شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.06.2021, 14:35

مرگ ساسان نیک‌نفس در زندان تهران بزرگ


ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، در پی عدم رسیدگی مناسب پزشکی و تعلل در اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان  درگذشته است.

مهدی محمودیان،‌ فعال مدنی در توئیتی نوشت متاسفانه ساسان نیکنفس بر اثر بی‌لیاقتی مسئولین قضایی کشته شد. آقای محمودیان نوشته، با آنکه وکیل و خانواده مرحوم ساسان بارها بر عدم تحمل کیفر او تاکید کرده و درخواست بررسی کرده بودند اما با پافشاری غیر قانونی مسئولین قضایی و عدم رسیدگی به پرونده پزشکی حبس او ادامه پیدا کرد.

پدر و مادر ساسان نیکنفس از زندانیان سیاسی، پس از انتقال فرزندشان به بهداری زندان، نزدیک۴۸ ساعت است که از وضعیت او خبری ندارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، آقای نیک نفس که از بیماری هایی از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا و مشکلات اعصاب و روان رنج می برده، طی روزهای گذشته در پی وخامت حال و خونریزی شدید از دهان و بینی به بهداری زندان منتقل و با اعزام او به بیمارستان خارج از زندان مخالفت شده بود. خبر درگذشت این زندانی در حالی به گوش می‌رسد که مسئولان زندان علیرغم پیگیری های مکرر خانواده و وکیل مدافع، تا لحظه تنظیم این گزارش به صورت رسمی خبر فوت وی را ابلاغ نکرده اند.

این زندانی سیاسی علیرغم شرایط نامناسب جسمی یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده و به گفته وکیل مدافع این زندانی در ملاقات با او، آثار خودزنی بر روی دست های وی قابل مشاهده بوده است. همچنین مادر این زندانی سیاسی پس از رد اولیه درخواست صدور گواهی عدم تحمل حبس، طی روزهای اخیر درحال تلاش برای جلب نظر مثبت کمیسیون دوم پزشکی قانونی برای صدور این گواهی بوده است.

هرچند این زندانی سیاسی با دستور پزشکی قانونی پس از رد درخواست گواهی عدم تحمل حبس، دستور نظارت دارویی و درمان در زندان را دریافت کرده بود به گفته یک منبع مطلع؛ “توسط بهداری زندان روزانه ۲ قرص لارگاردین و ۱ عدد کلونازپام برای ساسان نیک نفس تجویز شده بود”.

آقای نیک نفس پیشتر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری، به ۸ سال زندان محکوم شد که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس در خصوص وی قابل اجرا بود.

ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی ۳۶ ساله و پدر دو دختر ۸ و ۹ ساله در تیپ ۶ سالن ۲ زندان تهران بزرگ نگهداری می شد.


اطلاعیه اداره زندان‌های تهران درباره مرگ «ساسان نیک نفس»

به گزارش ایسنا، روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران ضمن تایید مرگ ساسان نیک‌نفس در زندان  اعلام کرد:

«زندانی ساسان نیک نفس فرزند محمد با محکومیت ۵ سال حبس از سوی دادسرای عمومی تهران وارد زندان شده و در اندرزگاه ۶ زندان اسکان داشته است.
نامبرده در بدو ورود و درفرآیند تکمیل پرسشنامه‌های شخصیت اعلام داشته سابقه یک نوبت اقدام به خودکشی از طریق مصرف قرص داشته است.
بر اساس اعلام بهداری ندامتگاه زندانی فوق الذکر روزانه داروهای مراقبت تحت نظری از سوی بهداری زندان دریافت و انسولین قلمی که توسط خانواده تهیه می گردید در داخل اندرزگاه تزریق می کرده است.
این زندانی  در طول  مدت زمان حضور  در زندان تاکنون  حدودا ۳۵ مرتبه توسط پزشکان متخصص اعم از اعصاب و روان، دندانپزشکی ،  متخصص داخلی، روانپزشک ، روانشناس و پزشک عمومی ویزیت گردیده و در چهار نوبت با هماهنگی دادیار ناظر زندان به مراکز درمانی و آزمایشگاهی خارج از ندامتگاه اعزام شده بود.
نامبرده در مورخ  ۰۰/۰۳/۱۵  ساعت ۷:۴۰ به علت خروج  ترشحات خونی از دهان و بینی به بهداری واحد ۲ اعزام و  تشخیص پزشک وقت به علت کاهش سطح هوشیاری در ساعت ۰۸:۰۰ به بهداری مرکز اعزام می گردد و  اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص طب اورژانس انجام می‌گیرد و بنا به اظهارات پزشک معالج نامبرده پس از سیر انجام اقدامات درمانی حال عمومی وی مساعد و اقدام به مصرف آب و دو قاشق غذا به دلیل عدم افت قند می نماید و  شرایط جسمانی رو به بهبودی بوده است  که طی مکالمه‌ای که با پزشک داشته است  اعلام می دارد از احدی زندانیان چند عدد قرص گرفته و مصرف نموده و پس از مصرف شرایط وی نرمال نبوده است که نامبرده مجدداً تشنج کرده و  بنا به تشخیص پزشک سریعا در ساعت ۱۷:۲۰  به  صورت اورژانسی به  بیمارستان فیروزآبادی منتقل می‌شود و در نهایت  این زندانی در بیمارستان فوت می‌شود.»

اطلاعیه اداره زندان‌ها نشان می‌دهد ساسان نیک‌نفس به شدت بیمار بوده و مسئولان زندان او را بدون توجه به وضعیت وخیم جسمی‌اش به زندان بازگردانده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024