شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.06.2021, 12:21

اولین کنفرانس خبری رئیس جدید قوه اجرایی


ابراهیم رییسی، رئیس جدید قوه اجرایی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران نقطه‌نظرات و سیاست‌های خود را تشریح کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، یکی از پرسش‌ها درباره حضور او در هیئت مرگ در سال ۱۳۶۷ و صدور حکم اعدام برای چندین هزار زندانی سیاسی بود. او از این کارنامه خود دفاع کرد. ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) ‌در کنار حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) اعضای هیئت مرگ بودند.

این هیئت حکم اعدام بیش از چهار هزار زندانی سیاسی را صادر کردند؛ زندانیایی که همه پیشتر محاکمه شه و حکم گرفته بود و در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند.

آیت‌الله منتظری در تابستان ۶۷ و در دیداری با این هئیت خطاب به آنها گفته بود: «بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‌کند به دست شما انجام شده و [نام] شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.»

حالا یکی از اعضای این هئیت جنایتکار با مهندسی دولت موازی در بیت خامنه‌ای، به عنوان رئیس قوه اجرایی کشور تعیین شده است.

گزاره‌های زیر از کنفرانس خبری رئیسی به نقل از خبرگزاری داخل ایران است:

* اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود. بهبود شرایط در دولت در نظام اداری کارامد رقم زده خواهد شد و باید از بروکراسی که بعضا مانع بسیاری از اقدامات تحولی در کشور می‌شود، پایان داد.

* در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد باید به تمام بسترهای فسادزا و بسترهایی که ایجاد رانت می‌کند، خاتمه داده و این سازوکارها توسط دولت اصلاح شود اولین اقدام توجه به مساله اشتغال و مسکن مردم است که دست اندرکاران باید حضوری فعال با مشارکت مردم داشته باشند.

* در این دوره مدیریت دولت ایجاد تحول است و محور تحول هم اجرای عدالت است. در این زمینه در بستر گام دوم انقلاب اسلامی و حتما به همه اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست‌های مصوب نظام، برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد.

* باید دنیا بداند که وضعیت  تغییر کرده و این وضعیت و شرایط جدید پیش‌روی دنیاست و باید در سیاست خارجی و وضعیت و شرایط بدانند که تا امروز فشار حداکثری بر مردم کارساز نشده است بنابر این باید تجدیدنظر کنند و برگردند.

* سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد. ما تعامل را با همه دنیا و با همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل، تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.

* آمریکایی‌ها برجام را نقض کردند و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند. آمریکا ملزم به رفع تمام تحریم‌ها است. اروپا نباید تحت فشار های آمریکا قرار گیرد.

* من پیشنهاد جدی‌ام به دولت آمریکا آن است که سریعا به تعهدات خود عمل کنند و تحریم ها را رفع کنند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند دلیلش عهدشکنی آمریکایی ها بود ما تاکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدات خود صداقت داشته باشد

*  مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست.

* حاضر به دیدار با رییس جمهوری آمریکا نیستم.

* تیم مذاکره کننده (فعلی) کار را دنبال می‌کند و تیم سیاست خارجی من مشغول بررسی اقدامات آنان است. رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی محور اقدامات ما خواهد بود. اکنون این سوال مطرح است که با توجه به اینکه ما به تعهدات خود عمل کردیم چرا آنان کوتاهی می‌کنند.

* (درباره حضورش در هیئت مرگ در سال ۱۳۶۷ و صدور حکم اعدام برای چندین هزار زندانی سیاسی): من در کسوت دادستان هر جایی بودم از حقوق مردم دفاع کرده‌ام. اگر شخصی در جایگاه قاضی یا دادستان از حقوق مردم دفاع کرده باید مورد تقدیر قرار گیرد.

* بورس را عمیق خواهیم کرد تا ضرر و زیان سرمایه گذاران کمتر شود و نظارت و سازوکارهای نظارتی در بورس را فعال خواهیم کرد.

* طرح جامع به عنوان یکی از اسناد میان ایران و چین است و آن را اجرایی خواهیم کرد. ظرفیت‌های بسیاری میان دو کشور وجود دارد و حتما در جهت احیای این ظرفیت ها تلاش خواهیم کرد و در بخش سیاست خارجی اجرایی کردن طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و توافق میان دو کشور حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

* سامانه‌ای را برای ارائه پیشنهادات مردم درباره انتخاب مقامات دولت جدید ایجاد خواهیم کرد.

* اسرائیل باید بیشتر از ایران از گروه‌های فلسطینی و گروه‌های مقاومت بترسد.

* روابط با کشورهای همسایه در دولت من اولویت خواهد داشت. امکان ایجاد روابط و بازگشایی سفارت با عربستان سعودی موجود است.

* باید وضعیت موجود در یمن متوقف شود و یمن باید توسط خود یمنی‌ها اداره شود. بر توقف حملات عربستان سعودی به یمن تاکید می‌کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024