شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.05.2021, 10:24

حمایت قاطع آیت‌الله خامنه‌ای از مهندسی انتخابات


آیت‌الله خامنه‌ای‌ از تصمیم شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها حمایت کرد. او از کسانی که نامزدهایی که نظر شورای نگهبان را پذیرفته و به رد صلاحیت‌شان اعتراض نکردند و به گفته او «نجیبانه با این مسئله برخورد کردند»  تشکر کرد. با این‌حال خامنه‌ای مردم را دعوت کرد که در انتخابات شرکت کنند و انتخابات را متعلق به خودتان بدانند!

بخش‌هایی از اظهارات علی خامنه‌ای در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس:

- شورای محترم نگهبان بر طبق وظیفه‌ خودش آنچه را که باید انجام بدهد و لازم می‌دانست انجام داد، نامزدها را مشخص کرد.

- من اولاً لازم می‌دانم از همه‌ کسانی که وارد عرصه‌ی نامزدی شدند تشکر کنم. بسیاری از این افراد یقیناً بخاطر احساس مسئولیت وارد میدان شدند.

- ثانیاً از آن کسانی که صلاحیتشان را شورا تشخیص نداد و احراز نکرد و اینها نجیبانه با این مسئله برخورد کردند از آنها هم تشکر مضاعف باید بکنیم. حتی بعضی مردم را تحریص کردند که در انتخابات شرکت کنند، پای صندوقها بروند.

- عدم احراز صلاحیت به معنای بی‌صلاحیتی نیست. عدم احراز صلاحیت معنایش این است که شورای نگهبان نتوانسته تشخیص بدهد که این آقا صلاحیت دارد. نه اینکه تشخیص داده که صلاحیت ندارد، نه، ممکن است صلاحیت بالایی هم داشته باشد اما حالا گزارش‌ها، امکانات، عرض کنم که آشنایی‌های شورای نگهبان نتوانسته این را تشخیص بدهد.

- نفرت پراکنی و اتهامات چنین و چنان یا شعارهای غیرواقع بینانه هم داده نشود. شعارهای غیرواقع بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی بشود. نه. با توجه به امکانات کشور و واقعیات کشور بایستی شعار داد و وعده داد و چه کرد. این جوری بایستی عمل کرد.

- ملاحظات اخلاقی جداً رعایت بشود. یعنی واقعاً اگر چنانچه نامزدهای انتخاباتمان هم در مناظراتشان، هم در مصاحبه‌هایی که با آنها میشود، سؤال جوابهایی که با آنها میشود، اخلاق اسلامی را رعایت بکنند، این سرریز میشود در جامعه، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را یاد میگیرند و رعایت میکنند. این سرمشقی برای آنها خواهد شد. و هنجارشکنی هم نکنند.

- راه حل بعضی‌ها برای اینکه بیشتر دیده بشوند، بیشتر شنیده بشوند، این است که هنجارشکنی کنند، خطوط قرمز نظام را به قول خودشان بشکنند. نظام جمهوری اسلامی یک نظام مستقر و پابرجاست، یک نظام جاافتاده است، خطوط اصلی نظام مشخص است. این جور نباشد که سعی کنند حالا با شکستن این حدود و ثغور مهم نظام جمهوری اسلامی برای خودشان یک موقعیتی دست و پا کنند که موقعیت هم به دست نمی‌آید.

-گاهی اوقات طرفدارها یک تعارض‌هایی را به وجود می‌آورند که خود نامزدها از آن تعارضها اصلاً خبر ندارند. من خواهش می‌کنم طرفداران محترم نامزدها مراقب این جهات باشند.

- برنامه‌ی مخالفین هم که ما تا حدودی اطلاع داریم به جان هم انداختن طرفدارهاست. طرفدار این نامزد با طرفدار آن نامزد، این علیه او بد بگوید، او علیه این بد بگوید و آنها از فضای مجازی دارند به این وسیله استفاده می‌کنند. یعنی در فضای مجازی از زبان یک نفری از این ستاد علیه یک کسی در آن ستاد یک حرفی منتشر می‌کنند به دروغ، از زبان او علیه این، اینها را به جان هم می‌اندازند. این برنامه است. توجه داشته باشید. انگیزه‌های دشمنان برای اخلال و ایجاد اختلال خیلی انگیزه‌های عمیقی است و دنبال این مسئله هستند

- در فضای مجازی یک چیزهایی برجسته می‌شود. لزوماً اینها بازتاب خواست مردم نیست. این جور نیست که هر چه در فضای مجازی برجسته شد، این حتماً خواست مردم است. نه‌خیر. گاهی یک چیزی را برجسته می‌کنند بزرگ می‌کند.

- همه هم ملتزم بشوند بین خود و خدا که نتیجه‌ی انتخابات هر چه شد، همه آن را  نجیبانه بپذیرند.

- در مورد مسئله‌ مشارکت که بعضی نگرانند که مشارکت کم خواهد شد؛ بنده به نظرم این‌جور می‌رسد که عامه‌ی مردم، عموم مردم دنبال اسم این و آن نیستند، عامه‌ی مردم دنبال اینند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریتی است، دارای یک قوّت عملی است، یا دارای قوّت اراده‌ای است، دارای یک کارآمدی‌ای است که می‌تواند مشکلات کشور را از میان بردارد؛ دنبال اینند.

-اینکه حالا چه کسی با چه نامی، با چه عنوانی، از چه جناحی وارد میدان بشود، برای عموم مردم این چیزها مطرح نیست؛ اگر نامزدهایی که امروز در صحنه‌اند بتوانند به مردم نشان بدهند و بیان کنند که دارای این کارآمدی هستند، مردم  پای صندوق ها هم، میروند مشارکت بالایی هم خواهد بود ان‌شاءالله.

- مسئله اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست، مسئله‌ی اصلی مردم چیزهای دیگر است؛ مسئله‌ی اصلی مردم بیکاری جوان‌ها است، مسئله‌ی اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه است، مسئله‌ی اصلی مردم مافیای وارداتی است که کمر تولید داخلی را می‌شکند، مسئله‌ی اصلی مردم سیاست‌های غلطی است که فلان جوان مبتکر را که می‌تواند کار انجام بدهد مأیوس می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024