يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.06.2021, 21:34

اسرائیل؛ یائیر لاپید کابینه ائتلافی تشکیل داد


«یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید» موافقت اکثریت نمایندگان کنست برای تشکیل دولت ائتلافی به دست آورده است.

با تشکیل این دولت ائتلافی توسط لاپید، دوران نخست وزیری ۱۲ ساله نتانیاهو رسما پایان می‌یابد. فهرست یکپارچه عربی به ریاست منصور عباس نیز در این ائتلاف قرار دارد.

یائیر لاپید رهبر حزب «یش عتید»[آینده‌ای وجود دارد] که از سوی رییس‌جمهوری اسرائیل مأمور تشکیل کابینه شده تا ساعت ۲۳:۵۹ امشب به وقت اسرائیل مهلت داشت تا توانایی خود را برای تشکیل کابینه اعلام کند.

پس از چهارمین انتخابات پارلمانی در اسرائیل که اوایل فروردین امسال برگزار شد، نتانیاهو مامور تشکیل کابینه شد، اما نتوانست نظر مثبت شمار لازم نمایندگان کنست را برای تشکیل دولت جلب کند.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، گیدئون ساعر، رهبر حزب «امید نو» نیز توافق مشارکت در ائتلاف جدید را امضا کرده است. گیدئون ساعر  از اعضای جدا شده حزب لیکود است که مخالف تسلط بنیامین نتانیاهو  بر این حزب است.

همچنین “عباس منصور” رهبر فهرست یکپارچه عربی در این دولت ائتلافی شرکت دارد. منصور در این باره به رسانه‌ها گفت: «یک تصمیم بسیار دشوار است، برای نخستین بار یک حزب عرب می‌تواند در تشکیل دولت اسرائیل مشارکت داشته باشد.»

نفتالی بنت رهبر حزب راست‌گرای «یمینا» روزهای گذشته اعلام کرده بود که درحال مذاکره برای پیوستن به دولت تغییر است که وظیفه آن پایان دادن به نخست وزیری نتانیاهوست.

بنابر گزارش رسانه‌های اسرائیل، «بنی گانتس» رهبر ائتلاف «آبی‌-سفید» از کابینه جدید حمایت کرده است. در مجموع هشت حزب در دولت تغییر مشارکت دارند.

شبکه ۱۲ اسرائیل روز شنبه گزارش داده بود که بنت با لاپید به این توافق رسیده که بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست وزیر باشد و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ این سمت را عهده‌دار شود.

خبرگزاری رویترز  نیز به نقل از دفتر رئوون ریولین رییس‌جمهوری اعلام کرد که نفتالی بنت و لاپید به نوبت سمت نخست وزیری دولت جدید را عهده‌دار خواهند بود.

یائیر لاپید رهبر حزب «یش عتید» [آینده‌ای وجود دارد] متولد ۱۹۶۳ است. او بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ وزیر دارایی اسرائیل بود.

یائیر لاپید پیش از ورود به سیاست در سال ۲۰۱۲، روزنامه‌نگار، نویسنده، مجری تلویزیون و گوینده خبر بود. حزب میانه‌روی «یش عتید» که وی آن را تأسیس کرد در اولین انتخابات خود در سال ۲۰۱۳ با کسب ۱۹ کرسی به دومین حزب بزرگ در کنست (پارلمان اسرائیل) تبدیل شد. این نتایجِ فراتر از حد انتظار به آوازه لاپید به عنوان یک میانه‌روی پیشتاز کمک کرد. در مارس ۲۰۱۳ در پی توافق ائتلاف لاپید با حزب لیکود، وی به سمت وزیر دارایی اسرائیل منصوب شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024