يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.06.2021, 12:13

دیپلمات‌های‌اروپا:سخت‌ترین تصمیمات همچنان باقی است


دیپلمات‌های سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان علی‌رغم ابراز امیدواری هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا درباره حصول توافق در دور آینده مذاکرات وین، اعلام کردند سخت‌ترین تصمیمات پیش رو قرار دارد.

علی‌رغم آن که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حصول توافق در خصوص برجام در دور بعدی گفت‌وگوهای وین ابراز امیدواری کرده، دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی گفته‌اند سخت‌ترین تصمیمات در پیش رو است.

انریکه مورا روز گذشته در پایان این دوره از مذاکرات به خبرنگاران گفت: «اطمینان دارم که دور بعدی مذاکرات همان مرحله‌ای خواهد بود که در نهایت به توافق می‌رسیم.»

وی افزود: «روند پبچیده‌ای از چند مسئله سیاسی و تعدادی از مسائل فنی وجود دارد که باهم پیش می‌روند.» وی تاکید کرد که تعداد این مسائل از هفته قبل کمتر شده است و افزود: «ما در یک مسیر خوب هستیم.»

مورا گفت: «فکر می‌کنم هر پایتخت باید به نمایندگان متبوع خود چراغ سبز نشان دهد تا به توافق برسیم و من فکر می‌کنم این موضوع هفته آینده محقق می‌شود.»

هم‌چنین میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین پس از پایان نشست در توییتی نوشت که «مذاکرات به نقطه‌ای رسید که ضرورت عینی به مشورت با پایتخت‌ها در مورد سایر مواردی که به تصمیم‌گیری سیاسی نیازمندند وجود داشت». وی تاکید کرد مذاکرات با وقفه‌ در پایان هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

با این‌حال  گروه دیپلمات‌های معروف به تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما به پیشرفت ادامه داده‌ایم و بخش‌های مهم توافق آینده در حال حاضر مشخص شده است، اما سخت‌ترین تصمیمات پیش‌رو قرار دارند. ما البته بر اساس اصل هیچ چیزی توافق نشده تا زمانی همه چیز مورد توافق قرار بگیرد، کار کرده‌ایم.

آن‌ها افزودند: این درک را داریم که زمان به نفع کسی نیست. زمان تصمیم‌گیری نزدیک است. ما هفته آینده دوباره تشکیل جلسه می‌دهیم.

کمیسیون مشترک برجام پس از بیش از یک هفته گفت‌وگوهای فشرده در چارچوب‌های دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف در ساعت ۲۰:۱۵ امشب (چهارشنبه) به وقت وین در محل گرند هتل این شهر تشکیل جلسه داد. این نشست چند ساعت بعد پایان یافت و مقرر شد روسای هیأت‌ها برای چند روز رایزنی به پایتخت‌ها برگردند و مذاکرات ظرف روزهای آینده مجددا از سر گرفته شود.

به گزارش فارس، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که منطقا دور آینده می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

وی اظهار داشت: نمی‌شود به صورت صد در صد هیچ چیزی را در هیچ مذاکره‌ای پیش بینی کرد. به صورت منطقی دور آینده باید دور نهایی باشد. روال مذاکراتی ما تا الان به شکلی بوده که اگر به جمع بندی‌ها و تصمیمات مقتضی نائل شویم، می‌توانیم دور آینده را به دور پایانی تبدیل کنیم. نه ما بلکه دیگران و کشورهای دیگر عضو برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند و تصمیمات سخت خودشان را باید بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده این گفت‌وگوها پنجشنبه آینده ۱۰ ژوئن (مصادف با ۲۰ خرداد) برگزار خواهد شد.

آلمان: مذاکرات وین به خوبی پیش می رود

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان گفت که روند مذاکرات برجامی به خوبی پیش می رود اما مسائل مهم هنوز باید حل وفصل شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ماریا آدِبار سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، اظهار داشت: در مجموع درباره روند مذاکرات باید گفت که به خوبی پیش می رود اما موضوعات مهم زیادی هست که باید حل شود و در حال حاضر هنوز سوالات مهمی وجود دارد.

وی افزود: هر دو طرف باید درخصوص رفع تحریم ها و اقدامات هسته ای گام های لازم را بردارند. گفت وگوهای بسیار بسیار فشرده ای در وین در جریان است که روی موضوعات باقیمانده مهم و قطعی متمرکز است.

آدبار خاطر نشان کرد: چشم انداز مذاکرات مثبت است اما هنوز موفقیتی برای گزارش دادن، حاصل نشده و مذاکرات همچنان فشرده است. بنابراین، هنوز نمی توان گفت که موفقیت به دست خواهد آمد یا نه.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آلمان اظهار داشت: هنوز زود است که بگوییم چه زمانی نتیجه نهایی حاصل خواهد شد اما واضح است که ما خواهان بازگشت کامل توافق هسته‌ای ٢٠١٥ در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم.


منابع: فارس،‌ یورونیوز، ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024