جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.05.2021, 21:32

احمدی‌نژاد انتخابات ریاست‌جمهوری را تحریم کرد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده است روز چهارشنبه پنجم خرداد اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کند و از هیچ نامزدی هم حمایت نخواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، احمدی‌نژاد با انتشار ویدئویی گفت که «گستره درخواست و اصرار مردم برای نامزدی‌اش به حدی بود که نمی‌توانستم پاسخ منفی بدهم و بالاخره در برابر خواست بسیار وسیع مردم تسلیم شدم و علیرغم اطلاع از شرایط کشور، ثبت‌نام کردم».

او با اشاره به این‌که قبلا دو بار «بدون ارائه هیچ دلیلی» ردصلاحیت شده بود گفت: «به خاطر شرایط کشور و در احترام به مردم سکوت کردم ولی این بار به تقاضای مردم برای ثبت نام اومدم. اعلام کردم که اگر رد کنید قطعا در انتخابات شرکت نخواهم کرد، آن را به رسمیت نمی‌شناسم و از هیچ کسی حمایت نمی‌کنم».

رئیس‌جمهوری پیشین ایران در ادامه با اشاره به معرفی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان در روز سوم خردادگفت: «در اعلان اسامی مجددا اسم بنده را حذف کردند و یک فهرست معین و یکطرفه در مقابل مردم قرار دادند. باز از سراسر کشور مردم تماس گرفتند به طوری که یک سرخوردگی عمومی در جامعه ایجاد شد».

احمدی‌نژاد این سوال را مطرح کرد: «به چه دلیل مرا رد کردید یا به قول خودتان احراز صلاحیت نکردید؟ من دو بار با رای بسیار بالای مردم مسئولیت اداره کشور به عهده من گذاشته شد. آیا در انجام وظیفه کم گذاشتم یا در اداره کشور ضعیف بودم؟»

او گفت که ردصلاحیتش «توهین به مردم و عبور از قانون اساسی بود و من پای آن خواهم ایستاد. باید بیایند در تلویزیون، در یک برنامه زنده و با حضور من، اعلام کنند که چرا من را رد کردند و من پاسخ بدهم».

کانال تلگرامی احمدی‌نژاد نوشته قبل از اعلام اسامی نامزدهای انتخابات «حسین نجات»، فرمانده قرارگاه ثارالله تهران، «رد صلاحیت» احمدی‌نژاد را به او خبر داده و از او خواسته سکوت کند، احمدی‌نژاد هم در پاسخ به او گفته: «من همیشه به فکر بچه‌های سپاه بودم. حتی وقتی شب عید، اطلاعات سپاه پول برای پرداخت حقوق پرسنل نداشت، به آنها پول رساندم. اما به جایش آقای بقایی که زحمت این کار را کشیده بود به اتهام واهی حیف و میل بیت‌المال دستگیر و محکوم می کنند و بلایی سرش می‌آورند که روزانه ده‌ها قرص اعصاب می‌خورد و نمی‌تواند تعادلش را در راه رفتن حفظ کند و از انجام امور شخصی و خانوادگی خود ناتوان است. و برادر دیگرم مشایی را آن‌قدر زیر فشار گذاشتند که امروز در نقطه نامعلومی در شمال از جامعه کنار کشیده و تنها زندگی می‌کند.»

این نخستین بار است که یک نامزد سرشناس و مقام پیشین جمهوری اسلامی، انتخابات را تحریم می‌کند.

شورای نگهبان علاوه بر آقای احمدی‌نژاد صلاحیت علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری از مقامات دیگر جمهوری اسلامی را رد کرده است ولی این دو نفر تنها به صدور بیانیه اکتفاء کرده و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند.

یک پایگاه خبری نزدیک به محمود احمدی‌نژاد مدعی شد که سردار نجات فرمانده قرارگاه ثارالله روز دوشنبه ۳ خردادماه با حضور در منزل محمود احمدی‌نژاد ضمن اعلام خبر رد صلاحیت او، خواستار سکوت و همراهی وی شده و گفته که تمایلی به بازداشت حامیان او ندارد.

صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از رد صلاحیت برادرش از شورای نگهبان انتقاد کرده و تصمیمات آن را “غیرقابل دفاع” خوانده بود، درباره حرفهای دیروزش توضیح داده و گفته سخنانش “فارغ از مصلحت بودن یا نبودن” از سر “دلسوزی” بوده است.

او گفته: “اینجانب مطالبی را در خصوص عملکرد شورای نگهبان در روند تایید صلاحیت‌ها مطرح کردم که موجب شد برخی مهمان‌های ناخوانده و گروه‌های ضد انقلاب و ضد نظام به خیال باطل خود بخواهند از آن برداشت‌های ناصواب کنند؛ اما باید بدانند که مرز ما با اینها کاملا جداست و سخنان دیروز بنده نیز فارغ از مصلحت بودن یا نبودن طرح آن، از سر دغدغه و با هدف افزایش اقتدار و اعتماد سازی شورای نگهبان بود.”آقای آملی لاریجانی که خود عضو شورای نگهبان هم هست، امروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته شورای نگهبان نباید در رویه‌های قانونی خود طوری عمل کند که “ما را متهم به این نکنند که اینها همه سالخورده‌اند و توان اصلا و ارتقا ندارند.”

آملی اریجانی با بیان این نکته که “حالا برخی ها خوشحال نشوند که چنین سخنانی مطرح شده” گفت: “به لحاظ قانونی و منطقی همه باید نظری را که شورای نگهبان به عنوان نهاد متولی و مسئول تایید صلاحیت‌ها بیان کرده، بپذیرند.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024