يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 01.06.2021, 0:23

عراقچی: به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده‌ایم


رییس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین گفت: شخصا مطمئن نیستم که در این دور از مذاکرات بتوانیم مسائل را جمع بندی کنیم‌.

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی بعداظهر امروز (دوشنبه) با بیان این که تقریباً یک هفته است که دور پنجم مذاکرات وین در حال انجام است، گفت: مذاکرات پیچیدگی های زیادی دارد و ما به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم پیشرفت‌های خوبی تاکنون داشته‌ایم، مسیر خوبی را طی کردیم و اکنون در نقطه‌ای هستیم که فقط به مسائلی که اختلافات بارزی در مورد آنها وجود دارد، پرداخته می‌شود.

معاون وزیر خارجه ایران با بیان اینکه متن ها تهیه شده است و مقدار زیادی از متن ها آماده است و چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است، افزود: جلسات فشرده‌ای را در این دوره داشتیم، من امروز جلسه سه جانبه ای را با دو کشور چین و روسیه داشتم هماهنگی های بسیار خوبی بین ما و این  دو کشور وجود دارد و یک جلسه نیز با سه کشور اروپایی و به صورت چهار جانبه داشتیم، جلسات کارشناسی نیز به همین ترتیب برگزار شده است.

عراقچی تاکید کرد: به نظر من تاکنون مسیر خوبی طی شده است و اینکه آیا در این دور از مذاکرات بتوانیم  مسائل را جمع بندی کنیم شخصاً مطمئن نیستم با این حال ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم ممکن است که لازم باشد بار دیگر هیئت ها برای انجام مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعه کنند، هنوز در این مورد تصمیم قطعی نگرفته‌ایم و ظرف دو سه روز آینده کار را ادامه خواهیم داد.

وی بار دیگر تاکید کرد: شخصا مطمئن نیستم که در این دور، مذاکرات به پایان برسد.

عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قبل از مراجعه هیئت ها به پایتخت ها برای انجام مشورت، جلسه کمیسیون مشترک برجام  برگزار خواهد شد یا نه؟  گفت: بله معمول کار این است که ما با یک جلسه کمیسیون مشترک برجام کار را شروع می‌کنیم و با یک جلسه کمیسیون مشترک برجام دور مذاکراتی که انجام شده است را جمع‌بندی می‌کنیم و خاتمه می دهیم.

وی افزود: مذاکرات و بحث‌های اصلی در جلسات دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه صورت می‌گیرد و در صورت لزوم در سطوح مختلف هیات ها با هم مذاکره می‌کنند و طبیعتا هر وقت که قرار باشد به این دور از مذاکرات خاتمه داده شود از طریق یک جلسه جمع بندی کمیسیون مشترک خواهد بود.

عراقچی ادامه داد: هنوز زود است که ما قضاوت کنیم که در چه روزی و در چه مقطعی به این نقطه خواهیم رسید و تلاش بر این که هر چه زودتر به یک جمع‌بندی نهایی برسیم، از نظر ما روند ادامه دارد و باید دید که چه خواهد شد.


گزارش خبرگزاری تسنیم  درباره «توافق بد»

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، طی روزهای اخیر برخی مقامات دولتی و مسئولان وزارت خارجه اظهارات خوش‌بینانه‌ای درباره مذاکرات وین مطرح کرده و حتی تلویحاً خبر از احتمال اعلام قریب‌الوقوع دستیابی به توافق کرده‌‌اند.

مثلاً آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور صراحتاً گفته است که به زودی تحریم‌ برداشته‌ می‌شود. عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایرانی در وین هم گفته است که تاکنون مسیر خوبی در مذاکرات طی شده است، اما درباره اینکه آیا بتوانیم در این دوره از مذاکرات به جمع‌بندی برسیم، شخصاً مطمئن نیستم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه هم امروز ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ گفت که در مذاکرات برجام، “اگر موضوعات کلیدی حل شود، می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد. اما نباید عجله کرد”.

مجموعه‌ی این اظهارنظر‌ها از یک خوش‌بینی قابل توجه درباره نتیجه مذاکرات وین سخن می‌گویند؛ به نحوی که حتی ممکن است همین دور از مذاکرات در حال انجام، دور پایانی باشد و بلافاصله با یک توافق در وین مواجه باشیم.

اما خبرنگار خبرگزاری تسنیم از منابع مطلع درباره مذاکرات هسته‌ای کسب اطلاع  کرد که آنچه فعلاً در وین در جریان است اساساً با یک توافق خوب و مناسب برای مردم ایران فاصله جدی دارد.

این منابع می‌گویند: اگر دولت بخواهد در وضعیت و فضای فعلی مذاکرات، آن را جمع‌بندی و به عنوان توافق نهایی معرفی کند، قطعاً با یک توافق خوب روبرو نیستیم.

خبرگزاری تسنیم در ادامه گزارش خود  دولت روحانی را  «متخصصِ توافق بد» معرفی و ادعا کرده «قصد دارد به هر نحوی که شده، و بویژه با توجه به در پیش بودن انتخابات، یک توافق بد دیگر را روی میز نزاع‌های سیاسی در ایران قرار دهد و جامعه را بر اساس آن دچار ابهام و تشتت سازد.»

تسنیم در ادامه نوشته است: «توپ این تصمیم‌گیری مهم و انتخاب میان منافع ملی و یا خدمت نازل به کمپین سیاسی یک جریان بیش از همه در زمین آقای عباس عراقچی است. او می‌تواند با یک استراتژی درست در مذاکرات وین و با در نظر گرفتن منافع ملی، به دنبال رفع واقعی تحریم‌ها باشد؛ و یا با یک توافق بد به تهران برگردد تا یک جریان سیاسی از آن برای مناقشه‌های جناحی استفاده کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024