتوبوس حامل ۲۵ نفر از خبرنگاران مرکز کشور بودند که صبح روز چهارشنبه برای بازدید از طرح‌های ستاد احیای دریای ارومیه عازم پیرانشهر شدند. اتوبوس روزنامه‌نگاران در ۱۵ کیلومتری پیرانشهر دچار حادثه شده است.

دکتر آیدین دانشگر رئیس بیمارستان نقده به خبرگزاری ایلنا گفته: اتوبوسی که حامل خبرنگاران پایتخت بود هنگام بازگشت، در جاده روستای دشت قوره واژگون می‌شود.

بنابر گفته مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بیش از ۲۰ خبرنگار زخمی شده‌اند.

عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه؛ علت واژگونی اتوبوس

علت واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده اعلام شد.

سرهنگ شیرانی - رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت وگو با ایسنا، علت واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده را عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه اعلام کرد.

اسامی خبرنگاران مصدوم بر اساس اعلام اورژانس:

محمدمهدی گوهری
محمد رحیم مقدس
حسن ظهوری
مرتضی محمدصادق
ابراهیم  نژادرفیعی
مرتضی محمدزاده
زهرا رفیعی
سهیل فرجی
نیما عبدالله‌پور
آیسان زرفام
فروغ فکری
رباب باباخان
زهرا کشوری
نگار اکبری
زینب رحیمی
کمال عثمانپور
علی حاجی مرادی
علی شریف زاده
صدرا محقق
آسیه اسحاق
سعید بیداد

***

اطلاعیه سازمان محیط زیست درباره سفر خبرنگاران

سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت مجدد بابت درگذشت دو تن از خبرنگاران ارزشمند محیط زیست کشور، جزئیاتی از سفر خبرنگاران برای بازدید از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه از صبح امروز تور رسانه‌ای برای بازدید از پروژه‌های عمرانی این ستاد آغاز شد.

در این سفر دو روزه  ۲۰خبرنگار از رسانه‌های کشور به همراه ۴ نفر از کارکنان روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط زیست و ۲نفر از کارکنان ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بازدید از پروژه‌های احیا دریاچه ارومیه ساعت ۶:۳۰ صبح از فرودگاه مهرآباد تهران به ارومیه سفر کردند.

گروه اعزامی از تهران پس از رسیدن به ارومیه با اتوبوس تهیه شده توسط اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان غربی برای بازدید از تونل زاب در شهرستان پیرانشهر اعزام شدند.

ظهر امروز خبرنگاران از طریق لوکوموتیو وارد تونل شدند و پس از بازدید از  تونل زاب حوالی ساعت ۶ بعدازظهر برای استراحت و صرف ناهار به محل سد کانی‌سیب مراجعت می‌کنند که متاسفانه اتوبوس حامل خبرنگاران و تیم اعزامی بر اثر نقص فنی واژگون می‌شود.

بعد از این حادثه تلخ بلافاصله نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس به محل حادثه اعزام می‌شوند و مصدومان را به بیمارستان امام‌خمینی شهرستان نقده اعزام می‌کنند.

بر اثر این حادثه متاسفانه دو خبرنگار برجسته حوزه محیط‌زیست خانم‌ها ریحانه یاسینی از خبرگزاری ایرنا و مهشاد کریمی از خبرگزاری ایسنا بر اثر جراحات وارده فوت می‌کنند.

در این حادثه ۱۷ نفر دیگر دچار مصدومیت شدند که ۴ نفر از این مصدومان جهت ادامه مداوا به ارومیه اعزام شدند و ۱۳ نفر دیگر به صورت سرپایی در حال مداوا هستند.

***

اطلاعیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران:
قصورِ احتمالی نهادهای ذیربط را قویا پیگیری می‌کنیم

با کمال تاسف و تاثر مطلع شدیم  اتوبوس حامل شماری از روزنامه‌نگاران حوزه محیط زیست که به منظور تهیه گزارش تخصصی عازم دریاچه ارومیه بودند دچار سانحه مرگبار شده و تا این لحظه دو تن از همکاران شریف ما بر اثر این حادثه جان خود را از دست داده‌‌اند.
در این حادثه همچنین تعداد دیگری از همکاران ما دچار مصدومیت شده‌اند.

البته هنوز جزئیات دیگری از این حادثه به دست ما نرسیده است، اما اطلاعات اولیه حاکی از نقص فنی اتوبوس است.

اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با اندوه وصف ناشدنی این حادثه تلخ و دردناک را به خانواده، دوستان و همکاران عزیزان درگذشته تسلیت گفته، صبر و شکیبایی برای آنان آرزو می‌کنند.

همچنین امیدواریم سایر همکاران صدمه‌دیده هرچه سریع‌تر بهبودی خود را بازیابند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران جزئیات این حادثه و علل آن را بررسی خواهد کرد و در صورتی که قصوری متوجه نهادهای ذیربط در وقوع این حادثه باشد با قوت و قدرت آن را پیگیری کرده و نتایج را به اطلاع همگان خواهد رساند.

***

رشته‌توئیت جواد حیدریان، روزنامه‌نگار درباره حادثه:

ظاهرا بعد از خروج خبرنگاران از تونل سد کانی سیب سوار اتوبوس شده‌اند و به اصرار مدیرانی که جلوتر منتظر آنها بوده‌اند، راننده مجبور شده از راهی ناهموار و پرپیچ و خم با سرعت زیاد حرکت کند. بعد از دقایقی راننده با فریاد از بچه‌ها خواسته کمربندها را ببندند اما خیلی دیر شده بود.

اتوبوس با سرعت بسیار بالا بعد از چندین تکانه شدید به چپ و راست جاده بر پهلوی چپ افتاده و تقریبا اکثر بچه‌ها مجروح شده‌اند. دو تن از همکاران به من گفتند که تنها شانسی که آورده‌اند اینکه اتوبوس به ته دره سقوط نکرده وگرنه همه کشته می‌شدند.

این اتوبوس به گواه خبرنگاران محیط‌زیست که در حادثه مجروح شده‌اند، بدترین و بی‌کیفیت‌ترین اتوبوسی بوده که می‌توانسته‌اند در اختیار این تیم ۲۱ نفره بگذارند. اینقدر این اتوبوس بی‌کیفیت بوده که بچه‌ها شوخی ‌کرد‌ه‌اند نکند آورده‌اند ما رو بکشند!
متاسفانه دو همکارمان را از دست دادیم.

***

ریحانه یاسینی

نوشته‌ای تلخ از خانم ریحانه یاسینی در توییتر

#اگه من مردم
۱. رو اعلامیه‌م عکس گل نذارید.خودم آدم بودم، صورت داشتم.‌
۲. رو سنگ قبرم عکس بذارید،متن کپی‌ هم ننویسید. ‌‌
۳. مشکی نپوشید.
۴. اگه خیلی نزدیک بودید و خیلی ضربه خوردید، غم‌تون واسه خودتون و سهم‌تون از زندگیه، حق ندارید زندگی رو برای دیگر عزیزان‌تون لحظه‌ای غمگین و سخت کنید.
۵. مراسم نگیرید، پولش خیریه‌ی مربوط به کودکان یا تامین جهیزیه عروس بدید.
۶. اعضای بدن هم که بدیهیه اگه به درد می‌خورد باید اهدا بشه.
۷. در زندگیم فقط از دو نفر کینه دارم و بیزارم، امیدوارم اون آدما خودشون سمت قبرم و عزیزان سوگوارم نرن‌.

***


مهشاد کریمی
همکاران خانم کریمی نوشته‌اند او همین روزها قرار بود لباس عروسی به تن کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024