شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.06.2021, 17:53

گزارشگران سازمان ملل: نسرین ستوده را آزاد کنید


سیزده گزارشگر ویژه و کارشناس حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ادامه حبس نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در ایران، خواستار آزادی فوری او شدند.

امضاکنندگان این بیانیه که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز در بین آنان است، گفته‌اند مقام‌های ایرانی درخواست‌های فراوان آنها برای آزادی ستوده را نادیده گرفته و این فعال حقوق بشر را با انتقال به زندانی دیگر، از خانواده‌اش دورتر کردند.

امضاکنندگان این بیانیه از جمهوری اسلامی خواستند به جرم‌انگاری ستوده برای کار قانونی و صلح‌آمیز او در دفاع از حقوق بشر پایان دهند.

دوبراوکا سیمونوویچ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع خشونت علیه زنان، نیز گفت نسرین ستوده به دلیل فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنانی که مخالف قوانین حجاب اجباری هستند، زندانی شده است.

خانم ستوده از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ بازداشت شده است و برای دفاع از زنانی که به قوانین حجاب اجباری اعتراض مسالمت آمیز کردند، با ۹ اتهام از جمله «تشویق به فساد و فحشا» روبرو شد و به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

گزارشگران ویژه حقوق بشر  در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند زنان را بر خلاف میل و یا با‌ورهایشان مجبور به استفاده از پوشش مذهبی کند گفتند: «انتخاب زنان و دختران در ابراز هویت خود از جمله دین و عقاید، بر اساس آزادی مذهب و بیان مطابق با قوانین بین المللی حقوق بشر محافظت می شود.»

در این بیانیه همچنین به وخامت وضعیت سلامت نسرین ستوده اشاره شده است که در زندان به ویروس کرونا مبتلا شد.

گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گویند: «به نظر می‌رسد احکام سنگینی که او دریافت کرده است به منظور سرکوب فعالیتهایش و ترساندن دیگر مدافعان حقوق بشر از جمله خانواده او باشد.»

گزارشگران ویژه سازمان ملل بار دیگر خواستار آزادی فوری نسرین ستوده، بررسی پرونده‌اش و لغو محکومیت او شدند و از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند تا به «جرم‌انگاری فعالیت‌های قانونی و صلح‌آمیز در دفاع از حقوق بشر» پایان دهد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران؛ ماری لاور، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر؛ نیلز ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و دیگر مجازات‌های بی‌رحمانه و غیر انسانی از دیگر امضاء‌کننده‌های این بیانیه هستند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز یکشنبه ۲۳ خرداد با انتشار توییتی در مورد نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، اعلام کرد خانم ستوده نباید حتی یک روز را در زندان بگذراند.

آقای مالی در توییت خود نوشته است: «سه سال از زمانی که نسرین ستوده به ۳۸.۵ سال زندان و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق به دلیل دفاع از حقوق زنان در ایران محکوم شد گذشته است.  ستوده از داخل زندان هم به حمایت از رفتار انسانی با زندانیان سیاسی ادامه می دهد. او نباید حتی یک روز را در زندان بگذراند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024